3 225 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Installation av vedkamin, trång rökkanal.
Hej!
Vi ska installera en bras/vedkamin och ansluta den till en befintlig outnyttjad rökkanal i murstocken.
Rökröret från kaminen är 150mm och således blir inmurningsstosen vi ska gjuta fast i murstocken lite större, nämligen 165mm.
Var upp och mätte rökrörets storlek som visade sig vara ~150x150...
Problemet är ganska uppenbart, inmurningsstosen får inte plats.
Jag har kollat med sotare och dom avrådde från att gå ner i dimension på rökröret från kaminen.
Så min fundering är om det är en bra idé att ta upp hålet så stort som det går och sen bila bort det lilla på sidorna som behövs för att inmurningsstosen ska få plats?
Eller finns det en bättre lösning?
Med vänlig hälsning
Fredrik
Vi ska installera en bras/vedkamin och ansluta den till en befintlig outnyttjad rökkanal i murstocken.
Rökröret från kaminen är 150mm och således blir inmurningsstosen vi ska gjuta fast i murstocken lite större, nämligen 165mm.
Var upp och mätte rökrörets storlek som visade sig vara ~150x150...
Problemet är ganska uppenbart, inmurningsstosen får inte plats.
Jag har kollat med sotare och dom avrådde från att gå ner i dimension på rökröret från kaminen.
Så min fundering är om det är en bra idé att ta upp hålet så stort som det går och sen bila bort det lilla på sidorna som behövs för att inmurningsstosen ska få plats?
Eller finns det en bättre lösning?
Med vänlig hälsning
Fredrik
det som är intresant i detta fall är att den väg som röken skall färdas i inte blir mindre.
att stosen kräver ett större hål har inte med den saken att göra.
du kar ett kaminrör som är 150 och en rökkanal som är 150 jag ser inget problem.
att stosen kräver ett större hål har inte med den saken att göra.
du kar ett kaminrör som är 150 och en rökkanal som är 150 jag ser inget problem.
Nä visst är det så, men problemet är att från sida till sida i rökkanalen är det 150mm, det är alltså utrymmet som finns.B burtrask skrev:
Inmirningsstosen däremot, den är 165mm vilket gör att öppningen i murstocken blir 15mm för liten.
Därför funderar jag om det är vettigt att bila bort lite på sidorna av murstocken/rökkanalen för att få in stosen, eller om det finns en bättre lösning?
det är så jag sett det gjort's på flera ställen utan att få problem.
det som är viktigt är att du alignar så att du inte får strypande kanter när kaminröret är instoppat i stosen.
den enda som jag vet råkade på problem är en som hade en 150 skorsten som någon hade förlängt med ett 130 höganäsrör
så att den sista 1,5 metern var mindre.
det är denna variant som sotaren varnade för.
det som är viktigt är att du alignar så att du inte får strypande kanter när kaminröret är instoppat i stosen.
den enda som jag vet råkade på problem är en som hade en 150 skorsten som någon hade förlängt med ett 130 höganäsrör
så att den sista 1,5 metern var mindre.
det är denna variant som sotaren varnade för.
Klicka här för att svara