Hej!
Jag och min sambo planerae att köpa en bostadsrätt och lägenheten vi nu tittar på sknar diskmaskin, så vi skulle gärna installera en.
Det finns ett skåp bredvid skåpet under diskhon som jag ska mäta och kolla för att se om man kan få in en diskmaskin där istället.
Nu vet jag inte hur förberett det är för diskmaskin där, men köket ska vara hyfsat nyrenoverat så jag finner det underligt att det inte redan finns en. Men om vi säger att det inte är förberett över huvud taget, vad skukle behöva göras i form av el och vatten, och vad kan det tänkas kosta?
Hur svårt är det att installera vatten, görs det bara mot redan existerande rör under diskhon?
Och vad kan det kosta att dra dit en kontakt för el? Vad krävs av elskåp/proppskåp/elcentral och liknande för att det ska funka? (har inte jättebra koll på hur sånt funkar så jag vet inte exakt vad det kallas). Huset som lägenheten ligger i är byggt på sent 50-tal, om det kan spela roll.

Det finns en tvättmaskin i badrummet, så om det skulle visa sig att det inte finns plats rent "budget-mässigt" för elen (som sagt så vet jag inte riktigt hur sånt funkar) i lägenheten, skulle det gå att koppla dem till samma och sen se till att man inte kör båda samtidigt?

Hur vet jag om köket klarar av en diskmaskin och vad är viktiga saker att kolla med mäklaren osv?

Tack för hjälp!

Det stora problemet med diskmaskinen blir elen om det inte finns i diskbänks-skåpet sedan tidigare, omöjligt att sätta en prislapp på det hela om man inte vet VART det finns lämplig el att ta ifrån till just diskmaskinen.
Man brukar för det mesta lägga just diskmaskinen på en egen matning då den är lite av en konsument av energi vilket gör att det skulle vara fördelaktigt att dra en egen matning till den från befintlig central - Men absolut inget måste.
När det kommer till vattentillförsel så är det en ny blandare, med diskmaskinsavstängning, eller att komplettera med en separat diskmaskinsavstängning. Notera att nya regler säger att man måste kunna stänga av vattentillförselns från ovansida bänkskiva så det räcker idag inte med en T-koppling med "ballofix" (Avstängningsventil) på inkommande vatten inne i skåpet.
Sen generellt, oavsett hur nytt köket är - Diskbänkskåpet skall ha en fuktspärr i botten och tillika en likadan under diskmaskinen.

Om ni får möjlighet att mäta om en maskin passar så försök kika under sockeln så det inte är så att avloppsröret alternativt vattenrören går under stommarna och således grusar era planer att sätta in en diskmaskin just där.

Du behöver en elektriker och en röris - mellan tummen och pekfingret kan det handla om allt mellan 7-10.000 före rot avdrag i ert fall. Då tänker jag att blandaren definitivt behöver bytas, el skall dras fram i befintligt kök med minimal inverkan. samt att VVS skall koppla in maskinen.
Skott från höften då - Ny blandare 2500:-, Röris 500kr/h * 3 + framkörning på 500:-. Elektriker 500kr/h * 4 + framkörning på 500:- + material på 2000:-. Säkert lågt räknat i den här stan.... :thinking:

Tack för det långa svaret!
Varifrån är det man huvudsakligen drar elen? Är det från proppskåpet?
Köket sitter vägg i vägg med proppskåpet i hallen, så avståndet till diskbänken är väl relativt "kort" och kabel behöver inte dras igenom nått rum på vägen, men jag vet inte om det är det du syftar på?

Vad innebär det att ha avstängningen ovan bänkskivan, hur görs det och vad är alternativen? Försökte googla men hittade inget tydligt "exempel". Behöver nått göras med diskhon eller kranen för att få det att funka?

Vad innebär fuktspärren? Är det nått som ska vara inbyggt, typ som i badrum, eller räcker det med en sån där plastbricka under som jag sett att folk har?

Hur vet jag om det befintliga proppskåpet sjulle klara/har plats för en diskmaskin?

Kollade runt lite mer nu och insåg att blandaren och kranen är samm sak, och att avstängningen då sitter på den. Så om man ändå behöver byta den så verkar det ju inte som att avstängning ovan bänk gör någon större skillnad i detta fall, mer än utbud av blandare.
Är det nått man måste tänka på i val av blandare för att den ska passa rören, eller följer allt samma standard?

slacker slacker skrev:
Det stora problemet med diskmaskinen blir elen om det inte finns i diskbänks-skåpet sedan tidigare, omöjligt att sätta en prislapp på det hela om man inte vet VART det finns lämplig el att ta ifrån till just diskmaskinen.
Man brukar för det mesta lägga just diskmaskinen på en egen matning då den är lite av en konsument av energi vilket gör att det skulle vara fördelaktigt att dra en egen matning till den från befintlig central - Men absolut inget måste.
När det kommer till vattentillförsel så är det en ny blandare, med diskmaskinsavstängning, eller att komplettera med en separat diskmaskinsavstängning. Notera att nya regler säger att man måste kunna stänga av vattentillförselns från ovansida bänkskiva så det räcker idag inte med en T-koppling med "ballofix" (Avstängningsventil) på inkommande vatten inne i skåpet.
Sen generellt, oavsett hur nytt köket är - Diskbänkskåpet skall ha en fuktspärr i botten och tillika en likadan under diskmaskinen.

Om ni får möjlighet att mäta om en maskin passar så försök kika under sockeln så det inte är så att avloppsröret alternativt vattenrören går under stommarna och således grusar era planer att sätta in en diskmaskin just där.

Du behöver en elektriker och en röris - mellan tummen och pekfingret kan det handla om allt mellan 7-10.000 före rot avdrag i ert fall. Då tänker jag att blandaren definitivt behöver bytas, el skall dras fram i befintligt kök med minimal inverkan. samt att VVS skall koppla in maskinen.
Skott från höften då - Ny blandare 2500:-, Röris 500kr/h * 3 + framkörning på 500:-. Elektriker 500kr/h * 4 + framkörning på 500:- + material på 2000:-. Säkert lågt räknat i den här stan.... :thinking:
En fråga till:
Gällande att titta under sockeln, hur lätt kan det tänkas vara och finns risken att man har sönder nått? För det känns lite pinsamt om man råkar bryta av den eller liknande...
Skåpet där maskinen kan tänkas få plata är liksom "utåt" från husets mitt, alltså mot ytterväggen, och badrummet befinner sig då åt samma håll som diskho befinner sig. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men hur troligt skulle det vara att det går rör där under när det känns som att alla vattenledningar borde gå åt "andra hållet", eller brukar det sprera mycket hur de går?

Vatten tar du från köksblandaren. Den har då ett rör (under diskbänken) där vattenanslutningen till diskmaskinen kopplas på.
Blandaren har då också ett extra vred för avstängning av vattentillförseln till diskmaskinen.

Avloppsvattnet från maskinen kopplas på diskhons avloppsrör.

Ett eluttag ska finnas under diskbänken för inkoppling av maskinen.

Nu hittade jag en bild från en lägenhet i samma hus som ser ut att ha samma planlösning. Där har de satt in en diskmaskin på platsen som jag tänkt mig i lägenheten vi tigtar på, kan jag då anta att det är stor chans att det borde funka i båda lägenheterna? Iaf när det kommer till hur rören är dragna under bänken så att inget är i vägen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.