1 050 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Installera kakelugn igen eller inte?
Om huset från 1920-talet och har haft kakelugn på platsen (mycket troligt) där ni tänker ha en sådan nu, så är det stor chans att det är inmurade ståbalkar eller annan förstärkning i murstocken i golvnivå som är avsedda just för att bära vikten av en (eller flera) kakelugn(ar) runt stocken på våningsplanet. Givetvis behöver detta dubbelkollas men chansen är stor att det mesta redan är på plats för att hantera vikten sedan huset byggdes en gång i tiden.
Det hade varit värre med en modernare hus med klenare stockar och inte byggda med tanke på att ha vedspis i köket och öppen spis/kamin/rörspis/kakelugn som primär värmekälla redan från början.
Det hade varit värre med en modernare hus med klenare stockar och inte byggda med tanke på att ha vedspis i köket och öppen spis/kamin/rörspis/kakelugn som primär värmekälla redan från början.
Har en kompis som återinstallerade en kakelugn. Det blev kanonbra och den ger gin långvarig värme.M McTornberg skrev:Har en fråga som finns troligen finns lika många argument om som personer som svarar, men frågar ändå 🙂
Vi har ett 20-talshus i hyfsad 20-talsstil, iaf försöker vi ta tillbaka huset mot den stilen mer och mer.
Håller just nu på att byta till annat parkettgolv och vi tog bort nuvarande braskamin då ändå det varit problem att elda i den (för liten diameter på rökröret mm.) och då blev jag sugen på att kolla hur möjligheten är för att sätta in en kakelugn.
Troligen har det stått en kakelugn i huset tidigare, ser ut så på ritningen, men tidigare ägaren har renoverat en hel del och tog bort den, samt att jag är i dagsläget osäker på om strukturen som är kvar tål en kakelugns vikt.
Men låt ändå säga att det kostar 200-250k inkl. förstärkning av golvstrukturen att montera dit en.
Så frågan är nu ska man oavsett satsa på en kakelugn för att det passar husets stil eller går det lika bra med en vanlig braskamin, eller skulle den se malplacerad ut i ett 20-talshus? 🙄
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Klart att Ni ska ha kakelugn, tycker jag
Vi har 3 st och en vedspis, klarar längre strömavbrott
Klart är ju vedhantering med skräp som kan sänka myskänslan, vi har haft fördel av stora vedförråd men finns inte plats för ved så räkna med att bygga någon form av vedbod
Vi har 3 st och en vedspis, klarar längre strömavbrott
Klart är ju vedhantering med skräp som kan sänka myskänslan, vi har haft fördel av stora vedförråd men finns inte plats för ved så räkna med att bygga någon form av vedbod
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
De är fina kakelugnar om man inte hittar en begagnad. De flesta beg. är dock för hörn.C cpalm skrev:
Såhär blev vår till i ett nybyggt hus i 20-talsstil.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-ny-kakelugn.385729/

Utseendemässigt:
Kakelugn har ju stor karaktär och är svårslagen stilmässigt om jag förstår rummet och er renoveringsambition rätt.
En variant till modern braskamin är en modern insats som muras in i en design som passar in i rummets stil. (kanske mer kommer likna en rörspis beroende på hur man gör). Resultatet kan bli att eldstaden blir mer diskret och inte skriker att den är modern, och att den smälter in i helheten. Det kommer givetvis inte likna 20-tal men det gör väl inte heller elinstallationer och en del andra detaljer.
Funktionellt:
Är den inmurad och försedd med värmemagasin stannar värmen också kvar relativt länge.
Så funktionellt så skulle jag föredra det om man utgår från kall ugn och ska få upp värmen relativt fort. Kakelugnen är ju fantastisk när massan är varm, men hur bra/snabb är den vid uppstart, om den är kall från början? (Jag har bara lite erfarenhet av kall kakelugn och tyckt att det varit bökig startsträcka att sakta, försiktigt värma upp massan.)
Kakelugn har ju stor karaktär och är svårslagen stilmässigt om jag förstår rummet och er renoveringsambition rätt.
En variant till modern braskamin är en modern insats som muras in i en design som passar in i rummets stil. (kanske mer kommer likna en rörspis beroende på hur man gör). Resultatet kan bli att eldstaden blir mer diskret och inte skriker att den är modern, och att den smälter in i helheten. Det kommer givetvis inte likna 20-tal men det gör väl inte heller elinstallationer och en del andra detaljer.
Funktionellt:
För att snabbt få upp värme och dessutom om man vill sitta och känna strålningsvärmen så är modern kamin/insats effektivt.M McTornberg skrev:
Är den inmurad och försedd med värmemagasin stannar värmen också kvar relativt länge.
Så funktionellt så skulle jag föredra det om man utgår från kall ugn och ska få upp värmen relativt fort. Kakelugnen är ju fantastisk när massan är varm, men hur bra/snabb är den vid uppstart, om den är kall från början? (Jag har bara lite erfarenhet av kall kakelugn och tyckt att det varit bökig startsträcka att sakta, försiktigt värma upp massan.)
