8 279 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Installationsvägg, stålregel - hörnregel.
Gokväll.
Jag har 45x45 liggande i bygget som installationsvägg.
I husets fyra ytterhörn, dvs innerhörn invändigt måste skivorna förbindas på något vis i vertikalt led.
Första tanken var då att kortla mellan med en 45x70 åt ena hållet och en 45x45 åt andra hållet för att få något att skruva skivorna i. Omständigt.
Jag kom då att tänka på att det borde gå att sätta en vinkelprofil i plåt i hörnet för att knyta ihop hörnet.
Fördel, enkelt, blir bättre isolering i hörnet.
Jag har nu hittat att det finns färdig produkt för detta. Hörnregel med 0,5mm gods.
1. Är detta en "vanlig"/"vedertagen" lösning.
2. Väggen kommer bestå av byggplyfa och därefter gips, skall jag sätta hörnregeln på 45x45 dvs bakom plyfan eller på plyfan och fästa den i plyfan? Och därefter gipset över/sist.
Jag har 45x45 liggande i bygget som installationsvägg.
I husets fyra ytterhörn, dvs innerhörn invändigt måste skivorna förbindas på något vis i vertikalt led.
Första tanken var då att kortla mellan med en 45x70 åt ena hållet och en 45x45 åt andra hållet för att få något att skruva skivorna i. Omständigt.
Jag kom då att tänka på att det borde gå att sätta en vinkelprofil i plåt i hörnet för att knyta ihop hörnet.
Fördel, enkelt, blir bättre isolering i hörnet.
Jag har nu hittat att det finns färdig produkt för detta. Hörnregel med 0,5mm gods.
1. Är detta en "vanlig"/"vedertagen" lösning.
2. Väggen kommer bestå av byggplyfa och därefter gips, skall jag sätta hörnregeln på 45x45 dvs bakom plyfan eller på plyfan och fästa den i plyfan? Och därefter gipset över/sist.
Det är väl rätt vanligt i hörn på större byggen och speciellt när man använder skenor och reglar av plåt i hela konstruktionen. Kolla norgips beskrivning och se om du blir något klokare. Skulle nog själv satt regeln mot dina liggande 2x2" och sedan satt osb/plywood på det med gipsskruv till stål
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Klicka här för att svara