Hej

Jag har i min villa en källarlägenhet som jag har hyrt ut i nära på 10 år.

I hyran ingår el, värme etc etc. I höstas fick jag en ny hyresgäst, och i samma stund som han flyttade in åkte min elräkning i taket. Killen är arbetar med datorer och verkar ha flera stycken igång dygnet runt. I sommar skall han flytta ut och jag funderar på om det är möjligt att sätta in en elmätare för lägenheten så att jag för nästa hyresgäst kan ta ut hyra exklusive el och sedan ta betalt för elen separat alternativt låta hyresgästen ha kontakt med ett elbolag?

Optimalt vore om man kunde koppla en mätare mot de proppar i proppskåpet som gick till lägenheten och se hur mycket ström som förbukades utan at elbolaget kopplades in, på det sättet sulle ju hyresgästen kunna slippa betala en exra nätavgift till elbolaget.

Går det att lösa och vad har jag för alternativ?

/kolja

Officiellt får du inte sälja el, det måste man ha koncessionsrätt för. Men om du mäter själv och lägger detta som avgift på hyran som "extra omkostnader" (i samförstånd med hyresgästen förstås) eller något i den stilen, och det är ju inget elbolaget behöver få reda på. Men vill du vara laglydig så blir det till att skaffa ett abonnemang till.

Det går att installera tex. en sådan här:
http://www.kjell.com/?item=67430&path=

Borde inte ta en elektriker speciellt lång tid att installera, förutsatt att det bara är 2-3 grupper och att dessa ligger på olika faser, annars kan du behöva en liten undercentral till lägenheten.

Finns det någon undercentral inne i lägenheten idag?

Daniel78 skrev:
Det går att installera tex. en sådan här:
[länk]

Borde inte ta en elektriker speciellt lång tid att installera, förutsatt att det bara är 2-3 grupper och att dessa ligger på olika faser, annars kan du behöva en liten undercentral till lägenheten.

Finns det någon undercentral inne i lägenheten idag?
Till den där mätaren behöver man väl ha en mätarplatta? Känns lite overkill och inte helt rätt för att mäta några grupper i en central?

Skulle satsa på en mätare för dinskena.

Mätarplatta?, det behövs ingen speciell mätarplatta.

En ny mätare för dinskena kostar ca 2000:-, denna kostar 500:- och går att montera oavsett ifall det sitter en normcentral eller en äldre gruppcentral med smältproppar.

Daniel78 skrev:
Mätarplatta?, det behövs ingen speciell mätarplatta.

En ny mätare för dinskena kostar ca 2000:-, denna kostar 500:- och går att montera oavsett ifall det sitter en normcentral eller en äldre gruppcentral med smältproppar.
Ok ingen mätarplatta alltså. ;)

Tänk på att det bara är 3mån garanti på den begagnade mätaren.

Lägg till 200:- kr och få en Trådlös elenergimätare med USB-anslutning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.