Söker febrilt efter en vettig manual till vår avhärdare, Enwa alfa 18 h. Just nu går det ca 50 kg salt i månaden och jag har ledsnat på att kånka hem säckarna.
Vi har en gammal stensatt grävd brunn på gården, bor strax utanför Östersund, där vattnet normalt är mycket hårt. Vi är två vuxna och två små barn, och har vattensnåla vitvaror och är allmänt ekonomiska med vattnet. Vi har gjort vattenanalys när vi köpte huset, på det avhärdade vattnet, och det var utan några utropstecken. Vi kommer göra en vattenanalys på brunnsvattnet snart, men jag behöver lite råd.
Nu är avhärdaren inställd på att skölja filtret varannan dag, vilket enligt den rätt tunna och svårlästa manualen är normalinställning. Men enligt en säljare av avhärdare jag pratade med idag så är det onormalt ofta. Han menade på att flödesstyrda avhärdare för hushåll sköljer en gång i månaden typ.
Jag undersökte manicken nyss och hittade ett vred för "ekonomisaltning" där det verkar som att denna modell ska ha ett värde på 2,6 om jag minns rätt. Den var dock inställd på 6.
Säljaren jag pratade med sa att filtret även kunde rena järn och mangan, och att man då måste skölja ofta, ungefär 3 ggr i veckan. Men jag vet ju inte om dessa värden är höga i brunnsvattnet.
Nån som har en klok kommentar till detta, förutom att vi måste analysera brunnsvattnet? Hur mycket salt borde vi förbruka? Tack på förhand!
//Johan