Bart Bart skrev:
Så det är väg, tomtmark eller infart till tomtmark?
Grannen har inte frågat om de får använda er väg utan helt sonika bara beslutat och nu låter er få veta att de kommer använda er väg för detta?
De låter förstå att kommunen givit dem rätt att hålla loppet och att de då på något sätt ser sig ha rätt att använda er infart till er tomt utan att fråga först?

Bara för att göra det lite roligt hade jag svarat grannen följande.

Tack för förfrågan om ni får låna vår mark för ert event. Självklart ställer vi upp på det. Dock inte den dagen. Dagen efter blir bättre för oss eftersom vi kommer asfaltera om hela vägen dagen ni planerat. Vi kommer stänga av vägen dagen innan och ställa våra bilar hos er under den dag då asfalteringen sker så att vi kan komma in och ut från vårt hus utan att störas av asfalteringen. Lycka till med loppet :) Glada hälsningar grannen!

Som jag sagt i så många trådar tidigare. Det finns inget lättare än grannsämja om man håller sig på sin egen mark och inte har beroendeförhållanden till omkringboende.
Haha! Tack å lov för galghumorn! Håller med! Grannsämjan frodas om man är just grannar, inte kladdar ut sig över gränserna.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Tre dagar varje sommar blir vi instängda några timmar varje dag. Alla som bor i området (ca 200 villor och några hundra hyres- och bostadsrätter, samt hela centrum) blir då avstängd pga Hammarö 3-dagars. Även GC-vägar blir avstängda och de hart funktionärer utställda, så man blir utskälld om man försöker lämna området. Godkänt av polis, kommun och länsstyrelse. Inte uppskattat av boende. Till slut gav de upp efter alla klagomål och flyttade efter 35 år eller vad det var.

2 timmar känns överkomligt, parkera bilen utanför avspärrning innan loppet startar om du måste åka iväg den tiden.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det handlar inte om att bli instängd. Det handlar om vanligt folkvett. Att fråga om lov.

Jag kanske har något annat jag vill göra med min egendom den dagen annat än låta någon annan använda sig av den.
 
Det är bara du som drabbas alltså? Ingen annan?
För i mitt fall handlar det ju om tusentals personer att fråga.
 
Här i kommunen hålls olika löp- och cykellopp ganska ofta. Ingen behöver dock bli instängd för det.

Nu kanske jag missförstått situationen här. Jag trodde det handlade om en gemensamägd vägsträcka. Eller t o m en helt privat vägsträcka.

Är det kommunens väg finns väl inte så mycket att göra antar jag. Även om jag personligen tycker att det verkar helt fel att förlägga delar av loppet så att det hindrar människor att komma in och ut från sina hus.
 
Bart Bart skrev:
Här i kommunen hålls olika löp- och cykellopp ganska ofta. Ingen behöver dock bli instängd för det.

Nu kanske jag missförstått situationen här. Jag trodde det handlade om en gemensamägd vägsträcka. Eller t o m en helt privat vägsträcka.

Är det kommunens väg finns väl inte så mycket att göra antar jag. Även om jag personligen tycker att det verkar helt fel att förlägga delar av loppet så att det hindrar människor att komma in och ut från sina hus.
Tre dagars trubbel. Inte kul. Tycker nog att boendes behov skulle gå före. I vårt fall är vår väg startsträcka och målraka. Vi äger vägen och vår omedelbara tomtväg går in på startrakan bara några meter från starten.
Halva sträckan går sedan på allmän väg och halva på andras enskilda. Har ingen aning om ifall de tillfrågats.
Rent tekniskt är det svårt att veta vad som gäller, tycker jag.
 
Jag har svårt att tro att man får arrangera ett evenemang/idrottstävling på en enskild väg utan ägarens/väghållarens tillåtelse.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte parkera din bil/ar hos grannen?

Jag hade med blivit sådär anti om någon annan "lånar ut" nått som är mitt utan att ens bemöda sig att fråga.
 
Hör av dig till kommunen och fråga hur proceduren för tillståndsgivning ser ut och ifrågasätt hur man kan ge tillstånd att använda en enskild/privat väg för ett evenemang utan att fråga ägare/väghållare.
Cykel- och gångtrafik kan man inte stänga ute men rör det sig om "enskild förflyttning" till fots eller på cykel behövs ju inget tillstånd, eller hur?
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Kan du inte parkera din bil/ar hos grannen?

Jag hade med blivit sådär anti om någon annan "lånar ut" nått som är mitt utan att ens bemöda sig att fråga.
Tyvärr! Grannarna är de som är med och anordnar, de som borde ha frågat.
 
Men det handlar fortfarande om två timmar. Två timmar är inget att bråka om.
 
Aha, då börjar vi med definiera hur lång tid någon kan ta annans mark i anspråk innan man ska börja bråka.

2 timmar?
4 timmar?
Ett dygn?

Eller ska man kanske fråga om lov först?
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
Det är ju skillnad om kommunen (eller någon annan) ger tillståndet till själva loppet eller om det tillståndete även inkluderar avspärrning av vägar. Jag tror inte ens att kommunen kan ge tillstånd att spärra av vägen, det kan bara väghållaren göra. Alltså vägägaren.
 
Bart Bart skrev:
Aha, då börjar vi med definiera hur lång tid någon kan ta annans mark i anspråk innan man ska börja bråka.

2 timmar?
4 timmar?
Ett dygn?

Eller ska man kanske fråga om lov först?
De har ju frågat om lov och det är godkänt hos kommunen. Två timmar, det kan inte gärna orsaka problem eftersom jag förutsätter att räddningstjänsten kommer fram, om så skulle behövas.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
För övrigt handlar det inte om att ta någogons mark i anspråk, per se, utan om deras möjlighet att köra ut på gatan med bil i två timmar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.