Jag tycker att det är orimligt såklart att man meckar med ett anhåll med så små toleranser, just med tanke på att trä är levande mtrl. När han bygger sin sled så justerar han sitt anhålll med 1/1600 tum ( 0.016mm), Kommer inte ihåg nu men han nöjde sig väl med allt som var bättre än 1/1000 tum ( 0.025mm)

Jag berättade en gång hur jag brukar göra när jag ställer in anhållet på kap/gersågen i denna tråden. Kolla även hur mattiasp applicerar metoden på sin CS70 i inlägg #19 i samma tråd. Detta sätt är avsevärt enklare än 5-snittsmetoden med allt kapande, mätande och räknande som den innebär.

Man kan göra på liknande sätt med anhållet på släden till bordssågen. Fäst en spillbit MDF (el likn) en liten bit från anhållet på släden och såga av den. Snittytan blir förstås en exakt representation av klingans framfart, och utifrån den kan man sen justera in anhållet mha en bra vinkel (jag använder en sådan här). Berodende på slädens utforming kan det kan dock vara lite klurigt att fästa spillbiten med tvingar - men det lär funka lika bra med ett par remsor mattejp eller ett par skruvar om man står ut med märkena de lämnar efter sig.

Jag vill inte på något sätt påstå att min metod är bättre än 5-snittsmetoden, men det skulle vara intressant att se hur stor skillnaden blir i praktiken med tanke på att det skiljer en hel del i arbetsinsats. Sen måste man också ställa sig frågan om vad som verkligen behövs, och även ta med faktumet att släden som är gjord i trä ända kommer att röra sig något med naturliga fuktvariationer. Jag skulle nästan tro att det är bättre att kalibrera med lite sämre noggranhet ofta, än att bemöda sig med en smått överdrivet noggran kalibrering mer sällan.

Masses skrev:
Nopp, 1/10000 av en tum...
Han säger INTE 1/10000 av en tum! Han säger "ten thousandth of an inch" dvs "tio tusendelar av en tum". vilket är 10/1000*25,4=0,254mm. Han säger detta upprepade gånger så det är väldigt tydligt.

Dessutom som Masses nämnde säger han 11 minuter och 37 sekunder in i klippet att man ska vara nöjd om felet på femte snittet är mindre än 1/1000 tum = 0,025mm.

Eld skrev:
Han säger INTE 1/10000 av en tum! Han säger "ten thousandth of an inch" dvs "tio tusendelar av en tum". vilket är 10/1000*25,4=0,254mm. Han säger detta upprepade gånger så det är väldigt tydligt.

Dessutom som Masses nämnde säger han 11 minuter och 37 sekunder in i klippet att man ska vara nöjd om felet på femte snittet är mindre än 1/1000 tum = 0,025mm.
Varför skulle ha säga ten thousandth of an inch. och mena 10st 1000delar istället för att säga 1 hundradel? Jag tycker det låter som att han pratar om 1/10000 of an inch, men att man ska vara nöjd med att ligga under 1/1000del

Dessutom, knas om han talar om 0.254 först, men att man ska nöja sig med MINDRE, mao 0.025

De tio tusendelarna är hans räkneexempel på felet som ska justeras. När felet är en tusendel eller mindre så ska man sluta justera för att det inte är rimligt att försöka få det bättre.

Har pratar både om tio tusen delar och senare om tolv tusendelar etc. Det är vanligt i USA att man konsekvent uttrycker sig i tusendelar av en tum även om man skulla kunna prata om hundradelar.

Alright. Jo, det känns som 1/10000 del av 2.54cm tom kan vara svårt till och med att ha när det gäller metalarbetning (ej industri), menar, klingan måste vara PERFEKT, bordet stå rakt, hunden kissat på rätt ställe, brevbäraren inte fifflar med frugan. osv :)

32,36 in säger han so I'm only thousandths of an inch off
Det var det jag tyckte vore konstigt om han pratade om 10,000 delar. Kan ett skjutmått med klocka mäta så noga?
Det är som Eld skriver tack för att du rede ut det hela.

Jag har aldrig hört att någon pratar om 10,000 delar av en tum bara tusendelar. Men jag snabb tittade bara första gången och han verkade så väldigt noga och Masses svar var så kort så han hade säkert rätt fast jag var skeptisk.

Man skall lita på sin magkänsla i bland "är det för bra för att vara sant" så är det sällan det.

Pär

Jänkarna använder titt som tätt enheten thou (förkortning av one thousand) samt mil som enheter ekvivalenta med 1/1000 tum. De är lustiga.

Känns som att skjuta långt över målet detta. Ex. Mikrometer 1/10000mm ca pris 15000:- skjutmått finns inte vad jag vet. vart finns logiken i att mäta upp en såg bättre än 1/100mm

Formeln ska väl egentligen skrivas: ( A - B ) / 4 / L x C = E

Eld skrev:
De tio tusendelarna är hans räkneexempel på felet som ska justeras. När felet är en tusendel eller mindre så ska man sluta justera för att det inte är rimligt att försöka få det bättre.

Har pratar både om tio tusen delar och senare om tolv tusendelar etc. Det är vanligt i USA att man konsekvent uttrycker sig i tusendelar av en tum även om man skulla kunna prata om hundradelar.
Eld är enligt mig rätt ute, Amerikanerna pratar om " 12 thousands of an inch" på samma sätt som vi pratar om tex "8 tusendelar", eller "4 tiondelar". Hos oss är enheten millimeter underförstådd. Skjutmått skall enligt verkstadsteorin egentligen inte användas för att mäta mindre enheter än tiondelar ( av en millimeter). Moderna digitala skjutmått visar dock hundradels mm.

vojma skrev:
Formeln ska väl egentligen skrivas: ( A - B ) / 4 / L x C = E
Ja om man ska vara matematiskt petig! Började även använda > och < i pdf dokumentet för större eller mindre men då inte alla snackar matematik språket så bra så ändrade jag mig och höll det väldigt enkelt så alla skulle förstå.

Du får sonika själv klottra dit egna parenteser..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.