Lite krasst uttryckt så är 1% av verkningsgraden betydligt viktigare än några dekorsten i täljsten. Fabrikanterna vet mycket väl att folk fått för sig att täljsten lagrar värme vilket naturligtvis utnyttjas genom att hänga på lite täljsten på kaminerna, men utan att tala om att den enda stenmassan som gör nytta är den som finns ovanför eldstaden och att en kastrull med vatten ovanpå spisen lagrar dubbelt så mycket värme som om kastrullen varit fylld med täljsten, Nu säger säkert många att " min täljstens kamin är sannerligen lite varm på morgonen" Jo, kan så vara men hur mycket värme tillför den huset just då? Troligen betydligt mindre än din laptop. Kaminer med mindre aktivt täljstenslager än 400-500 kg bör ses som dekor eller har annars som enda avsikt att lura konsumenter.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
E
B Bob-TheBuilder skrev:
Sådär ja kära byggahusare. Nu har sotaren varit här och den gamle rökkanalen är i superbt skick. Klarade tryckprovet galant.

Så nu blire installation så fort kommunen gett klartecken :)
Kul att det gick vägen. Satt i samma sits som dig för ungefär ett år sedan då tom första sotaren prompt skulle trycka ner ett insatsrör av ren lathet och okunskap.

Jag är glad idag att jag tog dit en till mer rutinerad sotare och inspekterade hela skorstenen igen mer grundligt för att sedan provtrycka den och godkänna den.

Det är mycket energi som försvinner i vörmekuliten och insatsröret som man kan ta vara på när man kör direkt i skorstenen.

Ska bli spännande att se resultatet framöver. Är den eldningsbar lagom till sommaren? ;);)

• Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
E epw skrev:
Ska bli spännande att se resultatet framöver. Är den eldningsbar lagom till sommaren? ;);)
Haha :D Jag hinner förhoppningsvis använda den någon gång åtminstone innan säsongen är helt slut.

Det blev en Contura 850 som är på kampanj nu :) Vi har ett ganska litet hus och tyckte den passade in med sin nätta profil.

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.