Kom nyss över följande antika radiator av märket Elektro Helios. Skicket verkar riktigt bra. Den var kopplad med blymantlad kabel (svart/vit/jord). Jorden låg fritt direkt under blyinfattningen (se kabelsnutten till höger på bild).

Två frågor:

1. Är det vansinne att använda denna radiator?

2. Jag har en rulle gul kabel som jag uppskattar (estetiskt). Den är grön/blå/röd (se återigen bild). På kabeln står 450/750 v. Vad är jord? Funkar denna kabel alls, eller borde jag klippa mig och skaffa mig ett jobb?

Tacksam för svar, Bild 2013-12-21 kl. 19.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hälsar Anders

Detta är en kamrörsradiator som är eftertraktade att ha i t.ex stall pga att dess höga kapslingsklass och låga yttertemperatur. Så är den i gott skick kan den vara värd en tusenlapp. På andra ställen än i ladugårdar gör den sig inte speciellt bra.

Du skulle dock behöva isolationsmäta den för att se att den är frisk. En fattigmansmetod är att köra den en timme på en jordfelsbrytare.

Du kan mata den med en kabel lämplig för förhållandena, som är i gott skick och som innehåller en grön/gul ledare tillsammans med två andra, svart/brun/blå. En gul kabel låter i mina ögon som en gammal kabel som fått för mycket sol på sig.

Till sist ska den givetvis kopplas till rätt spänning. Vad står det på den?

• Gilla
JLov
  • Laddar…
Tack för svaret! På en liten plåtskylt står: v 127, w 500, typ nummer 233 00 samt ett serienummer. På en annan skylt står det "Högst 125° C".

Kamrörsradiator minsann! Tja jag vill ju väldigt gärna ha denna i mitt hem. Tänkte montera den en bit upp på en vägg. Om det inte är förenat med någon fara..
Kabeln känns ny och fräsch. Frågan är vad det är och vad som är jord? Vore trevligt att kunna använda den. Här kommer en bild till. Bild 2013-12-21 kl. 20.13 #2.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Anders Heggestad skrev:
Tack för svaret! På en liten plåtskylt står: v 127, w 500, typ nummer 233 00 samt ett serienummer. På en annan skylt står det "Högst 125° C".
Ajdå, 127V.
Det är inget bra, då är den från tiden då det fortfarande var vanligt med 220V huvudspänning och 127V fasspänning på många ställen i Sverige.
Men det för dig riktigt dåliga är att radiatorn inte går att använda utan att också köpa och installera en stor, tung och dyr transformator.

Kabeln är kanske inte så lysande ide att använda. Om en ledare är gul/grön och den känns relativt mjuk och fräsch så är den dock användbar.

127 V gör den oanvändbar utan trafo, eller en exakt lika och seriekoppla...synd på en fin pjäs.

Ser inte den där kabeln ut som en förlängningssladd? Tycker det känns som RK eller MK i kardelerna.
Nu går den ju använda men det kräver dragavlastning och dessutom får den ju inte förläggas fast utan isf bara mellan två kopplingspunkter. Tex Dosa på vägg mellan EL radiatorn.

Vad står det på den gula kabeln. Allt är av intresse.

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Transformator. Suck. Nåväl min verkliga ögonsten är denna radiator (se bild). På denna står följande: kat no: V485, ser no: A38, WATT 1000, VOLT 750. Den är tillverkad av ERGO i Västerås. Bild 2013-12-21 kl. 20.29.jpg
Skapa konto
Går den att koppla in?

Beträffande kabeln. Den känns mjuk, fräsch - ja sprillans ny. Det står 450/750 v tryckt på den. Kan jag använda den för hemmainstallationer? Typ radiatorer eller lampor. Spelar det någon roll vilken kabel (röd/grön/blå) jag kör som jord?

Den gula kabeln är full av kinesiska tecken. Och så står det CCC samt 450/750 v. Inget mer.

750 V? Måste komma från nån industri, järnvägen eller liknande, den spänningen har aldrig funnits i distributionsnätet. Synd.

