Har precis installerat och nu fått besiktigat min pre-modul skorsten som jag installerade själv - så jag tänkte bara informera om det här om det är någon som funderar över detta.

Jag köpte för ett par år sen en begagnad conturakamin på eniro köp&sälj.
Iof. ingick det en skorsten, men det var en gammal halvisolerad metallskorsten som var rätt rostig, och skulle krävt en renovering samt ett brandisolerat schakt.

Så för att inte få alldeles för mycket jobb med det (det är tillräckligt att göra i övrigt), och min och min familjs säkerhet, först och främst, så köpte jag en ny pre-modul skorsten istället.
ca 12000 kr, inklusive adapter till den gamla kaminen, gick det på - och leveranstiden blev 3 veckor.

Det tog mig ungefär en och en halv dag att sätta upp den själv, och skulle jag göra det igen så hade jag nog väntat in ett par helger så att en kompis kunde hjälpt till - en del moment är lite vanskliga ensam på ett tak hållandes ett högt skorstenssvep.
DSCN0111.JPGDSCN0111.JPG118125744

4.3 m hög blev den iaf totalt för mig - och strax under metern ovan nock- men det varierar lite beroende på hus och installation, taktyp etc.

Montaget, enligt beskrivningen var inte alltför svårt - det svåraste var att klippa till en del plåtdelar med plåtsax/bågfil, samt allt kladdande med kallasfalt, eftersom jag har pappatak så har jag inte ngn plåt/tegel som skyddar som extraskydd - har man plåt eller tegeltak så blir installationen lite lättare.

Inte att förglömma är det enda i princip som inte ingår i monteringssatsen: Glidskydd för stegen samt metallstege på taket (stege upp på själva skorstenen ingick) - utan dessa säkerhetsattiraljer blir installationen inte godkänd, och stegen på taket får INTE vara i trä utan det måste vara metall - så en hemsnickrad stege i trä som man skruvar fast duger inte!
bra att tänka på är också att sätta glidskyddet lite till vänster om stegen på taket, så blir det lättare för sotaren att kliva upp (fick en liten guldstjärna för det på besiktningen :))

Besiktningen kostade ca 1400 kr ink moms (räkning kommer senare) och tog 20-30 min. Sotaren granskade installtionen visuellt ut-och invändigt, och dom kan be att få titta på papperen för kamin/skorsten för tex regler om minimumavstånd till brännbara väggar etc (just denna skorstensfejarmästare kände till både kamin och skorstenstyp så han behövde inte titta i dom iof), sen provtryckte han skorstenen med en rökpatron och lyste och tittade för att se att det inte läckte ut rök.

I mitt fall fanns en minimal läcka mellan skorsten/kamin som jag fick täppa till med pannkitt - men sen blev det godkänt :)
Sotaren kommer att skicka in godkännandet till kommunen och det var det :)

/K

• DSCN0111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.