Hej, mitt första inlägg här
Jag renoverar min kåk, och nu är jag i hallen och stökar runt.
I innertaket idag sitter nån gammal träpanel, jag tänkte regla upp("ner") med 28mm regel och fästa nya takplattor på och i samma veva installera spotlights.
Hallen är avlång, 7,10m x 2,10m
Till mina frågor:
1, om regeln är 28mm och takplattan är 10mm, har jag då 38mm monteringsdjup då?
2, räcker det med en rad tror ni? Rekommendationer säger 60cm från väggen, men om man kör i mitten, dvs 105cm, kommer det bli skuggigt då?
3, om ja - kan man satsa på nån annan typ av spot med bredare spridning än 36 grader? (Tipsa gärna)
4, övriga tips? Dimbar, ljuskälla(hur många K? 3000k good enough?)
5, tips på olika spottar tas även emot med varm hand
Är inget proffs på led spottar...
Jag renoverar min kåk, och nu är jag i hallen och stökar runt.
I innertaket idag sitter nån gammal träpanel, jag tänkte regla upp("ner") med 28mm regel och fästa nya takplattor på och i samma veva installera spotlights.
Hallen är avlång, 7,10m x 2,10m
Till mina frågor:
1, om regeln är 28mm och takplattan är 10mm, har jag då 38mm monteringsdjup då?
2, räcker det med en rad tror ni? Rekommendationer säger 60cm från väggen, men om man kör i mitten, dvs 105cm, kommer det bli skuggigt då?
3, om ja - kan man satsa på nån annan typ av spot med bredare spridning än 36 grader? (Tipsa gärna)
4, övriga tips? Dimbar, ljuskälla(hur många K? 3000k good enough?)
5, tips på olika spottar tas även emot med varm hand
Är inget proffs på led spottar...
Redigerat:
Varför ska alla ha spottar. när det är enklaste med en eller två armaturer om det är långt, som ger ett bra allmänljus. Lustigt trend det med att ska ha spottar. trodde nog att den trenden var på utgående, utom för speciella platser där det passar.
Oj, jag har kanske hamnat på fel forum? Trodde man kunde ställa lite tekniska frågor här, visste inte att det var inredningsarkitekter som sitter och fäller sina domar. Men då passar jag väl på och frågar dig om du kan komma med en lösning till mig hur jag ska få det fint i min hall?J jonaserik skrev:
du har ju måtten i beskrivningen, det du inte vet är att det är ett takfönster mitt i, så det är antingen infällda spottar eller två plafonder som gäller, och nej plafond är INTE ballt.
Jag har kört med Hide a Lite 1202 dimbara LED-downlights infällt på ett par ställen och det har blivit väldigt bra tycker jag.
I och med att dom är ganska små kan du ha två rader och få väldigt bra ljus med bra spridning. De är lätta att installera för de är låga.
Jag har 12V AC-transformatorer kopplade till vanliga 230V Schneider-dimmers i lysknapp-dosan.
Jag gillar 2700K med varmare ljus. Passa dig för blåa LED-lampor.
En anledning till att folk blev trötta på halogen-downlights tror jag var alla dessa lampbyten. Men det problemet har man inte alls med LED.
I och med att dom är ganska små kan du ha två rader och få väldigt bra ljus med bra spridning. De är lätta att installera för de är låga.
Jag har 12V AC-transformatorer kopplade till vanliga 230V Schneider-dimmers i lysknapp-dosan.
Jag gillar 2700K med varmare ljus. Passa dig för blåa LED-lampor.
En anledning till att folk blev trötta på halogen-downlights tror jag var alla dessa lampbyten. Men det problemet har man inte alls med LED.
Redigerat:
En sådan här förpackning kommer räcka alla tider. Sen väljer man tune-modellen så kommer den vara som en äldre glödlampa och bli gulare i skenet när man dimmar ner den. Sen beror det så klart på hur känslig man är för skuggning då och om man vill ha det som i en affär där skuggor saknas, isf kommer det behövas fler.
https://www.hidealite.com/sv-se/pro...llt/comfort-g4-quick-iso-tilt-6-pack-_-678812
https://www.hidealite.com/sv-se/pro...llt/comfort-g4-quick-iso-tilt-6-pack-_-678812
Klicka här för att svara