Så har insett att min varmvattenberedare gett upp och jag behöver en ny. Kikar på lämpliga varmvattenberedare nu, men blev osäker på en grej. Min nuvarande vvb är kopplad till vedpannans integrerade vvb, så vattnet går från vedpanne-vvb till el-vvb, och sen ut till huset. Så vintertid när jag eldar så slipper min el-vvb jobba lika hårt, antar jag.
Men nu när jag kikar på en ny, fixar alla vvb att bli kopplade såhär? Eller är jag ute efter nåt speciellt?

Alla klarar det. Typ av beredare väljer du mestadels efter vad du har för vatten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Krilleman
G Gabbie B skrev:
Så har insett att min varmvattenberedare gett upp och jag behöver en ny.
Hur har du insett att din integrerade VVB har gett upp?

Krilleman Krilleman skrev:
Hur har du insett att din integrerade VVB har gett upp?
Jag fattar det som att det är den externa vvb som gått sönder som går i serie med beredaren i pannan.

Krilleman
V Vector skrev:
Jag fattar det som att det är den externa vvb som gått sönder som går i serie med beredaren i pannan.
Ja du har nog rätt, jag som läste lite för fort. 🤔

Krilleman Krilleman skrev:
Ja du har nog rätt, jag som läste lite för fort. 🤔
Det stämmer, separat el-vvb har gått sönder, rinner vatten undertill men inte från ventilen.

Krilleman
G Gabbie B skrev:
Det stämmer, separat el-vvb har gått sönder, rinner vatten undertill men inte från ventilen.
Vad bra (om man ska säga att något är bra för att vara trasigt).

Det normala är ju att blandningen av VV sker i sista varmvattenberedaren när man har dessa i serie.

Vi har samma lösning till vår pelletspanna men efter att rörmokaren dragit rören ny externa VVB så rådgjorde han med sin chef som inte rekommenderade oss att använda det på det viset. Jag fick ingen bra förklaring.

Någon som kanske vet?

Oavsett så har vi aldrig kört dem i serie utan jag har stängt ventilen till pannans VVB. Tänker att om den vore öppen skulle det gå mer pellets. Men det kanske är marginellt?

S Småbrukaren skrev:
Vi har samma lösning till vår pelletspanna men efter att rörmokaren dragit rören ny externa VVB så rådgjorde han med sin chef som inte rekommenderade oss att använda det på det viset. Jag fick ingen bra förklaring.

Någon som kanske vet?

Oavsett så har vi aldrig kört dem i serie utan jag har stängt ventilen till pannans VVB. Tänker att om den vore öppen skulle det gå mer pellets. Men det kanske är marginellt?
Har allt i serie, då finns alltid vv även om jag inte eldar eller acken sjunkit mycket.

Vi har dock inte ackumulatortank på pannan. Spelar det någon roll?

G Gabbie B skrev:
Bara att köpa en ny VVB och koppla in lika som nu. Kan vara att termostatblandaren sitter på utsidan VVB och inte under som brukligt. Då ska pannVV gå in på den kalla ( blå ) sidan av VVB och ut från heta ( röd ) till blandaren som ska innehålla allt. Säkerhetsventil-avstängare-termostat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.