75 335 läst ·
16 svar
75k läst
16 svar
Installera ny 400v spis. Periplex 400v utan nolla. Vad gäller?
Hej,
Är i färd att byta ut spisen från 1992 (3-fas 400V) som är installerad med Periplexkontakt i ett hus från 1981. Blir förvirrad då min Periplex inte är fullstift och vet inte vad som blir nästa steg.
Blir mest osäker när jag läser detta. På spisar jag kollar står det bara 400V. Vad bör jag göra för att säkerställa att det inte blir nyårsraket i köket? De skriver nedan att det inte räcker att mäta... Och vadå "Då får man försöka klara sig på..."?
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Spisen jag tittat på.
http://www.electroluxhome.se/ProductDocuments/EKC60053W/EKC60053W.pdf
Låt er inte luras av detta utan kontrollera hur det är kopplat. Finns det verkligen tre faser, nolla och skyddsjord fram*dragen? Det räcker inte att mäta - nollan kan vara fuskkopplad till jord i uttaget! Skruva loss kåpan på uttaget och jämför med centralen att det verkligen är 5 separata ledare. Mät sedan för att verifiera kontinui*teten.
Glöm inte att kontrollera att det är rätt kopplat – att faser, nolla och jord är anslutna på rätt plint. Genom åren kan det ha förekommit ett antal olika kreativa inkopplingar av spisar!

Det är nämligen mycket vanligt att det saknas en ledare då det förr i tiden nästan uteslutande endast fanns 400 V-spisar som inte behövde en nolla. Då får man försöka klara sig med antingen tre faser utan nolla eller två faser med nolla, om det inte går att byta kabeln.
Eller så ser man till att skaffa en 400 V-spis som inte behöver en nolla. Dessa känns bl.a igen på stickproppen som saknar ett stift – det för nollan – som bilden till vänster visar.
Normalt är det 2.5 mm² för en spiskabel som avsäkras med 16 A. Det kan vara värt att kontrollera detta också så att det inte är 1.5 mm².
När matningen är klarlagd och fastställd kan man välja spis, häll och ugn enligt tabellen nedan. Man kan välja mellan 400 V och 230 V. Handlar det om separat häll och ugn så ska båda ha samma elementspänning, vilken spelar mindre roll.
Är i färd att byta ut spisen från 1992 (3-fas 400V) som är installerad med Periplexkontakt i ett hus från 1981. Blir förvirrad då min Periplex inte är fullstift och vet inte vad som blir nästa steg.
Blir mest osäker när jag läser detta. På spisar jag kollar står det bara 400V. Vad bör jag göra för att säkerställa att det inte blir nyårsraket i köket? De skriver nedan att det inte räcker att mäta... Och vadå "Då får man försöka klara sig på..."?
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Spisen jag tittat på.
http://www.electroluxhome.se/ProductDocuments/EKC60053W/EKC60053W.pdf
Låt er inte luras av detta utan kontrollera hur det är kopplat. Finns det verkligen tre faser, nolla och skyddsjord fram*dragen? Det räcker inte att mäta - nollan kan vara fuskkopplad till jord i uttaget! Skruva loss kåpan på uttaget och jämför med centralen att det verkligen är 5 separata ledare. Mät sedan för att verifiera kontinui*teten.
Glöm inte att kontrollera att det är rätt kopplat – att faser, nolla och jord är anslutna på rätt plint. Genom åren kan det ha förekommit ett antal olika kreativa inkopplingar av spisar!
Det är nämligen mycket vanligt att det saknas en ledare då det förr i tiden nästan uteslutande endast fanns 400 V-spisar som inte behövde en nolla. Då får man försöka klara sig med antingen tre faser utan nolla eller två faser med nolla, om det inte går att byta kabeln.
Eller så ser man till att skaffa en 400 V-spis som inte behöver en nolla. Dessa känns bl.a igen på stickproppen som saknar ett stift – det för nollan – som bilden till vänster visar.
Normalt är det 2.5 mm² för en spiskabel som avsäkras med 16 A. Det kan vara värt att kontrollera detta också så att det inte är 1.5 mm².
När matningen är klarlagd och fastställd kan man välja spis, häll och ugn enligt tabellen nedan. Man kan välja mellan 400 V och 230 V. Handlar det om separat häll och ugn så ska båda ha samma elementspänning, vilken spelar mindre roll.
Det finns två huvutyper av spisar, dels en spis märkt 400 V 3 (ac -tecken) och ev 400 V 2 (ac -tecken). Denna spis har elementspänning 400 v och har inget behov av nolla. Det var den normala "villaspisen" under många år.
Den andra typen är ofta märkt 400 V 3 N (ac -tecken) och 400 V 2N (ac -tecken) och.230 V 1 N (ac -tecken). Denna spis har 230 v elementspänning och KRÄVER nolla. dit hör ofta lösa spishällar och induktionsspisar.
En perilex skall vara med fem ledare och bör vara säkrad 16 A som max för denna kontakt. Men det har tyvärr förekommit vissa "budgetlösningar" t.ex säkrade 10 A eller enbart 3 faser och skyddsjord (den senare är både olämplig och otillåten, därav rekommendationen att kolla innan man ansluter något som kräver nolla. Och köra utan nolla medför ofta att spisens elektronik tar skada,
Den andra typen är ofta märkt 400 V 3 N (ac -tecken) och 400 V 2N (ac -tecken) och.230 V 1 N (ac -tecken). Denna spis har 230 v elementspänning och KRÄVER nolla. dit hör ofta lösa spishällar och induktionsspisar.
