Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
T.ex två korta bitar VP-rör.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Iallafall inte den jag hade hemma här.
Om du kopplar pannan utanför jordfelsbrytaren så kanske du också vill ha cirkulationspump och ev. shuntstyrning utanför jordfelsbrytaren också?
Om du har många grupper så är det kanske enklare att dela din gamla byglade PE+N-skena och använda en ny N-skena för de få grejer som inte ska sitta över jordfelsbrytaren, för att slippa flytta femtioelva nollor? Tips på detta är att kolla hur långa ledningarna är, och se vilka som går att flytta utan att behöva skarvas...
Om du har många grupper så är det kanske enklare att dela din gamla byglade PE+N-skena och använda en ny N-skena för de få grejer som inte ska sitta över jordfelsbrytaren, för att slippa flytta femtioelva nollor? Tips på detta är att kolla hur långa ledningarna är, och se vilka som går att flytta utan att behöva skarvas...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Fast det var väl inte nyinstallerade JFB, utan sådana som suttit ett tag och därmed kanske inte underhållits som de ska? Så minns jag testet, men jag kan ha fel.Bronica skrev:
Dessutom var väl Danmark mycket tidigare med JFB jämfört med Sverige så det finns många JFB av typ äldre i Danmark. Men igen, jag kan minnas fel.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja det är möjligt, men det är ju trots allt en tankeväckare.Patrik_Hed skrev:Fast det var väl inte nyinstallerade JFB, utan sådana som suttit ett tag och därmed kanske inte underhållits som de ska? Så minns jag testet, men jag kan ha fel.
Dessutom var väl Danmark mycket tidigare med JFB jämfört med Sverige så det finns många JFB av typ äldre i Danmark. Men igen, jag kan minnas fel.
//Patrik
Här är testet http://www.sik.dk/Global/Publikatio...f-installerede-fejlstroemsafbrydere-i-Danmark
Bra instrument som du får be firman att köpa till dig i julklapp
Det behöver du inte veta, det ska din elektriker veta...