152 167 läst ·
69 svar
152k läst
69 svar
Installation och driftsättning av Plejd
Tack för hjälpen nu funkar det, det sista var att konfigurera styrutgången via Appen till strömbrytare.
Hello folks! Jag har ett välfungerande Plejd-system hemma. Jag har dock en fråga: alla spottar inomhus, tror det rör sig om 30 st + en massa uttag, går dom att tidsstyra även om dom inte är kopplade till ett astrour? Jag skulle vilja att hela huset släcker ner kl 07:30 eftersom vi drar till jobb och skola då. Nu må jag öppna appen och trycka på mitt scenario ”stäng allt”, och det är ju inte skitjobbigt, men lite småjobbigt. Nå, vad gör jag?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Det går alldeles utmärkt att lägga till en exakt tid när det ska släcka, du kan även lägga ett scenario på brytaren närmast ytterdörren som vid dubbeltryck släcker allt.
spännande! Jag har ingen fysisk brytare alls, så är hänvisad till appen. Har rotat runt i appen men hittar inte hur jag gör för att programmera innerbelysningen utan astrour? Tips?Härryda2015 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Tips, köp en Plejd wph-01 trådlös tryckknapp, denna behöver du inte anlita behörig elektriker för att lägga till i ditt Plejd system.S Snarkologen skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Tänkte kolla om någon har koll på detta.
Tänkte installera SG Armaturen Tardo 2000 LED ihop med en DIM-01,
en armatur som inte ska funka med dimmer, men detta fungerar klockrent när jag testar. Frågan är riskerar jag något, typ att ljuskällan eller dimmern går sönder i förtid?
Bortse från kabelfärgerna på min testinstallation.
Tänkte installera SG Armaturen Tardo 2000 LED ihop med en DIM-01,
en armatur som inte ska funka med dimmer, men detta fungerar klockrent när jag testar. Frågan är riskerar jag något, typ att ljuskällan eller dimmern går sönder i förtid?
Bortse från kabelfärgerna på min testinstallation.
LED kan inte gå sönder för att spänning och därmed ström uteblir i några mS
Även om en LED armatur är direkt inkopplad på ren 230 V så är den helt släkt i några mS 100 ggr/sek.
Kolla inlägg #30 eller läs hela tråden för förståelse, en Led är antingen tänd eller släkt det är ögats tröghet som gör att den upplevs neddimmad.
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-dimmer.362711/page-2#post-3543379
Även om en LED armatur är direkt inkopplad på ren 230 V så är den helt släkt i några mS 100 ggr/sek.
Kolla inlägg #30 eller läs hela tråden för förståelse, en Led är antingen tänd eller släkt det är ögats tröghet som gör att den upplevs neddimmad.
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-dimmer.362711/page-2#post-3543379
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Tack!L Leif i Skåne skrev:LED kan inte gå sönder för att spänning och därmed ström uteblir i några mS
Även om en LED armatur är direkt inkopplad på ren 230 V så är den helt släkt i några mS 100 ggr/sek.
Kolla inlägg #30 eller läs hela tråden för förståelse, en Led är antingen tänd eller släkt det är ögats tröghet som gör att den upplevs neddimmad.
[länk]
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Nu vet jag inte om det var Dim-01 som var problem eller någon annan plejd produkt
Hur som helst så har jag hört av några på firman att de installerat plejd och att kunden sen inte har dimmbara ljuskällor i armaturerna och plejdarna börjar nästan brinna. Plejd har själva ändrat något i appen som skulle påvisa att man bara ska ha dimmbara last.
Som sagt, vet inte vilken plejdprodukt det gäller men ha det i åtanke
Som sagt, vet inte vilken plejdprodukt det gäller men ha det i åtanke
Hej.
Jag vill installera en lampa över ett fönster där det finns framdragen el och montera en dimmer där jag redan har flera brytare sedan tidigare i samma rum. Det finns inga kablar mellan de båda positionerna men det finns ström på båda ställena. Kan jag använda plejds produkter för att tända och stäcka den lampan trådlöst rutan att de har en fysisk koppling?
Jag vill installera en lampa över ett fönster där det finns framdragen el och montera en dimmer där jag redan har flera brytare sedan tidigare i samma rum. Det finns inga kablar mellan de båda positionerna men det finns ström på båda ställena. Kan jag använda plejds produkter för att tända och stäcka den lampan trådlöst rutan att de har en fysisk koppling?