En perilex skall vara med fem ledare och bör vara säkrad 16 A som max för denna kontakt. Men det har tyvärr förekommit vissa "budgetlösningar" t.ex säkrade 10 A eller enbart 3 faser och skyddsjord (den senare är både olämplig och otillåten, därav rekommendationen att kolla innan man ansluter något som kräver nolla. Och köra utan nolla medför ofta att spisens elektronik tar skada,
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Din nuvarande spis behöver inte nolla, därför har man sparat 50 öre genom att skippa ett stift.
Din nya kommer garanterat behöva nolla.
1981 är nog i gränslandet mellan att spara koppartråd eller göra framtidssäkert.
Är det 5 trådar anslutet i uttaget så börjar det finnas hopp men att mäta är att veta.
protte
1981 är nog i gränslandet mellan att spara koppartråd eller göra framtidssäkert.
Är det 5 trådar anslutet i uttaget så börjar det finnas hopp men att mäta är att veta.
protte
Ok, tyvärr anger ju ingen av sidorna tretti, elgiganten, mediamarkt osv dessa detaljer utan det är 230V eller 400V. Kan det vara så att det idag är standard när man köper ny glaskeramikspis att det är en 400 V 3 som inte kräver nolla eller måste jag bege mig till en butik och gräva på baksidan verkligen? 
Så nya spisar är oftast 400 V 3 N alltså? Då brinner det upp om jag ansluter det till mitt uttag som troligen är 400 V 3?prototypen skrev:Din nuvarande spis behöver inte nolla, därför har man sparat 50 öre genom att skippa ett stift.
protte
Ok, om vi går vidare då.
1. Kan jag mäta mig fram om Nolla saknas eller måste jag ta bort doslocket och visuellt titta så kabel finns? Enligt texten jag citerat verkar det ju inte gå att lita på mätning heller..
2. Vad i runda slängar skulle de kosta att dra fram denna Nolla inkl rot?
1. Kan jag mäta mig fram om Nolla saknas eller måste jag ta bort doslocket och visuellt titta så kabel finns? Enligt texten jag citerat verkar det ju inte gå att lita på mätning heller..
2. Vad i runda slängar skulle de kosta att dra fram denna Nolla inkl rot?
Ta bort locket och kolla. Ta en bild och lägg upp här( En bild säger mer en tusen ord)
Om du mäter mäter med multimeter, Då skall den visa 230 V från alla faser till nolla och skyddsjord. samt mellan nolla och skyddsjord skall den visa 0 v. Mellan två faser visar den 400V
Om du mäter mäter med multimeter, Då skall den visa 230 V från alla faser till nolla och skyddsjord. samt mellan nolla och skyddsjord skall den visa 0 v. Mellan två faser visar den 400V
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Öppna och titta i både uttag och central SAMT mät .
Och det kan kosta allt från några hundra till några tusen beroende på om det enkelt går att dra i en ny tråd eller om du måste dra fram en helt ny, men troligen är det lätt gjort.
Och det kan kosta allt från några hundra till några tusen beroende på om det enkelt går att dra i en ny tråd eller om du måste dra fram en helt ny, men troligen är det lätt gjort.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det bästa är ju att hitta en spis som vill ha 400 V 3~. Spisen du länkar till finns både som 230 V (947 941 117) och 400 V (947 941 118). Den senare får man förmoda vill ha 400 V utan nolla, men säker är du inte förrän du står med spisen i hand och kan kolla märkplåten. Du kan ju försöka fråga electrolux support 

Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag tror (men tro duger inte) att du har nolla i uttaget. Perilexuttag utan nolla är ofta eftermonterade, man har från början haft en fast inkopplad spis med 3 faser utan nolla.
Eftersom perilexuttaget SKALL fullbestyckas så finns nolla normalt framdragen om huset är nytt nog att ha perilexuttag.
Eftersom perilexuttaget SKALL fullbestyckas så finns nolla normalt framdragen om huset är nytt nog att ha perilexuttag.
Mina föräldrar hade samma problem, 400v utan nolla och ett riktigt råttbo i centralen, så jag orkade inte leta efter nollan och koppla in den om den nu finns kvar då det är en EKK dragen till spisen.
Sen tvivlar jag starkt på att dagens nya spisar inte kräver nolla.
Har inte vart med om att "nya" spisar har en element spänning på 400v...
Var poppis på 90-talet men inte längre..
Sen tvivlar jag starkt på att dagens nya spisar inte kräver nolla.
Har inte vart med om att "nya" spisar har en element spänning på 400v...
Var poppis på 90-talet men inte längre..
Hej,
Nu så. Det ser bra ut som jag förstår det. Det är 5 trådar draget. 3 svarta (fas), 1 blå (nolla) samt jord. Har mätt och det är 222V (trodde man hade 230 idag..) mellan alla faser och nolla samt mot jord. Det är 390V mellan alla faser.
Se bild. Då är det bara att tuta och köra så länge jag köper en spis det står 400v på på internet va?
Kabeln går neråt. Men det fattar ni ju. Så ni ser var som går var
Underifrån. Två svarta.
Ovanifrån. Blå, svart, grön/gul.
Nu så. Det ser bra ut som jag förstår det. Det är 5 trådar draget. 3 svarta (fas), 1 blå (nolla) samt jord. Har mätt och det är 222V (trodde man hade 230 idag..) mellan alla faser och nolla samt mot jord. Det är 390V mellan alla faser.
Se bild. Då är det bara att tuta och köra så länge jag köper en spis det står 400v på på internet va?
Kabeln går neråt. Men det fattar ni ju. Så ni ser var som går var
Underifrån. Två svarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanifrån. Blå, svart, grön/gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder