Har en fjärrvärmecentral från 2014 som värmer en del av villan genom golvvärme och en del med radiatorer. Radiatorerna kan ställas in från 0-9 genom vred. Har ställt dem på 4, men tycker ändå att de blir väldigt varma. Nu har jag sänkt temperaturen på centralen från 21 till 19, men upplever det fortfarande som lika varmt. I rummen med golvvärme finns lokala styrenheter som visar mellan 20,5 och 21,5 i olika rum. Jag förstår inte hur det kan vara varmare lokalt än inställningen på centralen? Det har dragit extremt mycket värme nu när det varit kallt och jag har velat sänka förbrukningen, men vet inte om jag gör ngt fel.

Har eldat flera kvällar i rad nu och känner då att radiatorerna blir kalla, men ser ingen skillnad i förbrukningen när jag tittar i leverantörens app som visar förbrukning av fjärrvärme timme för timme. Är det inte märkligt?

Redigerat:
Denna tråden har hjälp mig när jag har justerat min värme:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fjaerrvaerme-instaellningar.74494/

Dock fann jag ett problem med min utegivare som gjorde att den konstant visade/mätte utetemperaturen till 20 grader lägre än vad den verkligen var, så värmen gick konstant. Det var en kabel till givaren som hade gått av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.