Hej,
Jag har för nuvarande en motordriven garageport som kan öppnas via en strömbrytare på insidan av garaget.
Jag skulle vilja ha möjligheten att öppna porten via en app i telefonen och har därför varit och inhandlat en sån här: https://www.kjell.com/se/sortiment/...-controller-p51155#ProductDetailedInformation (installationsvideo här:
)
Motorn till porten ser ut såhär:
Inzoomad bild på kablarna som går till strömbrytaren i garaget:
När jag öppnar upp den existerande strömbrytaren ser det ut såhär:
Enligt videon så borde det ju bara vara att koppla in, men: enligt multimetern är det bara 6V i kabeln mellan strömbrytaren och motorn, så min fråga är: kan jag koppla in den där dosan eller kommer jag bränna ner garaget?
Tack på förhand för all hjälp!
Jag har för nuvarande en motordriven garageport som kan öppnas via en strömbrytare på insidan av garaget.
Jag skulle vilja ha möjligheten att öppna porten via en app i telefonen och har därför varit och inhandlat en sån här: https://www.kjell.com/se/sortiment/...-controller-p51155#ProductDetailedInformation (installationsvideo här:
Motorn till porten ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inzoomad bild på kablarna som går till strömbrytaren i garaget:
Logga in
Skapa konto
När jag öppnar upp den existerande strömbrytaren ser det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Enligt videon så borde det ju bara vara att koppla in, men: enligt multimetern är det bara 6V i kabeln mellan strömbrytaren och motorn, så min fråga är: kan jag koppla in den där dosan eller kommer jag bränna ner garaget?
Tack på förhand för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "smarta verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Ojdå det låter ju inte så bra. Vi köpte huset för fyra år sen och har sett ut så sen dess. Bara haft tur hittils?O Steamboy skrev:
Nu när jag tittar lite igen så ser jag en svart kabel som går in i motorn till vänster. Det skulle kunna vara så att det är matningsspänningen och det som syns på ovansidan är en manöverkrets med klenspänning. I så fall är situationen lite annorlunda, men jag är ändå tveksam till om det är rätt kopplat. Vänta tills någon av de riktiga elektrikerna sagt sitt.
Det är inte spänningsmatningen som syns på bilden.
Pb är ingång för tryckknapp.
Vid slutning mot 0V(gnd) får du öppna/stopp/stäng-funktion.
Pe är ingång för fotocell. Om fotocell saknas så måste ingången byglas mot 0V som på bilden.
Pb är ingång för tryckknapp.
Vid slutning mot 0V(gnd) får du öppna/stopp/stäng-funktion.
Pe är ingång för fotocell. Om fotocell saknas så måste ingången byglas mot 0V som på bilden.
Det borde i så fall även förklara varför det bara är 6V över brytaren. Det är manöverspänningen från motorn. I så fall måste du få drivspänningen till Fibaro-enheten någonannanstans och frågan blir ifall drivskretsen och manöverkretsen i den är skilda från varandra så att du kan ansluta manöverspänningen från motorn över manöverkretsen eller inte. På sidan du länkar finns bara den där störiga filmen och ingen riktig dokumentation vad jag kan se. Finns säker på Fibaros hemsida dock.
Jag inser för övrigt att detta inte är något jag bör ge mig på att installera själv med min kunskapsnivå, men jag vill gärna veta om det ens är möjligt att genomföra vad jag vill så jag inte ringer hit en elektriker och saknar nån vital komponent.
Nä, det där går nog inte att koppla ihop.K kpask skrev:
Hur fungerar din brytare idag?
Växlar den mellan öppna/stänga när du trycker på knappen, eller måste du hålla in den?
Bästa svaret
Den där var för smart...
Det går att "simulera" återfjädrande strömbrytare med "auto off" eller definiera ett event som stänger av automatiskt efter 1 sekund.
Det finns "mottagare" med reläutgång som är potentislfria.
Eller så byter du bara till en FGS-212 på Kjell
Det går att "simulera" återfjädrande strömbrytare med "auto off" eller definiera ett event som stänger av automatiskt efter 1 sekund.
Det finns "mottagare" med reläutgång som är potentislfria.
Eller så byter du bara till en FGS-212 på Kjell
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Om du menar controllern för z-wave enheterna så använder jag denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...ers/aeon-labs-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549fgo skrev:
Kontroll till garageporten har jag ingen då föregående ägare slarvade bort den.
Skulle det funka med en sån där med nuvarande elinstallation? Det är inget problem att det bara går 6v upp till motorn?blackarrow skrev: