Hej!

Håller på och sätter in WC i morsans stuga, separett'en ska nu ut :-)

Har en fundering på anslutningen på stolen (svedbergs, vanlig med utlopp genom golv) till röret.
Köpte en vinklad WC anslutning, men vinklingen kom för tidigt, så den går inte att använda.

Min fundering är, kan man använda gummimanschetten till vanlig 110 muff?
Den verkade passa när jag provade.

Vad ska man ha för att täta mellan golvmatta och rör?

Morsan var in till kakelgruvan, där hon köpt stolen, men de hänvisade till vattenhuset.
Hon frågade efter manschett mellan WC och 110 rör. De sålde en manschett till henne som hette "Mabo 110 M.O.L. SBR EN681-1/WCL60", men den verkar inte passa på något vis, mellan WC och 110 rör/muff.
Då tycker jag att manschetten jag har (som var med anslutningen) passar bättre, en "Uponor Uponal HT 110/90".

Hon frågade även efter vad man skulle ha och täta mellan röret och plastmattan med, men det visste ingen av firmorna!?

Vad i helv... sa jag då...
Båda företagen renoverar badrum...

Det funkar oftast fint med gummimanschett på muffen. Plastmattan ska gå upp en bit på röret. Mattläggarna brukar värma den så det går att forma den.

Förtydligar mig lite :)
Det är ett befintligt badrum, som det ska monteras WC i.
Finns inget hål än så länge.

Såg att biltema hade en manschett, kan det vara något tro?
Hur får man det tätt isåfall, den ska väl läggas under mattan som det är tänkt.

då är det svårt att få det bra...
Bästa vore kanske att skära ur en bit matta, stoppa i röret och limma dit en ny matta som värms över röret så det blir tätt. Kommer kanske inte bli helt snyggt men billigast

Så kan man ju göra :)

Har nog en mattstump liggande som blev över, den kan man ju göra något av.
Det är dolt vattenlås, så hur det ser ut spelar ingen roll.
Räcker det med uppvikt matta, eller ska man ha en manschett också?

Räcker det med våtrumslim, mellan mattorna, eller ska man försegla kanten på något vis?

T
Vanligt mattlim och värmare för att få runt mattan runt röret och samtidigt få ett uppvik, gör hålet i mattan lite mindre för röret bara.

Ingen manchett behövs, det är ju själva plastmattan som är tätskiktet.

Nu har jag fixat till det :)
Använde bara originalmattan, som jag gjorde ett uppvik på, innan jag sågade hål i golvet.

S4030294.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.