Kakelugn är inte gjort för snabb uppvärmning ala sommarstuga med uppvärmning över en helg - utan tänkt för primäruppvärmning vintertid med typiskt 2 inlägg per dygn för mer eller mindre konstant uppvärmning dygnet runt och framförallt betydligt med vedeffektivt än lösningar med kamin och insats i öppen spis.
Nu kan kaminlösningen bli rätt effektiv också om man har en murstock som suger upp restvärmen ur röken ur kaminen och mycket av det återmatas ut i rummet igen i långsam takt - men då förutsätter att rökutloppet ur kaminen inte sitter i nära taknivå som typisk öppen spis eller kamin med inkoppling högt upp, snarare 60-70 cm över golvet (ungefär samma nivåanslutning som klassiska vedspisar) så att stor del av stockens yta kan värma tillbaka i rummet och inte bara våningen ovanför eller bara vinden (varm stock på vinden är förvisso bra för att hålla vinden torr...)
---
Det var vedbristen/energikrisen i mitten av 1700 talet som rikets råd gav uppdraget till arkitekten och överintendenten Carl Johan Cronstedt tillsammans med generalen Fabian Wrede att hitta en lösning som gav mindre vedförbrukning för uppvärmning i bostäder då Sverigens skogar höll på att kalhuggas till nivå som Irland i jakten på ved för uppvärmning och framförallt tillverkningen av träkol för järnframställning samtidigt - många av våra bok-skogar i sydsverigen försvann för alltid och tex. Kolmårdsområdet blev rejält avskogad.
Och 1767 så presenterades lösningen som idag är känd som den svenska kakelugnen men också samma konstruktion i rörspisar för allmogen som inte hade råd med utsmyckningen av kakel som de rikare hushållen kunde hålla sig med - och det var närmast standard att sådant installerades i nybyggda hus för uppvärmning ända till slutet av 1930-talet då olika lösningar med centralvärme började provas allt mer i bostadskomplexen, oftast med pannor som eldades med koks och vanligast kring storstäder som hade en stadsgas-framställning och kokset var en biprodukt från gasverken som innan dess hade svårt att få avsättning för och var billig som bränsle.
idag när koksverken för framställning av stadsgas är i stort sett borta så har kokset blivit väldigt dyrt och svåråtkomlig bränsle - vilket alla som håller på med ånglok i hobby och museer-verksamhet vet, och att det också används för järnframställning och järnsmide...
Nu kan kaminlösningen bli rätt effektiv också om man har en murstock som suger upp restvärmen ur röken ur kaminen och mycket av det återmatas ut i rummet igen i långsam takt - men då förutsätter att rökutloppet ur kaminen inte sitter i nära taknivå som typisk öppen spis eller kamin med inkoppling högt upp, snarare 60-70 cm över golvet (ungefär samma nivåanslutning som klassiska vedspisar) så att stor del av stockens yta kan värma tillbaka i rummet och inte bara våningen ovanför eller bara vinden (varm stock på vinden är förvisso bra för att hålla vinden torr...)
---
Det var vedbristen/energikrisen i mitten av 1700 talet som rikets råd gav uppdraget till arkitekten och överintendenten Carl Johan Cronstedt tillsammans med generalen Fabian Wrede att hitta en lösning som gav mindre vedförbrukning för uppvärmning i bostäder då Sverigens skogar höll på att kalhuggas till nivå som Irland i jakten på ved för uppvärmning och framförallt tillverkningen av träkol för järnframställning samtidigt - många av våra bok-skogar i sydsverigen försvann för alltid och tex. Kolmårdsområdet blev rejält avskogad.
Och 1767 så presenterades lösningen som idag är känd som den svenska kakelugnen men också samma konstruktion i rörspisar för allmogen som inte hade råd med utsmyckningen av kakel som de rikare hushållen kunde hålla sig med - och det var närmast standard att sådant installerades i nybyggda hus för uppvärmning ända till slutet av 1930-talet då olika lösningar med centralvärme började provas allt mer i bostadskomplexen, oftast med pannor som eldades med koks och vanligast kring storstäder som hade en stadsgas-framställning och kokset var en biprodukt från gasverken som innan dess hade svårt att få avsättning för och var billig som bränsle.
idag när koksverken för framställning av stadsgas är i stort sett borta så har kokset blivit väldigt dyrt och svåråtkomlig bränsle - vilket alla som håller på med ånglok i hobby och museer-verksamhet vet, och att det också används för järnframställning och järnsmide...
Jag skulle sätta dit en plåtugn av den sorten som var vanlig i Finland och Norrbotten på den tiden. De förekom i enstaka exemplar hela Sverige så historiskt är det inte fel. En plåtugn är både billigare och tål hårdare eldning än en kakelugn.
Medlem
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Nu har jag tagit upp golvspånen och kollat under och tyvärr verkar det inte finnas nån järnvägsbalk, bara dubbla gamla reglar och tidigare ägare har förstärkt med nyare reglar skruvade i de gamla.
Men jag ska ändå kolla med en lokal kakelugnsmakare så får jag se vad de säger.
Men jag ska ändå kolla med en lokal kakelugnsmakare så får jag se vad de säger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara