Hej!

Jag har en handdukstork på 70W som endast har en manuell on/off-knapp som jag skulle vilja styra om till att endast vara på några timmar per dag istället för konstant. Räknar med att jag med senaste årets elpriser skulle kunna spara ca 1 200 kr/år, ännu mer om priserna dubblas i höst/vinter. En Plejd CTR-01 plus diverse elprylar som behövs för installation skulle kosta runt 600 kr, så installationen skulle löna sig redan efter ett halvår. Har redan ett par Plejd-produkter hemma, så en till skulle passa väldigt bra.

Mitt dilemma är att om jag ska ta hit en elektriker för att fixa till en enstaka dosa så blir det väldigt dyrt, då lönar installationen sig kanske inte förrän om ett par år.

Vad tror ni? (se bilder). Ser rätt enkelt ut - fas och neutral ska kopplas till CTR-01 enligt deras schema, jord ska gå till jord som tidigare. Är det bara att köra på eller finns det något jag missat? Har hyfsad koll på ström/elektronik, skarvat ett par sladdar etc men har inte pillat med någon fast installation tidigare.

Vad jag listat ut själv:
  • Att det är badrum borde inte vara något problem, dosan är 2 meter ifrån dusch och mer än 1 meter ifrån handfat.
  • Enligt Elsäkerhetsverket så borde det vara lagligt att göra det själv: "Du får själv byta en befintlig strömbrytare för högst 16 A, som är placerad i en egen kapsling eller dosa.", men efter att ha googlat i diverse trådar här så råder det olika meningar om detta...

• Vit eldosabox med synlig spricka och två skruvar, ovanför en vägguttag, med en tillkopplad sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa med anslutna kablar och terminalskruvar i en vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det krävs behörighet kan diskuteras, men viktigare är att utföra jobbet korrekt. Om man klantar sig och orsakar en olycka så åker man ditt i vilket fall. Det är inga konstigheter här, utan pucken kan kopplas in så som du beskriver.

• Gilla
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det krävs behörighet kan diskuteras, men viktigare är att utföra jobbet korrekt. Om man klantar sig och orsakar en olycka så åker man ditt i vilket fall. Det är inga konstigheter här, utan pucken kan kopplas in så som du beskriver.

Är ju ingen plejd där tidigare och sätts det en nu så blir det ju dels en ändring av funktionen men samtidigt också en nyinstallation, i ett badrum dessutom. Solklart att det jobbet inte fås göras av någon som inte har/går under behörighet :thinking:

• Wow
Roffe_riff
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Är ju ingen plejd där tidigare och sätts det en nu så blir det ju dels en ändring av funktionen men samtidigt också en nyinstallation, i ett badrum dessutom. Solklart att det jobbet inte fås göras av någon som inte har/går under behörighet :thinking:
Jag vet inte om jag håller med som sagt. Svaret verkar variera beroende på vem man pratar med om man ringer och frågar Elsäkerhetsverket, här (https://www.byggahus.se/det-smarta-hemmet-vad-far-jag-koppla-sjalv) är en skribent som tydligen fått svaret att även nyinstallation av dimmer/strömbrytare i existerande dosa är okej.

Jag tolkar det som att man inte vill att obehöriga personer drar kablar och sätter upp nya dosor på knasiga och felaktiga ställen. Denna dosan har allt som behövs - fas, nolla, jord, inget avancerat som behöver göras.

Badrum har vad jag förstått ingen påverkan, är det 60 cm ifrån dusch/handfat så är det precis samma regler som vilket rum som helst.

Redigerat:
T terrificduct skrev:
Jag vet inte om jag håller med som sagt. Om man läser Elsäkerhetsverket ordagrannt:

> Du får själv byta en befintlig strömbrytare för högst 16 A, som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

Plejd är ju en strömbrytare på 16A, bara en elektrisk sådan (relä). Jag tolkar det som att man inte vill att obehöriga personer drar kablar och sätter upp nya dosor på knasiga och felaktiga ställen. Alltså att kopplingsdosor och uttag endast ska finnas på platser där en elektriker har bestämt att dom är rimliga och säkra.

