Jag ska installera elen i en nybyggd stuga på 23m2 på landet (normcentral). Huvudsäkringarna är på 16A, som sedan går till det stora huset. Sedan tänkte jag lägga en EKKJ 4x2,5+2,5mm2 från det stora huset till den nya stugan (kabellängden blir 20-25m). I stugan kommer det antagligen att räcka med 3st 10A säkringar, dvs en på varje fas.

Vad bör jag använda för säkringar för matningen till stugan, 16A eller 10A (diazed)?

Något annat jag bör tänka på?

PS.

Hur många "under"säkringar kan man egentligen ha på en 16A säkring? Funderar bara eftersom huvudsäkringarna är på 16 ampere och i stora huset är det ganska så många säkringar i centralen.
Matematiken 10A+10A=20A, dvs för mycket för huvudsäkringen 16A (och i vissa fall kabeln) fungerar uppenbarligen inte då det sitter flera 10A på en enda fas.... Kaske är nåt självklart jag inte tänker på?

Du skall använda en fkkj 4*6+6 alternativt 3*10+10 när det rör sig om en ny huvudledning till en undercentral.

Om man sen verkligen skall följa regelverket så ska man skicka in färdiganmälan till nätägaren för alla kablar som går i jord/ anlutningspunkter utomhus.

Detta slarvas det dock med väldigt ofta.

Vad det gäller dina huvudsäkringar kontra gruppsäkringar, så använder man så kallad sammanlagringsfaktor på alla beräknade och faktiska effekter i huset. Därav beräknar man huvudsäkringstorlek.

Peacegrove skrev:
Sedan tänkte jag lägga en EKKJ 4x2,5+2,5mm2 från det stora huset till den nya stugan (kabellängden blir 20-25m). I stugan kommer det antagligen att räcka med 3st 10A säkringar, dvs en på varje fas.

Vad bör jag använda för säkringar för matningen till stugan, 16A eller 10A (diazed)?
Eftersom du tänker lägga din nya matning på en avsäkrad grupp i huset går det bra att använda 2,5mm[sup]2[/sup]!
Lägger du direkt på fasskenorna är det Erik´s resonemang som gäller.
16A bör inte vara några problem med den korta sträckan, och också att föredra för att få lite selektivitet.

Som Fluke säger så ska jag ju säkra den med 16A, alltså ska det räcka med 2,5mm2...?

Erik_D eller någon annan får gärna förklara hur man räknar på sammanlagringsfaktorn! Eller länka till något.

Om jag skulle vilja utöka med 1-2 st säkringar i stugan, alltså till 4 eller 5st, är det något problem? "Sammanlagringsfaktorn" ger kanske svar på det.. men den har jag ju inte lärt mig än :) Jag antar att det går eftersom det går i stora huset, men lite teori bakom det skulle inte skada.

Erik_D skrev:
Du skall använda en fkkj 4*6+6 alternativt 3*10+10 när det rör sig om en ny huvudledning till en undercentral.
Skrev du fel eller skall man ha FKKJ till undercentral i villa?! Den är ju svindyr :o! Trodde man körde med EKKJ när det inte är någon enorm tvärsnittsarea? :-/

Jag hoppas att det var tryckfelsnisse annars blir det backjobb för min elektriker och jag vill inte dra om 50 meter 3*10+10 nu när det börjar bli duktigt kallt ute

FKKJ är betydligt smidigare att jobba med, det är skillnaden !

Ekkj eller fkkj spelar ingen roll. Fkkj:n är betydligt smidigare att jobba med. Nuförtiden finns även fr-n1xvn den är både billigare smidigare och tåligare än ekkj/fkkj.

SÅ, nu vet alla att det inte spelar nån roll om det är ekkj eller fkkj.

Någon som kan förklara hur man räknar på sammanlagringsfaktorn i ett hus. :) Och kan jag pga av denna sammanlagringsfaktor ha fler säkringar än 3st i centralen i nya stugan, om jag gör som jag beskrivit tidigare.

Erik_D skrev:
Ekkj eller fkkj spelar ingen roll. Fkkj:n är betydligt smidigare att jobba med. Nuförtiden finns även fr-n1xvn den är både billigare smidigare och tåligare än ekkj/fkkj.
Hur menar du att den kabeln är tåligare?

Den har starkare isolermaterial har ja fått förklarat. Vidare klarar den 90 grader ledartemperatur och får alltså säkras högre.

Sammanlagringsfaktorn: Vid fler än 10 gruppsäkringar från en central får faktorn 0,6 användas vid effektberäkning för att bestämma huvudsäkring till fastigheten. Kommer du fram till 25 A kan du ta 25 *0,6
= 15 A  16 A säkring. Detta är för huvudsäkring och är inget man använder för undercentral. Ja hävdar fortfarande att du MÅSTE använda minst 6mm2 till din undercentral oavsett om den är avsäkrad. Om ja inte minns helt galet så finns det krav i svensk standard att alla huvudledningar skall ha minst 6 mm2

Erik_D skrev:
Om ja inte minns helt galet så finns det krav i svensk standard att alla huvudledningar skall ha minst 6 mm2
Jag tror bara det gäller när du lägger kablar till undercentraler direkt på fasskenorna (i diazedcentraler) eller direkt under inkommande matningen på annat sätt.
Detta för att anläggningen ska klara en ev. framtida höjning av huvudsäkringarna.
(Säkrar du av en matning till en annan central spelar det ju ingen roll om man höjer huvudsäkringens storlek.)

Alltså ditt resonemang är logiskt rent elektriskt, men jag anser att det kallas huvudledning så fort det rör sig om en undercentral oavsett om det är avsäkrat i första centralen eller ej.

Erik_D, vad menar du med "kommer fram till 25 A"? Hur kommer man fram till det. Jag skrev ju att man uppenbarligen inte bara plusar på varje säkring som finns på fasen då man efter bara 2st är uppe i 20 A (10+10). Så vad menar du med att man kommer fram till 25 A?

Svensk standard är inget krav, utan man får göra på andra sätt så länge det inte bryter mot någon föreskrift. Eller?

I Starkströmsföreskrifterna står det att om en anläggning som från elsäkerhetssynpunkt helt eller devis avviker från svensk standard, skall uppfylla de allmäna säkerhetskraven. Sedan skall man göra en dokumentation osv, men nu avviker väl ändå inte jag från någonting säkerhetsmässigt eftersom jag säkrar 2,5mm2-ledarna med 16 A?

Men om du läst i nån föreskrift eller annat så kanske det är ett krav trots allt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.