29 775 läst ·
20 svar
30k läst
20 svar
Installationsskikt (45-70 mm), fuktfälla eller ej?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Jo jag vet att en del hustillverkare använder råspont i väggarna.Varför? ja , kanske dom har tillgång till egen skog och sågar det billigt, så det handlar om en ekonomisk fråga. Men monteringsmässigt är det bättre med osb tycker jag iaf. Även om du gör det själv är det väl kul om det går snabbt också?Prosit skrev:Hmmm, hur kommer det sig att en del prefabhustillverkare har råspont + gips, har de så bra kvalitet på grejerna att det funkar? Trodde att de försökte hålla kostnaderna nere...
En anledning till att jag skulle vilja ha råspont är för att ha så lite som möjligt av lim och andra saker som kan emitteras ut i bostaden innanför plastfolien.
Utan att ha räknat på det något vidare själv och bara gått efter vad jag hört så skulle råspont kunna bli billigare också, om man gör jobbet själv och inte räknar arbetskostnad alltså...
Billigare är inte råspont, om man kollar byggmax priser
OSB skiva varje skiva 3 kvadrat(125 kr, 41 kr / kvadrat inkl moms)
Råspont 22x95, 7 kr/meter, behövs 11,4 m per kvadrat , = 79,80 kr per kvadrat
Om du väljer råspont är det DUBBELT så dyrt än OSB.
Hmm, nu hänger jag inte med:imported_jo skrev:Jo jag vet att en del hustillverkare använder råspont i väggarna.Varför? ja , kanske dom har tillgång till egen skog och sågar det billigt, så det handlar om en ekonomisk fråga. Men monteringsmässigt är det bättre med osb tycker jag iaf. Även om du gör det själv är det väl kul om det går snabbt också?
Billigare är inte råspont, om man kollar byggmax priser
OSB skiva varje skiva 3 kvadrat(125 kr, 41 kr / kvadrat inkl moms)
Råspont 22x95, 7 kr/meter, behövs 11,4 m per kvadrat , = 79,80 kr per kvadrat
Om du väljer råspont är det DUBBELT så dyrt än OSB.![]()
Räknar man på råspont 17x95 så är å andra sidan priset 4.99/lpm så dår blir det 56.89 kr/m2.
Priset jag hittar på OSB 11x2440x1197 är 129:- (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1009.aspx) vilket ger ett pris på 44.17 kr/m2.
EDIT:
67.96 kr/m2 för konstruktionsplywood kanske inte är så dumt...å andra sidan är jag inte så imponerad av de skivor jag köpte från Byggmax som var just sådana (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1005.aspx). Nu är kanske konstruktionsplywood overkill bakom gipsskivor, vart hittar man billiga byggplywoodskivor?
EDIT2:
Har ändrat siffrorna på OSB, blev helt fel, hade missat en parentes när jag räknade!
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
ja hade räknat på 21x95 råspont, visst man kan ta 17 mm också då blir det billigare, och byggmaxskivorna är 3 kvadrat men det såg jag att du ändrat. O priset jag skrev 125, det ska vara 129:- my bad...
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Det är en tumregel att ha minst 2/3 av väggens isolering på utsidan av plasten. Hamnar plasten för långt ut i väggkonstruktionen där det är lägre temperatur så kan vattenånga kondensera mot den vid luftläckage.K kaljina skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden