Vi ska installera duschkabin och ska borra hål i golvet för brunnen. Det är ett gammalt fritidshus med lager av diverse golv som lagts genom åren i trä ner till en krypgrund där vi dragit avloppsstammen. Hur gör man detta och vad behöver vi tänka på? Duschkabinen har en flexibel slang som vi ska leda ner i brunnen.
Lite resonemang:
Det är alltså ett fritidshus? Kallställs detta på vintern eller skall det användas? Orsaken till frågan är att jag undrar om det är frysrisk. Kallställer man huset så måste man ju kunna tömma vattenlåsen, eller så fyller man dem med T-röd (eller annan alkohol som inte fryser). Då kan man ha ett vattenlås i krypgrunden utan isolering. Om man isolerar ett vattenlås i grunden så behöver det rinna vatten genom det för att det inte skall frysa, ett långsamt droppande av kallvatten räcker oftast om man har isolerat ordentligt och om det inte är i södra halvan av landet.
Om inte stugan kallställs när den inte används så kommer troligen en brunn som borrats in i golvet ändå att frysa om inte golvvärme är på i rummet. Nedkylningen från rören under golvet kommer att leta sig upp in i vattenlåset och det riskerar att frysa sönder.
I praktiken så skulle jag därför rekommendera värmekabel och isolering runt rören oavsett vart vattelåset placeras, om man inte kallställer stugan. Därmed så är det troligen bäst att sätta vattenlåset i krypgrunden oavsett. Jag hade byggt en isolerad låda av XPS med en frostvakt/värmekabel i, då slipper man problem och det är lätt att serva/underhålla.
Och om vi nu är inne på ett fritidshus som inte kallställs, så måste man lösa inkommande vatten på samma sätt. Värmekabel och isolering, eller så går det i samma "låda" med frostvakt som avloppet.
Det är alltså ett fritidshus? Kallställs detta på vintern eller skall det användas? Orsaken till frågan är att jag undrar om det är frysrisk. Kallställer man huset så måste man ju kunna tömma vattenlåsen, eller så fyller man dem med T-röd (eller annan alkohol som inte fryser). Då kan man ha ett vattenlås i krypgrunden utan isolering. Om man isolerar ett vattenlås i grunden så behöver det rinna vatten genom det för att det inte skall frysa, ett långsamt droppande av kallvatten räcker oftast om man har isolerat ordentligt och om det inte är i södra halvan av landet.
Om inte stugan kallställs när den inte används så kommer troligen en brunn som borrats in i golvet ändå att frysa om inte golvvärme är på i rummet. Nedkylningen från rören under golvet kommer att leta sig upp in i vattenlåset och det riskerar att frysa sönder.
I praktiken så skulle jag därför rekommendera värmekabel och isolering runt rören oavsett vart vattelåset placeras, om man inte kallställer stugan. Därmed så är det troligen bäst att sätta vattenlåset i krypgrunden oavsett. Jag hade byggt en isolerad låda av XPS med en frostvakt/värmekabel i, då slipper man problem och det är lätt att serva/underhålla.
Och om vi nu är inne på ett fritidshus som inte kallställs, så måste man lösa inkommande vatten på samma sätt. Värmekabel och isolering, eller så går det i samma "låda" med frostvakt som avloppet.
Vatten är draget från egen brunn sedan länge och vi har nyligen anlagt enskilt avlopp. Det vi håller på med nu är att ansluta allt (toalett, handfat, dusch) till stammen. Och då insåg jag att det behövs vattenlås eller något som hindrar lukten från att ta sig upp i duschen
Med tanke på hur ofta man behöver tömma ett duschavlopp på hår och dylikt hade jag inte velat ha ett dolt vattenlås i krypgrunden. Utan jag skulle installera något liknande https://bernstein-badshop.com/se/ba...MIrY-K3_LojQMVdAqiAx0LNwl9EAQYAyABEgLNFvD_BwE
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Som sagt skall du sätta en golvbrunn, så måste du göra om tätskiktet på golvet. Antingen en plastmatta som dras ned i brunnen och kläms fast av klämringen. Eller tätskikt för klinkers. Ett sådant tätskikt består av en folie som limmas över hela golvet, med en limmad brunnsmanschett, en gummiduk som dras ned tillsammans med folieb i brunnen, och sedan klinkers på det. Golvet måste dessutom vara flytspacklat med fall mot brunnen.
Om du bara skall "fulansluta" en duschkabin så kan du borra hål för ett mindre rör (räcker med 50mm för en dusch). Helst skall du ha korrekt tätning runt det också. Är dte plastmatta så kan man svetsa en manschett av plastmatta upp en bit på röret. Är det klinkers, blir det mer komplicerat med en efterhandstätning.
Om du bara skall "fulansluta" en duschkabin så kan du borra hål för ett mindre rör (räcker med 50mm för en dusch). Helst skall du ha korrekt tätning runt det också. Är dte plastmatta så kan man svetsa en manschett av plastmatta upp en bit på röret. Är det klinkers, blir det mer komplicerat med en efterhandstätning.
Går det att koppla ner i röret som går rakt ner vertikalt genom golvet? Jag vet att jag ställer dumma frågor men kan verkligen ingenting om detta.T topmount skrev:
Vi kommer lägga vattentåligt vinyl-klickgolvH hempularen skrev:Som sagt skall du sätta en golvbrunn, så måste du göra om tätskiktet på golvet. Antingen en plastmatta som dras ned i brunnen och kläms fast av klämringen. Eller tätskikt för klinkers. Ett sådant tätskikt består av en folie som limmas över hela golvet, med en limmad brunnsmanschett, en gummiduk som dras ned tillsammans med folieb i brunnen, och sedan klinkers på det. Golvet måste dessutom vara flytspacklat med fall mot brunnen.
Om du bara skall "fulansluta" en duschkabin så kan du borra hål för ett mindre rör (räcker med 50mm för en dusch). Helst skall du ha korrekt tätning runt det också. Är dte plastmatta så kan man svetsa en manschett av plastmatta upp en bit på röret. Är det klinkers, blir det mer komplicerat med en efterhandstätning.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