Badrum har vad jag förstått ingen påverkan, är det 60 cm ifrån dusch/handfat så är det precis samma regler som vilket rum som helst.

Du får byta ja. Men nu byter du ju inte strömbrytare, nu blir det en installation av "strömbrytare" och det får du inte göra helt enkelt.
Sen är det en fast ansluten handdukstork som du ska ansluta i plejden vilket du inte får. Du får inte ens koppla bort handdukstorken i dosan om vi ska vara riktigt petiga här.

Badrum har en stor påverkan i vad man får och inte får göra då det är icke torrt utrymme.

J
T terrificduct skrev:
Jag vet inte om jag håller med som sagt. Om man läser Elsäkerhetsverket ordagrannt:

> Du får själv byta en befintlig strömbrytare för högst 16 A, som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

Plejd är ju en strömbrytare på 16A, bara en elektrisk sådan (relä). Jag tolkar det som att man inte vill att obehöriga personer drar kablar och sätter upp nya dosor på knasiga och felaktiga ställen. Alltså att kopplingsdosor och uttag endast ska finnas på platser där en elektriker har bestämt att dom är rimliga och säkra.

Gör som jag. Köp 2, och sätt först dit den ena. Eftersom den, beroende på vem man frågar ev är otillåten, så byter du direkt ut den mot den andra. Nu är den nya enheten tillåten enligt alla regler.

• Haha
  • Gilla
hovgalf och 20 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Gör det själv, blir oftast bättre än någon med behörighet.
T terrificduct skrev:

Kör bara! Du gör det säkert både bättre och säkrare än någon med behörighet. kolla bara upp så du är säker på att du gör rätt och stressa inte.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
T jonzon jonzon skrev:
Gör det själv, blir oftast bättre än någon med behörighet.

Kör bara! Du gör det säkert både bättre och säkrare än någon med behörighet. kolla bara upp så du är säker på att du gör rätt och stressa inte.
Ja, för fy fan vad alla elektriker är dumma i huvudet och ALLTID fuskar med säkerheten (y):rolleyes::crysmile:

• Ledsen
Roffe_riff
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Ja, för fy fan vad alla elektriker är dumma i huvudet och ALLTID fuskar med säkerheten (y):rolleyes::crysmile:
Tyvärr har du fel, dem gör inte det alltid. bara väldigt ofta :)
Inget magiskt med en behörighet.

T jonzon jonzon skrev:
Tyvärr har du fel, dem gör inte det alltid. bara väldigt ofta :)
Inget magiskt med en behörighet.

Ironi är svårt i text (y)

Jag kan ju inte prata för andra elektriker men för mig är säkerheten det absolut sista man slarvar med

• Gilla
  • Wow
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Redigerade mitt svar, hittade lite mer teorier om lagligheten här: https://www.byggahus.se/det-smarta-hemmet-vad-far-jag-koppla-sjalv

G GoGetLost skrev:
Du får byta ja. Men nu byter du ju inte strömbrytare, nu blir det en installation av "strömbrytare" och det får du inte göra helt enkelt.
Enligt vissa tolkningar är även nyinstallationer av dimmrar/strömbrytare okej, i existerande dosa.

G GoGetLost skrev:
Du får inte ens koppla bort handdukstorken i dosan om vi ska vara riktigt petiga här.
Sant, det är ju i praktiken att modifiera en fast installation som inte är en strömbrytare. Rätt löjlig distinktion dock, en dosa med strömbrytare och en dosa där kablarna bara är ihopkopplade är ju i princip sak samma. Jag inser i och för sig att de flesta nog är överens om att lagen är fyrkantig på detta området.

