5 998 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Installera trefasuttag
han har 25A säkringar i matande ände och i gruppcentralen sitter det 3st dvärgbrytare. Inte sådär överdrivet slugt att utesluta överlastskydd i matande ände till en undercentral men enligt regelverket.H hempularen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Det beror på vilket slags skydd vi pratar om. En säkring har tre uppgifter:
1. Skydda personer mot elchock.
2. Skydda kabeln mot påkänningar vid kortslutning.
3. Skydda kabeln mot påkänningar vid överlast.
1-2 måste sitta före kabeln, och där har vi mätarsäkringen på 25 A som troligen uppfyller villkoren.
3 kan sitta efter kabeln, där har vi nuvarande dvärgar i centralen.
1. Skydda personer mot elchock.
2. Skydda kabeln mot påkänningar vid kortslutning.
3. Skydda kabeln mot påkänningar vid överlast.
1-2 måste sitta före kabeln, och där har vi mätarsäkringen på 25 A som troligen uppfyller villkoren.
3 kan sitta efter kabeln, där har vi nuvarande dvärgar i centralen.
Se utmärkt svar från Bo ovan. Upp till 32A kan tillåtas som kortslutningsskydd för 2,5mm2 CU. Det kräver dock att man kontrollerar genomsläppt energi. Det hänger också ihop med huvudledningens längd och matande punkts förimpedans.M -MH- skrev:
Det Bo skrev i inlägget efter, och här kan man kryphåla sig genom div tveksamma installationer, men även använda detta till högst förnuftiga avväganden.M -MH- skrev:
2. Tex beräknar man med formeln sqrt(t) = k* (S/I)
där t är varaktighet för kortslutningströmmen i sekunder
S ledararea
I = effektiv kortslutningsström
k = en faktor som beror på kabeltyp/area mm
Och jag kände mig en gång tvungen att kolla med denna formel då jag bara hade med mig 6mm2 RK till en installation inne i elcentralen som jag först när jag kom fram upptäckte hade en 50A säkring på inkommande.
Men jag räknade fram och kom fram att för just detta fallet så hade faktiskt t.o.m en 2,5 mm2 räckt för mig.
Och ... bara för att vara lite tydlig här.Mikael_L skrev:
Jag hör ju till den kategorin av elinstallatörer som vill veta om alla slags kryphål som finns, men däremot är jag inte för att generellt nyttja dessa, utan endast vid vissa mycket besvärliga situationer samt när det faktiskt är helt och hållet förnuftigt (ja, det är det ibland).
Och just i TS fasadmätarskåp skulle jag ALDRIG gjort sådär. Ett typiskt fall av ett helt onödigt och dåligt nyttjande av gränsfallen i regelverket. Framförallt så onödigt.
Det är egentligen inget kryphål. Syftet är att ibland, för att t.ex. få en selektiv anläggning eller för att det helt enkelt erfordras pga. Startströmmar delar man på överlast- och kortslutningsskydd.Mikael_L skrev:
Och ... bara för att vara lite tydlig här.
Jag hör ju till den kategorin av elinstallatörer som vill veta om alla slags kryphål som finns, men däremot är jag inte för att generellt nyttja dessa, utan endast vid vissa mycket besvärliga situationer samt när det faktiskt är helt och hållet förnuftigt (ja, det är det ibland).
Och just i TS fasadmätarskåp skulle jag ALDRIG gjort sådär. Ett typiskt fall av ett helt onödigt och dåligt nyttjande av gränsfallen i regelverket. Framförallt så onödigt.
I TS fall får vi kanske se det som ett oavsiktligt kryphål, tror knappast den som gjort det haft med några såna överväganden. Det är i nuläget korrekt formellt men kan enkelt bli fel bara genom vad TS var inne på i sin fråga dvs att sätta in uttag och en säkring i centralen.Mikael_L skrev:
Och ... bara för att vara lite tydlig här.
