12 583 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
Insurello tog en del av min ersättning även fast de lade ner ärendet?
Jag skadade handen för ett år sedan, dum som jag va så anmälde jag till insurello istället för till mitt försäkringsbolag IF, jag anmälde alla kostnader för att sy samt medicin (antibiotika). Nu ett år senare så skulle jag ta bilder på mitt ärr och domen blev att jag inte kommer få ersättning och ärendet läggs ned. Jag tänkte att jag iallafall borde få ersättning för sjukhusvistelser och medicin så jag gör en anmälan till if. En dag senare får jag ett mejl från insurello att försäkringsbolaget ska betala ersättning och det skall gå via insurello och de tar drygt 30% av min ersättning.
Har de verkligen rätt att ta ersättning när de har lagt ned ärendet?
Har de verkligen rätt att ta ersättning när de har lagt ned ärendet?
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Vad säger avtalet?
På hemsidan står det i deras kortversion av hur processen går till "Svara på frågor om dig och din skada samt signera en fullmakt som ger oss exklusiv rätt att driva ärendet i ditt ställe."
Om den exklusiva rätten gäller även mot dig själv och för tillräckligt lång tid så kan det nog stämma.
Har du skrit på en sådan fullmakt så borde det stå där vilken omfattning och giltighetstid den har.
På hemsidan står det i deras kortversion av hur processen går till "Svara på frågor om dig och din skada samt signera en fullmakt som ger oss exklusiv rätt att driva ärendet i ditt ställe."
Om den exklusiva rätten gäller även mot dig själv och för tillräckligt lång tid så kan det nog stämma.
Har du skrit på en sådan fullmakt så borde det stå där vilken omfattning och giltighetstid den har.
Jag kan inte se om det står att fullmakten fortfarande gäller när ärendet läggs nedR Räknenisse skrev:Vad säger avtalet?
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Anmäl till dit försäkrings bolag istället då om du har meen och ärr . Insurelo är en skam . De tar bara folks pengar lika som att du kan gå via ditt försäkrings bolag . Men sen tar de väl bara en viss procent av beloppet som betalas ut av försäkrings bolaget
Jag gjorde misstaget att först anmäla till insurello. Men efter det lade ner ärendet så tänkte jag anmäla direkt till if, annars kan man lika gärna avsluta försäkringen om det inte täcker. De beslutade att betala ut men då går det via insurello och de tar typ 30%. Märkligt att de ska ta pengar för att jag gör jobbet och kontaktar försäkringsbolaget samt att de lagt ner ärendet sedan tidigare.R Rickard.lj skrev:
Det är ju hela tanken med detta fristående "företag" insurello.J J-banan skrev:Jag gjorde misstaget att först anmäla till insurello. Men efter det lade ner ärendet så tänkte jag anmäla direkt till if, annars kan man lika gärna avsluta försäkringen om det inte täcker. De beslutade att betala ut men då går det via insurello och de tar typ 30%. Märkligt att de ska ta pengar för att jag gör jobbet och kontaktar försäkringsbolaget samt att de lagt ner ärendet sedan tidigare.
https://insurello.se/
Eller som det heter för den vanliga människan med helt vanligt svensk bondförnuft:
Låter det för bra att vara sant, så är det nog så!
Tråkigt nog har du dig själv att skylla att du gick på deras oerhört pådrivande reklam som dom körde länge i media.
Vill du komma någonvart så måste du först ta vägen via det avtalet du skrev på initialt.
Därefter får du kräva din rätt vidare.
Men jag misstänker skarpt att du gett upp den i skrift redan tidigare.
Ingenting är aldrig "gratis" med stora ersättningar som följd.
En hård lärdom...
Men om något läggs ned, upphör inte fullmakt då?🤔 Nu är det inte jätte summor det handlar om men det känns ändå orättvist att jag gör jobbet att få ersättning när de själva inte klarat avKrilleman skrev:
Det är ju hela tanken med detta fristående "företag".
tråkigt nog har du dig själv att skylla att du gick på deras oerhört pådrivande reklam som dom körde länge i media.
Vill du komma någonvart så måste du först ta vägen via det avtalet du skrev på initialt.
Därefter får du kräva din rätt vidare.
Men jag misstänker skarpt att du gett upp den i skrift redan tidigare.
Ingenting är "gratis".
En hård lärdom...
Precis. Nu har ju du gjort deras jobb.J J-banan skrev:
Det hänger nog på hur avtalet ser ut, men spontant känns det som att om de lägger ner ärendet på eget initiativ så frånträder de ert avtal, och då torde varken fullmakt eller anspråk på framtida ersättning gälla.
Vad står det skrivet, som du godkänt, vid "nedläggning"?J J-banan skrev:
Jag har svårt att tro att dom ger upp sin rätt vid dessa tillfällen, med ditt facit i hand.
The devil is in the details...
Där är det bara du som kan svara på detta.
Då det är du som ingått avtalet med dom tråkigt nog.
Ja det står förvisso i kontraktet att fullmakt gäller trots nedläggning, de vet väl vad de gör. Men ändå så har jag gett dem samma uppgifter om kostnader som jag gav till försäkringsbolag efter deras nedläggningKrilleman skrev:
Med den kommentaren kommer du inte långt i en domstol vid en tvist.J J-banan skrev:
Precis som jag misstänkte initialt således.
www.insurello.se har dokumenterat gjort sig goda för eventuella framtida utbetalningar trots ev. "nedläggning".
Och du har glatt skrivit på detta skriftliga avtalet utan att granska detaljerna.
Antagligen för du trott på "guld och gröna skogar"...
Och vill man var klok och lära sig för framtiden:
Skriv inte på dessa avtal hos lycksökare med pådrivande reklam...
Som tur var så var det bara hundralappar och inte tusenlapparKrilleman skrev:
Med den kommentaren kommer du inte långt i en domstol vid en tvist.
Precis som jag misstänkte initialt således.
www.insurello.se har dokumenterat gjort sig goda för eventuella framtida utbetalningar trots ev. "nedläggning".
Och du har glatt skrivit på detta skriftliga avtalet utan att granska detaljerna.
Antagligen för du trott på "guld och gröna skogar"...
Och vill man var klok och lära sig för framtiden:
Skriv inte på dessa avtal hos lycksökare med pådrivande reklam...