3 967 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Installera nytt uttag för kyl/frys
jo en del oklarheter
kan ordna foton imorgon när vi ska tillbaka till landet.
varför han gjorde så vet jag inte. men initialt hade vi förklarat att vi ville ha en dosa på var sida om väggen. därav kopplingsdosan. kan vara så att han tänkte dra ett uttag till ner vid kylen, som jag ställde frågan om man kunde osv. men jag kan ta bort locket o ta bilder, samt bilder på de prylar som var tänkta att vara installerade där
varför han gjorde så vet jag inte. men initialt hade vi förklarat att vi ville ha en dosa på var sida om väggen. därav kopplingsdosan. kan vara så att han tänkte dra ett uttag till ner vid kylen, som jag ställde frågan om man kunde osv. men jag kan ta bort locket o ta bilder, samt bilder på de prylar som var tänkta att vara installerade där
E El-Löken66 skrev:Mycket oklarheter här.
Vem har dragit 5-ledare till kopplingsdosan samt varför.
Det är spänning på alla 3 ledare drar jag till med och dessa är avsäkrade 3x16A.
Varför används bara en fas, spisen trög?
Alternativt hade elektrikern slut på 3G och 2 faser är faktiskt oabslutna i centralen.
I annat fall hade hen säkerligen dragit om kabeln hela vägen. I detta fall är måhända L3 avsäkrad 10A istället.
Du behöver öppna centralen och ta ett ordentligt foto, likadant gruppförteckningen.
Tänker mig att du löser detta på enklaste möjliga sätt imorgon men en större central är mycket bra mål på lite sikt för vidare utbyggnad.M mike_van_dyke skrev:jo en del oklarheterkan ordna foton imorgon när vi ska tillbaka till landet.
varför han gjorde så vet jag inte. men initialt hade vi förklarat att vi ville ha en dosa på var sida om väggen. därav kopplingsdosan. kan vara så att han tänkte dra ett uttag till ner vid kylen, som jag ställde frågan om man kunde osv. men jag kan ta bort locket o ta bilder, samt bilder på de prylar som var tänkta att vara installerade där![]()
Det är ju bra att ha det som alternativ den udda gången man precis saknar 1 modul. Lite som vägguttaget som är godkänt att mata varje brunn med olika faser.GK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag kan sammanfatta lite
Då den är avsäkrad med 16 A så bör man tänka efter ifall man vill ha schukouttag på gruppen med denna avsäkring. Det ska inte vara några problem, men man gör inte så.
Men i TS fall verkar spisen inte vara en riktig spis då den matas enfasigt, och det verkar vara en liten stuga, och alternativen (utökad elcentral) innebär en kostnad så jag blir lite kluven till vad man ska kräva. Det är ju inte så att man (just nu) nallar ström från spisen, utan nyttjar en fas som inte används. Så jag skulle inte vägra en billig lösning här. Men samtidigt borde TS aldrig ha hamnat i denna konstiga situation, så ska man verkligen fortsätta bygga ut en olämplig lösning...?
En grupp (trefasgrupp i detta fall) bör ha ett syfte, och svensk standard säger faktiskt att spis ska ha sin egen gruppledning.tommib skrev:
Då den är avsäkrad med 16 A så bör man tänka efter ifall man vill ha schukouttag på gruppen med denna avsäkring. Det ska inte vara några problem, men man gör inte så.
Den dosan borde egentligen aldrig ha tillkommit. Jag ser den som ett misstag med elcentralen så nära.tommib skrev:
Men i TS fall verkar spisen inte vara en riktig spis då den matas enfasigt, och det verkar vara en liten stuga, och alternativen (utökad elcentral) innebär en kostnad så jag blir lite kluven till vad man ska kräva. Det är ju inte så att man (just nu) nallar ström från spisen, utan nyttjar en fas som inte används. Så jag skulle inte vägra en billig lösning här. Men samtidigt borde TS aldrig ha hamnat i denna konstiga situation, så ska man verkligen fortsätta bygga ut en olämplig lösning...?
