36 911 läst ·
30 svar
37k läst
30 svar
Installera 3-fas uttag?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har en undercentral i garaget där jag skulle vilja ha ett 3-fas uttag.
Det finns lediga ledare men kabeln in från huscentralen är bara en 4 ledars (3 ledare & 1 blå nolla). ledarna är säkrade på 16 A inne i huset
Gär det att köra 3-fas här?
Tänkte fråga innan elektrikern gör en koll a 500 spänn
/ johan

Jag har en undercentral i garaget där jag skulle vilja ha ett 3-fas uttag.
Det finns lediga ledare men kabeln in från huscentralen är bara en 4 ledars (3 ledare & 1 blå nolla). ledarna är säkrade på 16 A inne i huset
Gär det att köra 3-fas här?
Tänkte fråga innan elektrikern gör en koll a 500 spänn
/ johan

Blå är nolla dvs ingen jord från huset.
kom på att jag måste kolla inne i huset om det är nolla eller jord. fast är det någon skillnad i centralen?
jajamen
det sitter ju en jfb på huvudcentralen?
Du har 4-ledarsystem (TN-C) till din central, helt i sin ordning. Ta dit en elektriker som monterar jordfelsbrytare och uttag, ev. kan det vara smidigare att byta hela centralen, men det får man avgöra från fall till fall. centralen matas före JFB i huvudcentralen.
Intressant med en grön fas på inkommande matning. Är det blå nolla på ledaren som kommer från huset så verkar det en smula konstigt... Från och med man började med blå nolla så har väl aldrig tillåtit annat än gulgrön (eller blank "skärm") som jord/PEN?
Det ser lite konstigt ut att en blå eller möjligen grå och en gulgrön nere till höger ser klart grövre ut än svart-grön-grå in till huvudbrytaren.
Hur som helst, ifall du har korrekt fungerande jordade vanliga enfasuttag kopplade till garagets central så funkar det också att koppla in ett trefasuttag.
Du behöver själva uttaget, lämplig kabel (t.ex. EKK, 2,5mm2 för 16A och 6mm2 för 32A, fast ett ögonmått säger att du inte har grövre matning än att max 16A kan vara aktuellt), och så behöver du tre gråa 16A eller tre gula 25A (för32A-uttag)-proppbottnar.
Det ser lite konstigt ut att en blå eller möjligen grå och en gulgrön nere till höger ser klart grövre ut än svart-grön-grå in till huvudbrytaren.
Hur som helst, ifall du har korrekt fungerande jordade vanliga enfasuttag kopplade till garagets central så funkar det också att koppla in ett trefasuttag.
Du behöver själva uttaget, lämplig kabel (t.ex. EKK, 2,5mm2 för 16A och 6mm2 för 32A, fast ett ögonmått säger att du inte har grövre matning än att max 16A kan vara aktuellt), och så behöver du tre gråa 16A eller tre gula 25A (för32A-uttag)-proppbottnar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du bör få problem med att få en elektriker att koppla in något till denna central. På bilden ser PEN-ledaren (eller vad det nu är) alltför klen ut för att vara betryggande, dessutom klenare än fasledarna? Men ta hem h*n i alla fall för det behöver kontrolleras och ev åtgärdas.
Jag tycker det är allmänt svårt att se vad som är vad och vilken grovlek ledarna har.
Tips: bilden blir större om man väljer att öppna den ensam utan forumets webbsida.
Kablarna nedtill på huvudbrytaren ser bara ut att vara 1,5mm2, då kan de väl inte vara klenare än PEN?
En till bild tagen mer rakt framifrån eller snett från höger kan antagligen avslöja en del mer.
Det intressanta är troligtvis vad som kommer ut ur det grova nedre röret och var de ledarna tar vägen.
Tips: bilden blir större om man väljer att öppna den ensam utan forumets webbsida.
Kablarna nedtill på huvudbrytaren ser bara ut att vara 1,5mm2, då kan de väl inte vara klenare än PEN?
En till bild tagen mer rakt framifrån eller snett från höger kan antagligen avslöja en del mer.
Det intressanta är troligtvis vad som kommer ut ur det grova nedre röret och var de ledarna tar vägen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det ser elektrikern på plats. Det är det enda råd jag finner lämpligt så som denna central ser ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
yxis skrev:Intressant med en grön fas på inkommande matning. Är det blå nolla på ledaren som kommer från huset så verkar det en smula konstigt... Från och med man började med blå nolla så har väl aldrig tillåtit annat än gulgrön (eller blank "skärm") som jord/PEN?
Grön fas är väl inte så konstigt, matningen ligger ju i rör och grön FK fanns tidigare, men det luktar lite hempul över det hela.
Förr var det tillåtet med PEN klenare än 10 mm2 så det är väl färgen då, jag tror jag har blå PEN i min anläggning mellan mätarskåpet och centralen (och 3 bruna som fas)(häftigt då 79 när alla andra faser i huset är svarta)
Protte