På forumet kan det vara bra att direkt kalla det felaktigt så det inte börjar gå snett när man inte känner till dels förutsättningarna dels som hempulare kanske inte heller reglerna som gör det tillåtet. Lämpligt för BH kan vara att som nämnts tidigare sätta 16 A i skåpet och uttag utan säkring eller 5G6 och bara säkring i garaget.
För att kunna göra som det är lagt nu får man se till att summa ström per fas för centralens dvärgar ligger under maxström för matningen sett med normala dimensioneringsregler. Alltså är troligtvis nu 10 A av de tumregelmässiga 16 A redan tagna och att sätta in 16 A säkring för uttag där ger felaktigt summa 26 A för centralen. Så det är knappast något att rekommendera på forumet med såna lösningar där man får vara medveten om vad man gör och helheten runtomkring.
Ett sätt att dra exemplet lite längre kan tex vara att man som nu ligger parallellt utan säkring i skåpet och använder en 20 A dvärg som huvudbrytare i garaget. Dvs den får vara både överlastskydd och huvudbrytare där och då fritt bygga ut centralen som vanligt. Man kan töja det ännu mer men det är som jag ser det absolut inget för detta forumet här kör vi helst rent, enkla tumregler mm så ingen hamnar i klistret i onödan. Det passar ju som en diskussion här också men tycker det är vettigt att flagga för att det i stort är förbi även normalelektrikerns praxis.
Apropå en annan tråd och det ständigt aktuella ämnet om hur svårt det egentligen är med elinstallationer så är detta ett bra exempel.
Det kan vara jättesvårt och invecklat (jämfört med 10A = 1,5 kvmm osv) men det är oftast också onödigt i normala installationer. I detta fallet är det ok att köra 2,5 kvmm direkt på huvudsäkringarna givet att det är avsäkrat 3x10 A i garagecentralen. Risken uppstår när man börjar ändra, enligt GK100s inlägg ovan. Därför behöver man vara medveten om en del sådana här "konstigheter".
Lyckligtvis är det inget som behövs i de allra flesta fall. Om man bara håller sig till normala tumregler, vilket fungerar utmärkt i de flesta fall, så är det inte ens så här svårt.
Jag håller helt med om att man här på forumet och i största allmänhet vid råd ska använda sig av den enklaste och mest standardmässiga lösningen för att undvika problem senare. Denna typ av kantbollar kan reserveras till anläggningar där det faktiskt behövs av någon udda anledning.
Det kan vara jättesvårt och invecklat (jämfört med 10A = 1,5 kvmm osv) men det är oftast också onödigt i normala installationer. I detta fallet är det ok att köra 2,5 kvmm direkt på huvudsäkringarna givet att det är avsäkrat 3x10 A i garagecentralen. Risken uppstår när man börjar ändra, enligt GK100s inlägg ovan. Därför behöver man vara medveten om en del sådana här "konstigheter".
Lyckligtvis är det inget som behövs i de allra flesta fall. Om man bara håller sig till normala tumregler, vilket fungerar utmärkt i de flesta fall, så är det inte ens så här svårt.
Jag håller helt med om att man här på forumet och i största allmänhet vid råd ska använda sig av den enklaste och mest standardmässiga lösningen för att undvika problem senare. Denna typ av kantbollar kan reserveras till anläggningar där det faktiskt behövs av någon udda anledning.
Det håller jag inte alls med om. Man behöver inte hävda att helt okej lösningar är felaktiga bara för att man inte förespråkar dem. Det blir bara fel.GK100 skrev:
Jag kan för egen del förespråka både den och "värre" lösningar men de hör knappast hemma här på BH mer än som diskussion och upplysningsvis. Klara enkla regler är bra här när det i princip rör sig om otillåtna arbeten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Nuvarande utförande bryter visserligen inte direkt mot de specifika reglerna för ledningsdimensionering, men den är ju inte "okej" och bryter mot allmänna regler kring god elsäkerhetsteknisk praxis.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Jag känner mig så himla lycklig att jag ifrågasatte hur det såg ut i fasadskåpet.
Protte
Protte