Just ja, tänkte inte på grön fas. Jag har nog aldrig sett gul eller grön FK större än 1,5mm2, men å andra sidan ser inkommande matning som sagt rätt klen ut.

Haha, häftigt med bruna faser när annat var svart ;) ;) ;)

yxis skrev:
Jag tycker det är allmänt svårt att se vad som är vad och vilken grovlek ledarna har.

Tips: bilden blir större om man väljer att öppna den ensam utan forumets webbsida.

Kablarna nedtill på huvudbrytaren ser bara ut att vara 1,5mm2, då kan de väl inte vara klenare än PEN?

En till bild tagen mer rakt framifrån eller snett från höger kan antagligen avslöja en del mer.

Det intressanta är troligtvis vad som kommer ut ur det grova nedre röret och var de ledarna tar vägen.
Det grova nedre röret är matningen från huvudcentralen. grön,svart,brå fas - blå nolla. de dyker sen upp under brytaren. de svart från brytaren är grövre. detta är gjort cirka 1980

Centralen sitter ju som undercentral och sitter som en vanlig 3*16A 3-fasgrupp på huvudcentralen. Ledarna är samma tjocklek som andra 3-fas grupper, dvs tunna om man jämför med huvudfasledarna.

Det är Ok med "tunna" ledare bara alla har samma area och är avsäkrade därefter. Men i ditt fall behöver elektrikern dra i en ledare till i röret så att nolla och skyddsjord får varsin.

Bo:
1980 var 2.5mm2 PEN ok. Är det den blåa färgen som får dig att anse att det behövs ytterligare en ledare?

Före andra världskriget var "nollning" ända fram till uttagen tillåtna.
Dvs det finns anledningar till att kraven skärpts genom tiderna.

Ja. Men här verkar centralen ha en vettig matning enligt dåtida regler, det torde väl inte vara helt galet att hänga på en till last på centralen i fråga?

Att det numera är förbjudet torde väl vara en god indikation på att det finns risker med denna gamla anläggning, eller hur??
Jag ser dessutom ingen anledning att tänja på denna risk eftersom det bör vara smärtfritt att dra i en ny skyddsledare i detta rör.

Nu är det ju som sagt lite svårt att se, men jag tycker att det ser ut som att matningen TILL centralen är FK i vp-rör?

Om det är så så skulle jag be elektrikern dra om den till 5g6mm² så blir allt korrekt! Ser ut att vara 20s VPrör så det borde rymmas. Annars kanske det räcker med 5g2,5 beroende på vad som ska matas från centralen.

Om du ska använda mindre än 6mm² så kolla så att matningen verkligen är säkrad i centralen i huset. Men detta ser din elektriker snabbt.

eeeh, ja men det är INTE samma jätterör hela vägen. inne vuid huvudcentralen ser det trångt ut med en "slang" inuti ett gammal plåtrör. från typ 30 talet när huset byggdes. garaget är tillbyggt 80. ska forska lite hur det ser ut därimellan.

3 fas uttaget skall driva en kompressor på 3kW som faktuiskt bara har 4 ledare :)

btw så är jag imponerad av detta forums svarsfrekvens :) heja heja

Jag misstänkte det, så kompressorn kommer inte att öka risken på något sätt.
Men man vet ju aldrig vad som kommer att stoppas i uttagen.

Om man utför en fast anslutning på kompressorn med arbetsbrytare då, dvs inte ett trefasuttag.

Du kan köpa de ovanliga fyrpoliga röda CEE-trefaskontakterna utan nolla, och då givetvis se till att ha sådana kontakter hela vägen till kompressorn och aldrig någon övergång till fempoliga.

Jag vet fortfarande inte var dessa kan köpas, och orkar inte kolla. Det får någon annan göra. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.