Fråga 1: Skall installera ett solarium jag köpt begagnat på min avstckade gård. Solariet säger säljaren är trefas.

Såhär står de på solariet:
TYPE: SUNVISION 28 SSS SOFT FACE
VOLT: 230/400V AC 3N - 3 10 AT
FREQUENCY: 50 Hz
POWER CONSUMPTION: 3.850 Watt

Det är 28 st 100 watts lysrör + 12 st 36 watts lysrör som sitter inuti.Kabeln som sitter i solariet har följande färger (se även bild):
Ljusblå
Svart
Svart
Brun
Grön/gul

Jag har bygguttag 16A 3fas i huset går de att montera en handske på kabeln och sen koppla solriet direkt i ett 3-fas 16A bygguttag?

Fråga 2: Har några gamla 3 fasfläktar som inte används längre i uthusen på gården kan man använda fläktens säkringar och använda kabeln från fläkten till att montera ytterligare 3fas uttag istället för fläkten?

Fråga3:
Är det bättre att installera solariet direkt i proppskået på t.ex. 3 x 10 A säkringar går detta?

Vill få lite tips och åsikter givetvis börjar jag inte röra i detta själv utan kommer anlita elektriker och liknande men vill höra här först lite. Elektriker har en förmåga att välja dyra lösningar :). Är det möligt skulle jag vilja montera ett cee don på solariets kabel och sätta i bygguttaget 16A trefas som finns i lokalen på egen hand.

Mycket tacksam för hjälp och tips!

• kabel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CEE propp är väl det mest rationella.

Fråga 2 o 3 blir ju i praktiken samma sorts installation.

Protte

Ok så de funkar attt koppla kablarna på bilden till en cee kontakt och sen bara direkt i 16A trefasuttaget som finns i väggen?

Är novis på el...

Ja, det fungerar med cee.

Alstrar inte solarium en jäkla massa värme också som bör ledas bort med bra ventilation?

Bra ventilation är ett måste i solariet, annars blir det olidligt varmt.

Nej inte så där sitter ju fläktar o.s.v. inuti solariet men klart att nån form av ventilation bör man ju ha i lokalen. Sen går de ju kanske max 1 timme om dagen skillnad om de skulle vara för kommersiellt bruk och stå på hela dagarna..

När jag kopplar på cee kontakten på sladdarna är det viktigt vilken färg som är på vilken fas?

blå till N
faserna spelar ingenroll...

Ta gärne en titt i andra "änden" på kablen, den borde sitta på någon form av plint i ett kopplinsskåp.
Bara för att kolla att blå verligen är nollan.

Yes skall kolla detta. någon som har fle rkommentarer på fråga och 3? tack för all hjälp hittills!

ang. 3:an så är det väl det dyraste alternativet, men visst, har du tänkt dig att ha solariet ståendes på samma plats länge så är det inte dumt att dra fram en egen 3fas 10A grupp så slipper du "låsa" 3-fasuttaget.
du kan ju även sätta 3-fasuttag istället för de fläktarna du nämnde, men då måste du försäkra dig om att en nolla finns framdragen, och en 3-fasmotor klarar sig utan nolla så risken är inte stor att den finns, isåfall måste kabeln bytas till en som innehåller nolla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.