Har köpt en taklampa på nätet. Dålig info hur man kopplar in den eller vilken typ av lampor man bör använda.
Vidare menas det
att man kan ha 60w lampa på varje arm eller gäller det för det totala antalet lampor (6 st) ?
Dessutom: kan man använda den lösning jag gjort för att koppla in lampan?
Se bifogade bilder.
Taklampa med 6 armar och runda vita skärmar på en webbplatsannonsering, text anger "Matte Creative Flush Mount Lights Metal Sputnik".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på taklampa som anger E27 max 60W, 110V-240V/50Hz och tillverkning i Kina, mot en gul bakgrund med blå tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guldig taklampa med synliga ledningar och kopplingsanordning, osäker elinstallation på ett blommigt tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpt från Kina ser jag
Tveksam CE märkning och det ser inte ut som att den är jordad fastän det sitter en jordad stickpropp
Tänk efter mer än en gång om du verkligen vill sätta upp den
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Att knöla in alla sladdar så där i stickproppen är inte bra. Använd någon typ av kopplingsklämma istället.
Sen ska den som sagt var jordas.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Och det står på "klisterlappen" att den är jordad, vilket den helt klart inte är.
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Den har till och med en symbol för att lampan ska jordas men sedan ingen jord...
 
CE - Chineese Engineering
 
Nej, den där kan näppeligen vara godkänd för försäljning i det där utförandet. Skicka bilderna till elsäkerhetsverket och fråga vad dom tycker...
 
U Uffe A skrev:
Köpt från Kina ser jag
Tveksam CE märkning och det ser inte ut som att den är jordad fastän det sitter en jordad stickpropp
Tänk efter mer än en gång om du verkligen vill sätta upp den
Möjligheten till jordning finns då den sätts upp.
Bör i så fall kopplas med fast anslutning vilket fodrar en behörig elektriker


useless useless skrev:
Nej, den där kan näppeligen vara godkänd för försäljning i det där utförandet. Skicka bilderna till elsäkerhetsverket och fråga vad dom tycker...
 
S Småen skrev:
Möjligheten till jordning finns då den sätts upp.
Bör i så fall kopplas med fast anslutning vilket fodrar en behörig elektriker
Vart ser du jordanslutningen?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det där blir farligt. Syftet med lagstiftningen är inte att du kan koppla in den med stickpropp på ett felaktigt sätt för att slippa anlita elektriker. Då är det bättre att du kopplar in den fast, på ett korrekt sätt. Har du tagit bort någon prefabricerad plint?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vart ser du jordanslutningen?
Bifogar en ny bild med hur jordledningen drages.
I övrigt inser jag att lampan bör fastanslutas.
Men hur är det med frågan om Nahaufnahme einer Lampe, wobei die Erdungsleitung an der Lampenmontage angeschlossen ist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lampval?
 
Det borde inte vara några problem att ansluta den med stickpropp. Hur bra kontakt är det mellan skruven där jordledaren sitter och de andra skruvarna med tanke på att plåtkåpan ser lackad ut?
Angående lamporna så är det enklast att köra med LED så slipper du fundera på maxeffekten.
 
Det är bra kontaktytor. Tack för infon om lampor!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.