4 664 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Installera dimmer från usa??
Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
men hur ofta byter man ut sina strömbrytare...egentligen.. nä.. det här tåls att tänka på... form före funktion brukar vara mitt motto
så att det eventuellt blir problem i framtiden om man vill byta ut till svensk standard känns lite väl avlägset för att det ska kännas som ett stort bekymmer.. det enda riktiga bekymret är mer vad försäkringsbolag säger och hur stor sannolikheten är att något allvarligt händer...
1. köp dimmern
2. prova den med en stickpropp och se om den håller
3. höll den så kan du såga upp ett hål för en amerikansk dosa och pilla dit det hela, vill du sen byta får du typ skylla dig själv...
men som sagts tidigare, det är inte tillåtet, men ingen kan ju övervaka dig 24 tim om dygnet för att se så du inte byter dimmer.
men se verkligen till så den klarar spänningen, så det inte bara är nåt som står på ett datablad, det ska stå på själva dimmern också.
sen så kanske den kommer göra så att ljuset flimrar eftersom den antar att frekvensen är 60Hz men i verkligheten bara 50...
2. prova den med en stickpropp och se om den håller
3. höll den så kan du såga upp ett hål för en amerikansk dosa och pilla dit det hela, vill du sen byta får du typ skylla dig själv...
men som sagts tidigare, det är inte tillåtet, men ingen kan ju övervaka dig 24 tim om dygnet för att se så du inte byter dimmer.
men se verkligen till så den klarar spänningen, så det inte bara är nåt som står på ett datablad, det ska stå på själva dimmern också.
sen så kanske den kommer göra så att ljuset flimrar eftersom den antar att frekvensen är 60Hz men i verkligheten bara 50...
Helt otroligt att fundera på om försäkringen gäller eller ej. CEE är inte bara en klisterlapp det är en garanti på att varan uppfyller minimikraven i EU. Om man importerar varor från länder utanför EU måste man CEE märka dom och det innebär att man garanterar att dom uppfyller gällande krav på bla. SÄKERHET. Och när det gäller elmatr från USA ska man vara lite försiktig, dom är ju inte direkt kända för sin höga säkerhetsstandard. Importeras och säljs "apparaten" däremot av en importör inom EU bör det vara rätt säkert.
Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Om jag hade varit fullärd hade jag inte behövt fråga.. Jag vet inte allting om de olika märkningar som finns inom olika områden och vad de innebär och ställer för krav. Är inte forum till för frågor? Om försäkringen inte gäller är väl det ett tecken på att något inte är säkert?
Men tankte på att USA inte ens har ett fungerande behörighetssytem för elektriker så ska man kanske akta sig..
Liksom... Fyrkantiga dosor.. Ge mig en hålsåg som gör fyrkantiga hål
Hur som.. Jag som är elektriker hade inte ens tagit i nåt som saknar CE-märkning med tång ens.
Det är inget fel på våra dimmers bara för att man snurra på dom istället för att föra dom upp & ner. Fungerar lika bra funktionsmässigt, även om man kanske vill ha något annat.
Som sagt, CE-märkning är till för mer än att hindra import..
Liksom... Fyrkantiga dosor.. Ge mig en hålsåg som gör fyrkantiga hål
Hur som.. Jag som är elektriker hade inte ens tagit i nåt som saknar CE-märkning med tång ens.
Det är inget fel på våra dimmers bara för att man snurra på dom istället för att föra dom upp & ner. Fungerar lika bra funktionsmässigt, även om man kanske vill ha något annat.
Som sagt, CE-märkning är till för mer än att hindra import..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden