Boilerplate4U
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kan rekommendera dig att ägna vintern att läsa på lite på forum om injustering av värmepumpen .. Tillslut kommer du kunna ditt system bättre än någon annan och slipper vara beroende av någon installatör. Då kommer din investering ge dig mest bang for the bucks och det kan vara rätt roligt att nerda ner sig också :)
Helt rätt, bli din egen boss! Kan rekomendera att spendera lite tid på tex Värmepumpsforums dedikerad tråd för just IVT: "Värmepumpar och installationsfrågor. » Bergvärmepumpar. » Märkesspecifikt » IVT".

• Gilla
Patrik_N och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Verkar helt sjukt att något mjukvarufel kan ligga bakom detta beteede.
Jag tror mer på att de ändrat något mer som de insett var fel, och samtidigt passat på att lägga in senaste mjukvaran. Låter ju bättre än att erkänna att man kopplat något fel.
En förklaring skulle kunna vara att 2 givare kopplats fel i fabrik och att styrsystemet trodde att VV var värme och tvärt om. Och att de kopplat det rätt nu.
Väldigt mysko annars om det nu plötsligt fungerar rätt.
Jag hade iaf sett till att eltillskottet inte gick in, det borde finnas en spärr för det i menyerna.
Då ser man hur den jobbar helt utan tillskott, vilket den borde klara nu.
Spärr finns. Men vill ej slå på den än.
Jag vill köra enligt installatörens alla inställningar och få det att funka enligt utsago först innan jag gör något.

Jag var med när installatören var här idag, var närvarande nästan hela tiden. Om han kopplade om något måste han varit väldigt smidig.
Han pillade dock mycket i menyerna efter han hade programmerat om den, och där har jag ej koll på vad han gjorde. Tror inte han gjorde något annat.

Och, jag vet ännu inte om den inte ballar ur igen. Det är för tidigt att ropa hej än. Vi får se.

• Gilla
ronolo
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Spärr finns. Men vill ej slå på den än.
Jag vill köra enligt installatörens alla inställningar och få det att funka enligt utsago först innan jag gör något.

Jag var med när installatören var här idag, var närvarande nästan hela tiden. Om han kopplade om något måste han varit väldigt smidig.
Han pillade dock mycket i menyerna efter han hade programmerat om den, och där har jag ej koll på vad han gjorde. Tror inte han gjorde något annat.

Och, jag vet ännu inte om den inte ballar ur igen. Det är för tidigt att ropa hej än. Vi får se.
OK, men om du inte vet när elitllskottet går in så är det bättre att se ifall det behövs eller ej.
Det är inte OK att det går in öht. Och skulle det finnas extremsituationer när det ändå behövs så är det bra att känna till vilka dessa är. (Kanske när det är väldigt många dushar på raken eller extremkallt ute.)

Jonas Persson
Om du går in i servicemenyn ser du en mer detaljerad statusbild.

Lösenordet är dagens datum plus ett på alla siffror: 1206 -> 2317.

-20°C ute just nu...
Översikt av värmeppumpssystem som visar temperaturer i olika delar: förgasare, kompressor, expansionsventil och kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
En annan grej.
Många har här sagt att de måste kopplat VV på värmen och tvärtom. Men det kan inte stämma. För även i helgen så funkade ju värme och VV helt ok ett tag efter att jag startat om den både i fredags kväll och i söndags natt. Då verkade ju VP funka som jag hade förväntat mig vara normalt ett tag.

Jag tror just nu att jag hade tre olika problem, men det är spekulation, ska gå över allt data noggrannare när allt är över och löst.

