Hej!
Skulle byta en gammal termostat

T2 TA Basic Thermostat mot EB-Therm 500 då kom ju frågan vid installation ”installerad effekt”, vilket jag inte har en aning om då golvet installerades 2009 innan jag flyttade in. Badrummet är ca 4kvm och kabeln som jag såg vid dosan såg svart ut, inte för att vet om det spelar roll.
Hur vet jag vilken effekt jag skall ställa termostaten på?
Vad har denna för betydelse?

• Digital termostat som visar 20.0 grader Celsius monterad på en vit vägg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad termostaten ska ha det till, men försök mäta resistansen på värmekabeln (med bortkopplad termostat) . Effekten bör vara 230^2 / resistansen, dvs 52900 / resistansen.

Det beror lite på vilken typ av kabel du har i golvet om det går att ohmmäta den, men på 4 m2 golvyta har du rätt säkert ca 300-350 Watt.

• Gilla
Baljan_only och 1 till
  • Laddar…
Om jag nu inte är ute och cyklar så finns det "självreglerande" golvvärmeslingor där resistansen ändrar sig med temperaturen...? Jag skulle slå igång den och mäta strömmen, om det då är en självreglerande kabel borde strömmen sjunka mer eller mindre varefter golvet blir varmt?

• Gilla
Baljan_only
  • Laddar…
Vissa termostater kan visa förbrukad energi. Om du anger rätt effekt så visar den rätt energiförbrukning. Annars värmer den lika bra och förbrukar lika mycket energi. Men den visar att den förbrukat en annan mängd än den har.

• Gilla
Baljan_only och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vissa termostater kan visa förbrukad energi. Om du anger rätt effekt så visar den rätt energiförbrukning. Annars värmer den lika bra och förbrukar lika mycket energi. Men den visar att den förbrukat en annan mängd än den har.
Jo, termostaten funkar väl ändå, utan effektuppgift...?

Fotografen Fotografen skrev:
Jo, termostaten funkar väl ändå, utan effektuppgift...?
Ja, det är Ebeco som frågar efter installerad effekt för att kunna ge en rättvis bild av hur mycket effekt som använts. Man kan skriva vad som helst, termostaten kommer fungera lika bra för det (förutom kunna visa förbrukad effekt på rätt sätt).

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Ja, det är Ebeco som frågar efter installerad effekt för att kunna ge en rättvis bild av hur mycket effekt som använts. Man kan skriva vad som helst, termostaten kommer fungera lika bra för det (förutom kunna visa förbrukad effekt på rätt sätt).
Tackar! Så du menar att oavsett vad jag ställer in så finns ingen risk att jag skadar slingorna?
Du tror det är för beräkning för att kunna ge en rättvis bild av förbrukning?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Precis så !

• Gilla
Baljan_only
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.