Hej,

Sitter och fryser som bara den 15-17 C i huset efter en liten dipp i temp (från 0 till minus 10 ca).

Hur ska man ställa in en sådan så att man får värme? Eller tar det ett par dygn innan värmen kommer tillbaka?

Har bergvärme.

Sedan, vad är det som avgör vilken värme som går ut i radiatorerna? VB fram?

Tack på förhand!

C
Föreslår att du väljer ett lägre värde på kurvlutning, och ett högre värde på kurvförskjutning, tills det verkar fungera.

VB fram är värmen som går ut på radiatorerna ja. Vad som avgör värmen är en kombination av kurvlutning, kurvförskjutning, utetemp, eventuellt innetemp, och om värmepumpen går eller inte, vilket den räknar ut med hjälp av något som kallas gradminuter.

cheetah1 skrev:
Föreslår att du väljer ett lägre värde på kurvlutning, och ett högre värde på kurvförskjutning, tills det verkar fungera.

VB fram är värmen som går ut på radiatorerna ja. Vad som avgör värmen är en kombination av kurvlutning, kurvförskjutning, utetemp, eventuellt innetemp, och om värmepumpen går eller inte, vilket den räknar ut med hjälp av något som kallas gradminuter.
Tack för snabbt svar!

Har Kurvlutning 9 nu, men kurvförskjutning känner jag inte till, vilken är det?

Ska jag sänka då till 7 på Kurvlutning?

C
Det heter nog paralellförskjutning? Är det inte en stor egen ratt för det på den gamla panelen?

C
Btw tänker jag nog fel nu, du behöver nog ha en högre kurva och inte röra parallellförskjutningen..

Jaha, ratten :) Som man ställer in om man vill öka värmen.

Men lägre kurvlurning = varmare?

Kollar på kartan i manualen... den säger i mitt område 9(4) medans värdet söderut är högre ex 11(5)

Ska jag då ta och sänka kurvan till 8?

C
Nej, lägre kurvlutning = kallare, men jag tänkte tvärt om, temperaturen går baklänges på "såna" kurvor, varmast utetemp är längst till vänster och blir varmare till höger. Det du behöver göra är att välja en högre kurva.

Fast, vad har du för hus, var ligger det, och vad för sorts värmesystem?

edit: nu känner jag att jag får läsa på lite, återkommer strax.

edit2: nu har jag läst på. ;)
Jo då, jag hade rätt, högre kurva = varmare. Prova att ställ in 10 eller 11, och blir det för varmt så kan du minska lite på "öka/minska värme"-ratten, som man kan kalla för kurvförskjutning. Kolla på sidan 27 i din manual.

Redigerat av moderator:
cheetah1 skrev:
Nej, lägre kurvlutning = kallare, men jag tänkte tvärt om, temperaturen går baklänges på "såna" kurvor, varmast utetemp är längst till vänster och blir varmare till höger. Det du behöver göra är att välja en högre kurva.

Fast, vad har du för hus, var ligger det, och vad för sorts värmesystem?

edit: nu känner jag att jag får läsa på lite, återkommer strax.
OK :)

Kanske bara ska vänta tills i morrn, men det är så jäkla kallt...

EDIT: Tackar! Ändra till 10, ska se hur det blir i morrn :) Tack!

Redigerat:
C
Behöver du akut värme nu på en gång räcker det med att du skruvar upp den stora ratten (öka/minska värme), så ska den reagera direkt.

Inget hjälpte och det var 13 C i sovrummet i natt....

Ringde de som installerat det och de kom direkt, tydligen var det något i pumpen som slagit av den direktverkande elen, så att enbart pupmen fick jobba. Detta berodde tydligen på för mycket luft i systemet.

Så nu har pumpen börjat jobba riktigt! Och värmen ska komma tillbaka....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.