Jag har ett litet problem/frågor kring en elpatron som finns i ett hus vi precis köpt.
Patronen är av märket Egor. Utöver kassetten värmer vi huset med vedeldning.

Nu har jag lite frågor kring inställningarna på patronen. Det finns två termostater att ställa in, dels den som känner av rumstemperaturen, dels den som ställer driftstemperaturen på vattnet i kassetten. Jag har ställt rumstemperaturen på att som lägst sjunka till 17 grader. Det är här jag blir lite fundersam. Om jag unviker att elda och bara låter patronen värma huset så ligger temperaturen ändå på runt 20 grader och elementen är kokheta. Vattentemperaturen har jag ställt till 60 grader. Ändrar jag vattentemperaturen så märks ingen direkt skillnad heller. Vrider jag termostaten till låt säga 15 grader så ligger rumstemperaturen fortfarande på runt 20-21 grader.

Jag vill bara använda patronen som ett komplement då jag inte hinner elda, därför väljer jag att ha den ställd lågt. Men, om jag förstår det rätt, så borde patronen rimligen slå ifrån när temperaturen överstiger de 17 grader jag ställt på? Det är det jag är rädd att den inte gör, och isf borde det betyda betydligt högre energikostnader?

Jag är hemskt okunnig på detta område, men om någon kunde hjälpa mig lite med frågorna kring inställningar av vattentemperaturen och vad skillnaden blir om jag ändrar den vore jag tacksam.

Jag vill tillägga att spannet man kan ställa vattentemperaturen ligger mellan 40 till 80 grader.

Jag tror att termostaten till el patrongen är sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.