Ska installera en vattenburen radiator i ett garage. Rören kommer vertikalt ovanifrån, från taket ned mot golvet, se bild längre ned.
Den radiator jag har har ett inbyggt koppel med möjlighet att ansluta dels underifrån och dels från sidan.
Min fråga är helt enkelt: går det att sätta upp elementet uppochned? Det skulle bli mycket praktiskt med de vertikala rören.
Idag sitter en luftskruv på övre delen av kortsidan och en propp på nedre delen av kortsidan. Dessa kan jag byta plats på.
Jag får acceptera att termostaten hamnar på nedre delen av elementet. Estetiken är underordnad här.
Lite bilder nedan. Vid en "normal" installation så är alltså ovansidan på elementet det som är längst bort från kameran.
Tack på förhand!
Den radiator jag har har ett inbyggt koppel med möjlighet att ansluta dels underifrån och dels från sidan.
Min fråga är helt enkelt: går det att sätta upp elementet uppochned? Det skulle bli mycket praktiskt med de vertikala rören.
Idag sitter en luftskruv på övre delen av kortsidan och en propp på nedre delen av kortsidan. Dessa kan jag byta plats på.
Jag får acceptera att termostaten hamnar på nedre delen av elementet. Estetiken är underordnad här.
Lite bilder nedan. Vid en "normal" installation så är alltså ovansidan på elementet det som är längst bort från kameran.
Tack på förhand!
Går gör det nog, men då behöver flödet gå bakvagen.
Alltså tilloppet behöver kopplas in där det är markerat för returen och returledningen behöver kopplas in där det är markerat för tilloppet.
Nackdelen med att köra baklänges genom radiatorventilen är att ventilkäglan kan börja slå, eller i värsta fall strypa flädet nästan helt.
Det finns en anledning till att det är flödesriktning på radiatorventiler.
Alltså tilloppet behöver kopplas in där det är markerat för returen och returledningen behöver kopplas in där det är markerat för tilloppet.
Nackdelen med att köra baklänges genom radiatorventilen är att ventilkäglan kan börja slå, eller i värsta fall strypa flädet nästan helt.
Det finns en anledning till att det är flödesriktning på radiatorventiler.
Jag tror att du måste se till att ett dykrör (eller motsvarande kanal) når elementets botten för returvattnet.
Matar man elementet från botten kommer varmt vatten naturligt söka sig uppåt och kallt sjunka. Då kan man i princip mata elementet i samma punkt utan att kortslutning uppstår.
Men med toppanslutning blir det direkt kortslutning, varmvattnet går direkt i retur utan att värma elementet. Har elementet redan en kanal motsvarande ett dykrör är det ok, annars får man försöka ordna det.
Matar man elementet från botten kommer varmt vatten naturligt söka sig uppåt och kallt sjunka. Då kan man i princip mata elementet i samma punkt utan att kortslutning uppstår.
Men med toppanslutning blir det direkt kortslutning, varmvattnet går direkt i retur utan att värma elementet. Har elementet redan en kanal motsvarande ett dykrör är det ok, annars får man försöka ordna det.
Nu är det ju två anslutningar, en uppe och ett nere, det är bara det att röret mellan dem är integrerat i elementet.
Den aktuella radiatorn har ett rör från kopplet i botten upp till termostatventilen.B Bjober skrev:Jag tror att du måste se till att ett dykrör (eller motsvarande kanal) når elementets botten för returvattnet.
Matar man elementet från botten kommer varmt vatten naturligt söka sig uppåt och kallt sjunka. Då kan man i princip mata elementet i samma punkt utan att kortslutning uppstår.
Men med toppanslutning blir det direkt kortslutning, varmvattnet går direkt i retur utan att värma elementet. Har elementet redan en kanal motsvarande ett dykrör är det ok, annars får man försöka ordna det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.purmo.com/docs/TP_Teknisk_broschyr_SE_0116_web.pdf
Klicka här för att svara