• Felkonfigurerad Jag misstänker att de som installerade VP kanske inte var jätterutinerade eller stressade. Varför skulle de annars missa uppdatera mjukvaran? Borde det inte vara standard vid installation? Att de inte var jätte rutinerade är inget problem i sig, men det får mig att tro att de helt enkelt inte konfigurerade VP alls. Kurvorna och framförallt inställningen för Fördröjning tillskott misstänker jag var tokiga och det var kanske det som gjorde att elpatronen gick princip konstant, delvis, även när VP verkade ”fungera”.
  • VP var helt förvirrad. Det stora problemet som många här har pratat om är ju det som skedde minst två gånger under helgen, att VP drog igång både kompressor och elpatron på att värma vatten, men den värmde inte vatten, utan skickade istället ut 60+ gradigt vatten till värmesystemet. Den fortsätter med detta beteende utan att lyckas värma vattnet en endaste grad på flera timmar. Felet verkade ju dock försvinna när jag startade om VP. Det tycker jag också är ett argument för att det just kan vara mjukvaruproblem.
  • IVT Anywhere gatewayn på VP funkade ett tag, men la av. Jag tänkte inte mer på det då, men kanske var det relaterat, inser jag i efterhand.

Så, min amatörmässiga analys är att det inte alls är omöjligt att det helt enkelt var konfigurations och mjukvaruproblem.
Men som sagt. Just nu är det inte lönt, för min del, att spekulera. Jag samlar mer data inom de närmsta två dygnen. I morgon kör vi ordentlig med dusch och varmvatten och belastar systemet lite för att se om vi kan provocera fram det där märkliga problemet igen.

Vi får se!

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Hur bra det kommer att fungera beror helt på hur stor yta som ska värmas och husets beskaffenhet som tex skicket på isoleringen. Ett modern hus på 220-250 kvm med 220 meter "bra" hål och en GEO512 ska man klara sig bra på utan något som helst tillskott.

Fråga: hur stor del av hålet räknas som aktivt? Det ska stå på pappret ni fick av borrfirman.

För övrigt är en indikation på ett bra hål när inkommande brinet ligger på 2-6 grader vid konstant drift.
Jag ska kolla det i papperna, och jag ska också kolla brine under kommande dagar. Tack för tips!

• Gilla
ronolo och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Min IVT 512C installerades september 2019 och har sedan dess förbrukat 15747 KWh el varav noll KWh från elpatron (installatören stängde av den direkt).

Ca en tredjedel av elen har använts för att tillverka och behålla varmvatten.

Hålet är 230m.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
M mendlock skrev:
IVT Anywhere gatewayn på VP funkade ett tag, men la av. Jag tänkte inte mer på det då, men kanske var det relaterat, inser jag i efterhand.
Hade bara den förra appen, IVT Anywhere, som visade status men inte för alla delar, graferna fungerade inte. Installerade den nya och den släpper in mig, men kraschar hela tiden. Så den verkar vara samma skräp som den tidigare. Vet att den utvecklas av Bosch och inte IVT.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Min IVT 512C installerades september 2019 och har sedan dess förbrukat 15747 KWh el varav noll KWh från elpatron (installatören stängde av den direkt).

Ca en tredjedel av elen har använts för att tillverka och behålla varmvatten.

Hålet är 230m.
Stängde installatören av el-patron :surprised:

Jonas Persson
M mendlock skrev:
I morgon kör vi ordentlig med dusch och varmvatten och belastar systemet lite för att se om vi kan provocera fram det där märkliga problemet igen.
Jag fick även rådet att använda läget Comfort och inte något av sparlägena. Den ska enligt utsago kunna tillverka varmvatten tillräckligt snabbt för att du ska kunna duscha i timmar. Men då lär elementen svalna och huset bli kallt...

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jonas Persson
V växelventil skrev:
Stängde installatören av el-patron :surprised:
Som sagt, den behövs inte för moderna pumpar med djupa energibrunnar.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Som sagt, den behövs inte för moderna pumpar med djupa energibrunnar.
Men fixar kompressorn legionella körningen utan patron.

• Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
V växelventil skrev:
Varför skulle den inte göra det? Min pump värmer normalt upp vattnet till 64C. Just nu 59,7.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
V växelventil skrev:
Det gör alla bvp sedan minst 15 år tillbaka. Inga problem att få upp hetgasen mot 90 grader

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.