J Jocke Best skrev:
Gör som jag. Köp 2, och sätt först dit den ena. Eftersom den, beroende på vem man frågar ev är otillåten, så byter du direkt ut den mot den andra. Nu är den nya enheten tillåten enligt alla regler.
Jag förstår inte hur det skulle hjälpa. Jag har ju då "bara" begått ett brott istället för två... :D

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Hampuswahlgren och 1 till
  • Laddar…
T terrificduct skrev:
Redigerade mitt svar, hittade lite mer teorier om lagligheten här: [länk]

Enligt vissa tolkningar är även nyinstallationer av dimmrar/strömbrytare okej, i existerande dosa.

Sant, det är ju i praktiken att modifiera en fast installation som inte är en strömbrytare. Rätt löjlig distinktion dock, en dosa med strömbrytare och en dosa där kablarna bara är ihopkopplade är ju i princip sak samma. Jag inser i och för sig att de flesta nog är överens om att lagen är fyrkantig på detta området.

Jag förstår inte hur det skulle hjälpa. Jag har ju då "bara" begått ett brott istället för två... :D

Kolla på Elsäkerhetsverket, de har en fin tjänst som du kan se vad du får göra själv. Vad andra tycker i ett forum är ju en lite annan sak.

Ja, i princip samma sak fast den dagen någon kopplar handdukstorken fel och en person dör så är det nog inte lika löjligt

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Varför citerar du mig?
Menar du att frågan inte kan diskuteras?
Eller menar du att TS inte klarar av att utföra detta jobb säkert?
Kan du redogöra för vilka risker som finns med att installera in en Plejd i dosan, jämfört med att montera en helt ny strömbrytare som aldrig tidigare funnits?
G GoGetLost skrev:
Sen är det en fast ansluten handdukstork som du ska ansluta i plejden vilket du inte får.
Plejden ska givetvis inte användas som anslutningsterminal, utan den kopplas in i den fasta installationen. Behövde det nämnas?
G GoGetLost skrev:
Ja, i princip samma sak fast den dagen någon kopplar handdukstorken fel och en person dör så är det nog inte lika löjligt
Beskriv det felfallet. Hur skulle man koppla fel här för att spänningssätta torken?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
tommib
T terrificduct skrev:
De tolkningarna är helt enkelt fel. Det är inte alls svårt att se vad som är tillåtet, föreskriften är extremt tydlig på den punkten. Alla varianter som folk försöker med är bara fåninga och detta som du håller på med är inte ens i någon gråzon, det är helt kolsvart och olagligt.

Den mer intressanta frågan i mitt tycke är om du kan göra detta på ett säkert sätt. Troligen kan du det om du läser på lite, övar lite med en lämplig skaltång och är noga när du gör installationen. Det kan sannolikt bli precis lika bra som om det vore en alldeles fullauktoriserad elinstallatör som gjorde det. Men det är olagligt. Punkt.

• Gilla
  • Wow
Elajomannen och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
De tolkningarna är helt enkelt fel. Det är inte alls svårt att se vad som är tillåtet, föreskriften är extremt tydlig på den punkten.
Ja, jag håller med, har rotat runt mer på Elsäkerhetsverkets hemsida och det är tydligt att det inte är tillåtet. I alla fall det jag skulle vilja göra. Anser fortfarande dock att t.ex. installera Plejd där det redan finns en manuell strömbrytare är en gråzon, strömbrytare som strömbrytare... :D

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Beskriv det felfallet. Hur skulle man koppla fel här för att spänningssätta torken?
Inte mig du frågade, men om man bara rotar inne i själva dosan så är det väldigt svårt att göra fel på ett sätt som blir farligt.

Det enda felfall jag kommer på är om man missar att koppla skyddsjorden, eller om kopplingen är lös och senare lossnar, i kombination med en defekt handdukstork där höljet är strömförande, eller går sönder och blir det, i kombination med att jordfelsbrytaren inte fungerar. Man får såklart dubbelkolla att höljet är jordat och att det inte finns någon koppling mellan fas/nolla och höljet efter installationen.

• Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.