T.ex två korta bitar VP-rör.

Patrik_Hed, jag ska göra ett försök :D är ganska pedantisk av mej så det kommer nog bli snyggt, men det lär ta ett tag innan jag laddar upp några bilder då jag inte skaffat mej materialet än, men men..

Sen bör ju JFB testas att den löser på rätt tid och att frånkopplingsströmmen är ok, och det får man ju inte reda på genom att bara trycka på test-knappen.

Bronica skrev:
Sen bör ju JFB testas att den löser på rätt tid och att frånkopplingsströmmen är ok, och det får man ju inte reda på genom att bara trycka på test-knappen.
Fast det testet gör väl inte de flesta elektriker heller så..

//Patrik

Iallafall inte den jag hade hemma här.

Inte den som monterade min JFB heller.

Om du kopplar pannan utanför jordfelsbrytaren så kanske du också vill ha cirkulationspump och ev. shuntstyrning utanför jordfelsbrytaren också?

Om du har många grupper så är det kanske enklare att dela din gamla byglade PE+N-skena och använda en ny N-skena för de få grejer som inte ska sitta över jordfelsbrytaren, för att slippa flytta femtioelva nollor? Tips på detta är att kolla hur långa ledningarna är, och se vilka som går att flytta utan att behöva skarvas...

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Det bör dom göra.

I Danmark gjorde man ett fälttest för några år sedan på 1000 jfb, det visade sig att ca 7% inte fungerade.

Bronica skrev:
Det bör dom göra.

I Danmark gjorde man ett fälttest för några år sedan på 1000 jfb, det visade sig att ca 7% inte fungerade.
Fast det var väl inte nyinstallerade JFB, utan sådana som suttit ett tag och därmed kanske inte underhållits som de ska? Så minns jag testet, men jag kan ha fel.
Dessutom var väl Danmark mycket tidigare med JFB jämfört med Sverige så det finns många JFB av typ äldre i Danmark. Men igen, jag kan minnas fel.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Det ingår i egenkontrollen som man skall göra.

Det gäller att som kund begära detta annars så struntar nog de flesta i det.

EyEr0n skrev:

Jaha, där ser man. Gör du det testet? Har du sådant instrument i bilen eller finns det på firman?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Fast det var väl inte nyinstallerade JFB, utan sådana som suttit ett tag och därmed kanske inte underhållits som de ska? Så minns jag testet, men jag kan ha fel.
Dessutom var väl Danmark mycket tidigare med JFB jämfört med Sverige så det finns många JFB av typ äldre i Danmark. Men igen, jag kan minnas fel.

//Patrik
Ja det är möjligt, men det är ju trots allt en tankeväckare.

Här är testet http://www.sik.dk/Global/Publikatio...f-installerede-fejlstroemsafbrydere-i-Danmark

Bra instrument som du får be firman att köpa till dig i julklapp:) http://www.elma-instruments.se/_sv-SE/v:2273?visma5.prodno=5706445500369

EyEr0n skrev:

Hur ska man som kund veta att det ska genomföras?

Det behöver du inte veta, det ska din elektriker veta...

snaggletooth skrev:
Det behöver du inte veta, det ska din elektriker veta...
Men om min elektriker vet att jag inte vet, då kanske han lockas att missa detta moment!? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.