267 läst ·
10 svar
267 läst
10 svar
Installera varmvattenberedare till vedpanna
Så har insett att min varmvattenberedare gett upp och jag behöver en ny. Kikar på lämpliga varmvattenberedare nu, men blev osäker på en grej. Min nuvarande vvb är kopplad till vedpannans integrerade vvb, så vattnet går från vedpanne-vvb till el-vvb, och sen ut till huset. Så vintertid när jag eldar så slipper min el-vvb jobba lika hårt, antar jag.
Men nu när jag kikar på en ny, fixar alla vvb att bli kopplade såhär? Eller är jag ute efter nåt speciellt?
Men nu när jag kikar på en ny, fixar alla vvb att bli kopplade såhär? Eller är jag ute efter nåt speciellt?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Vi har samma lösning till vår pelletspanna men efter att rörmokaren dragit rören ny externa VVB så rådgjorde han med sin chef som inte rekommenderade oss att använda det på det viset. Jag fick ingen bra förklaring.
Någon som kanske vet?
Oavsett så har vi aldrig kört dem i serie utan jag har stängt ventilen till pannans VVB. Tänker att om den vore öppen skulle det gå mer pellets. Men det kanske är marginellt?
Någon som kanske vet?
Oavsett så har vi aldrig kört dem i serie utan jag har stängt ventilen till pannans VVB. Tänker att om den vore öppen skulle det gå mer pellets. Men det kanske är marginellt?
Har allt i serie, då finns alltid vv även om jag inte eldar eller acken sjunkit mycket.S Småbrukaren skrev:Vi har samma lösning till vår pelletspanna men efter att rörmokaren dragit rören ny externa VVB så rådgjorde han med sin chef som inte rekommenderade oss att använda det på det viset. Jag fick ingen bra förklaring.
Någon som kanske vet?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Vi har dock inte ackumulatortank på pannan. Spelar det någon roll?
Bara att köpa en ny VVB och koppla in lika som nu. Kan vara att termostatblandaren sitter på utsidan VVB och inte under som brukligt. Då ska pannVV gå in på den kalla ( blå ) sidan av VVB och ut från heta ( röd ) till blandaren som ska innehålla allt. Säkerhetsventil-avstängare-termostat.G Gabbie B skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny laddbox installerad, säkring 20A gick, tillfällighet eller inte?
Laddboxar -
Installera varmvattenberedare när man har tekniktank.
Vatten & Avlopp -
Montera ut stomme till köksskåp (installera diskmaskin)
Kök -
Installera kabelhållare till laddstolpen, hjälp?
Laddboxar -
Hur installera ventilation från badrum till tak?
Badrum