Hej
sitter och skissar på 2015 års utnyttjande av rot.

Vi kommer ha ett hus på 120 kvm och ska installera ftx, 50 kvm är tillbyggnad och resten är gammalt.

Det ska sitta 4 don inom ett mindre avstånd från aggregatet (mindre än 5 m) (2 FL, 2 TF)
Sen ska det sitta en TL ca 13 m bort
ett FL ca 8 m bort
ett TF ca 6 m bort

Någon som gjort något likande och skulle kunna ge en ungefärlig prisbild på arbetskostnaden för att dra detta? Eller nån som kan skjuta lite vettigt från höften?

EDIT: jag skulle säga att rördragningen är enkel, rören ska dras på vinden där det i befintligt hus ligger en ca 10 cm isoleringsmatta och hälften är ju nybyggnation.

Redigerat:
Jag har en liknande anläggning installerad år 2010 i ett nybygge.
5 tilluft- och 4 frånluftdon.

Rör och ventiler kostade drygt 10.000 vill jag minnas och aggregatet knappt 20.000.
Själva monteringsarbetet var en del i husbygget så det vet jag inte.
Men det är, som du är medveten om, ett enkelt arbete, som du egentligen kan göra själv om du vill:
Dit med ett rör, skarvmuff, nästa rör, ett par skruv eller popnit och ett par varv silvertejp.

Mina rör ligger i ena "kattvinden" längs huset, och sedan fick jag dit en halvmeter lösull som värmeisolerar rören.

synd... själva materialet räknade jag på, det är antalet arbetstimmar som är det kluriga.

men gör man det själv och det inte tar mer än en helg kanske det är värt att göra själva eftersom arbetskostnaden blir så låg i relation till materialet, kan vi ta hjälp med nåt lite större arbete istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.