Jag köper din förklaring Bo och delar din åsikt i detta fallet. Under dessa förutsättningarna så hade jag också lämnat spisgruppen ensam och förlagt ytterligare en kabel för övriga uttag.Bo.Siltberg skrev:
Jag kan sammanfatta lite
En grupp (trefasgrupp i detta fall) bör ha ett syfte, och svensk standard säger faktiskt att spis ska ha sin egen gruppledning.
Den dosan borde egentligen aldrig ha tillkommit. Jag ser den som ett misstag med elcentralen så nära.
Men i TS fall verkar spisen inte vara en riktig spis då den matas enfasigt, och det verkar vara en liten stuga, och alternativen (utökad elcentral) innebär en kostnad så jag blir lite kluven till vad man ska kräva. Det är ju inte så att man (just nu) nallar ström från spisen, utan nyttjar en fas som inte används. Så jag skulle inte vägra en billig lösning här. Men samtidigt borde TS aldrig ha hamnat i denna konstiga situation, så ska man fortsätta bygga ut en olämplig lösning...
Men jag tycker många på forumet är snabba med att dela sina åsikter istället för att vara objektiva och kanske istället berätta anledningarna bakom sina åsikter.
Det finns väldigt få hällar som nyttjar alla tre faser, normalt används en av faserna till en Ugn tex.
Hur behandlar den svenska standarden detta?
Bra om ni serverar all bakgrundsinformation samt tillhörande bilder, ju mindre av detta desto mer gissningar.X xLnT skrev:Jag köper din förklaring Bo och delar din åsikt i detta fallet. Under dessa förutsättningarna så hade jag också lämnat spisgruppen ensam och förlagt ytterligare en kabel för övriga uttag.
Men jag tycker många på forumet är snabba med att dela sina åsikter istället för att vara objektiva och kanske istället berätta anledningarna bakom sina åsikter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det betraktas som en spis i sin helhet, dvs en trefasgrupp som häll och ugn delar på.X xLnT skrev:
Just trefasgrupper finns det mycket att säga om, så det enkla mantra jag vill föra ut är att använd inte trefasgrupper till "allmänna spridda syften" om man inte absolut måste. Spis/häll/ugn anses där vara vitt skild från uttag för allmänbruk. Ska man förklara djupare så blir det en A4-sida. Men en (portabel?) stekhäll kanske kan ses lite mitt emellan här, speciellt om den matas via ett schukouttag. Det kanske är en synvilla men ledningen ut från dosan ser ut att vara klenare?
Omständigheterna tycker jag hyggligt tydliga i tråden. En liten stuga, vanliga missförstånd men trots det onödiga misstag i form av denna dosa och en för liten elcentral (som kan bero på missförstånd).
M mike_van_dyke skrev:
M mike_van_dyke skrev:
Om bilden behöver kompletteras så är det i så fall denna stekhäll, hur den ansluts och vad den har för märkdata.M mike_van_dyke skrev:
Vi kan ha hypoteser och trooo.Bo.Siltberg skrev:
Det betraktas som en spis i sin helhet, dvs en trefasgrupp som häll och ugn delar på.
Just trefasgrupper finns det mycket att säga om, så det enkla mantra jag vill föra ut är att använd inte trefasgrupper till "allmänna spridda syften" om man inte absolut måste. Spis/häll/ugn anses där vara vitt skild från uttag för allmänbruk. Ska man förklara djupare så blir det en A4-sida. Men en (portabel?) stekhäll kanske kan ses lite mitt emellan här, speciellt om den matas via ett schukouttag. Det kanske är en synvilla men ledningen ut från dosan ser ut att vara klenare?
Omständigheterna tycker jag hyggligt tydliga i tråden. En liten stuga, vanliga missförstånd men trots det onödiga misstag i form av denna dosa och en för liten elcentral (som kan bero på missförstånd).
Om bilden behöver kompletteras så är det i så fall denna stekhäll, hur den ansluts och vad den har för märkdata.
Men tills vi lyft kåpan vet vi faktiskt mindre än noll och intet.
Klicka här för att svara