Mikael_L
Anders Heggestad skrev:
Transformator. Suck. Nåväl min verkliga ögonsten är denna radiator (se bild). På denna står följande: kat no: V485, ser no: A38, WATT 1000, VOLT 750. Den är tillverkad av ERGO i Västerås.[bild] Går den att koppla in?
Om den är på 750V går den att koppla in.
Men den ger bara knappt 1/3 av effekten vid 230V inkoppling och drygt halva effekten vid inkoppling till 400V (tvåfas).

Beträffande kabeln. Den känns mjuk, fräsch - ja sprillans ny. Det står 450/750 v tryckt på den. Kan jag använda den för hemmainstallationer? Typ radiatorer eller lampor. Spelar det någon roll vilken kabel (röd/grön/blå) jag kör som jord?
Har du ingen gul/grön ledare i den får du inte använda den till något inkoppling som kräver jord.
Och då blir den nära på värdelös, då det inte är många apparater som är dubbelisolerade men ändå går att anbringa en egen kabel på. De flesta har en fast monterat eller ingjutet sladdställ.

Mikael_L
Vad det gäller självmordsfunderingarna så kan jag tycka att du bör installera en jordfelsbrytare om det inte redan finns en. Och sen komma ihåg att testa den minst 1ggn per år, men gärna 4grr per år.
En brandvarnare är ju inte heller så tokig idé.

De åtgärderna medför ett rätt gott skydd mot dödsfall även om en sådan här gammal radiator skulle få överslag eller nåt ...

Mikael_L skrev:
Om den är på 750V går den att koppla in.
Men den ger bara knappt 1/3 av effekten vid 230V inkoppling och drygt halva effekten vid inkoppling till 400V (tvåfas).
Spänningen i kvadrat. Den ger inte alls 1/3 av effekten vid 230. Den ger 1/10 av effekten. Och vid 400V knappt 1/3 av effekten.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för alla svar. Här kommer min tredje och sista radiator. En mindre och inte fullt lika antik variant. På denna står: "Volt: 220, Watt 150, typ 121-02". Kan jag koppla in denna tro?

Beträffande radiatorn ovan (750v). En tredjedels effekt låter inte mycket. Går det inte att koppla samman dessa olika radiatorer på något snillrikt sätt? Och varför är el svårare än teoretisk filosofi? Gud måste ha haft en dålig dag..

Beträffande den gula kabeln. Kanske är jag envis och/eller dum. Men är inte koppar koppar? Vad skiljer en jordad (gul/grön) kabel från en vanlig? Är det med andra ord inte bara att välja en färg som jord? Bild 2013-12-21 kl. 20.47.jpg
Skapa konto

Nä, kabeln ska du låta bli att använda. Jag tycker likt Fullmoon att det ser ut att vara en typ av anslutningskabel (där dessutom färgerna är fel).
Det skall även tilläggas att detta är behörighetskrävande arbete!

//Patrik

Anders Heggestad skrev:
Tack för alla svar. Här kommer min tredje och sista radiator. En mindre och inte fullt lika antik variant. På denna står: "Volt: 220, Watt 150, typ 121-02". Kan jag koppla in denna tro?

Beträffande radiatorn ovan (750v). En tredjedels effekt låter inte mycket. Går det inte att koppla samman dessa olika radiatorer på något snillrikt sätt? Och varför är el svårare än teoretisk filosofi? Gud måste ha haft en dålig dag..

Beträffande den gula kabeln. Kanske är jag envis och/eller dum. Men är inte koppar koppar? Vad skiljer en jordad (gul/grön) kabel från en vanlig? Är det med andra ord inte bara att välja en färg som jord? [bild]
Bingo, den kan du koppla in som vanligt till enfas 230V. Som sagt mycket fina och säkra och robusta element.

Kabeln ska du inte använda till fasta installationer, klamrad, i rör osv. Och som även nämnts är färgerna på ledarna inte vad man förväntar sig här hos oss så den är inte heller av det skälet lämplig till förlängningssladdar, men tekniskt skulle den vara helt ok till det men inte formellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.