Hej!
Jag har installerat en paxfläkt Passad00.
Har strömbrytare som enbart går till fläkten.
Efter installation så går fläkten hela tiden utan kunna stänga av fläkten. Har jag kopplat fel?
Tacksam om någon vet vad jag gjort fel.
Mvh Martin

• Närbild av elektrisk koppling i en paxfläkt Passad00 med synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det är en modern fläkt brukar de vara inställda på att alltid gå på ett lägre varvtal och sedan när de t.ex. känner ökad fukt så varvar de upp till högt varv. Har du manualen?

Edit: Ok, det är en 00. Då ska man styra den med en tvåpolig strömbrytare.

Ingen smarthet i fläkten så du ska enbart ha styrd fas och neutral.

J Josth skrev:
När det är en modern fläkt brukar de vara inställda på att alltid gå på ett lägre varvtal och sedan när de t.ex. känner ökad fukt så varvar de upp till högt varv. Har du manualen?

Edit: Ok, det är en 00. Då ska man styra den med en tvåpolig strömbrytare.
Den är inkopplad med en tvåpolig strömbrytare.

macgunde macgunde skrev:
Ingen smarthet i fläkten så du ska enbart ha styrd fas och neutral.
Innebär detta att jag kopplat fel ovan?

Ja det måste vara felkopplat.

M Martin Eriksson2909 skrev:
Innebär detta att jag kopplat fel ovan?
Japp, om du kollar kopplingsschemat du fick med så ser du det snabbt. Kolla efter modellen du har satt upp då flera kopplingsscheman finns med på olika modeller i manualen.

J Josth skrev:
Ja det måste vara felkopplat.
Har kopplat enl bilden: Blå ledning till N. Brun ledning till L. Grå ledning till T.

Har du en 00 ska du inte koppla in något på T eller har du någon av de andra modellerna? Dubbelkolla det!

J Josth skrev:
Har du en 00 ska du inte koppla in något på T eller har du någon av de andra modellerna? Dubbelkolla det!
Som du skriver styrs fläkten enbart av N&L. Då jag hade annan pax fläkt tidigare som var inkopplad med T på grå ledning.

Har du kanske råkat köpa hem fel modell? Butiken borde kunna byta om det inte syns att den är använd.

J Josth skrev:
Har du kanske råkat köpa hem fel modell? Butiken borde kunna byta om det inte syns att den är använd.
Då jag endast behöver en fläkt som stängs av med vägg strömbrytare blev jag rekommenderad av säljaren en Pax Passad 00. Kopplingsschema.

• Kopplingsschema för en Pax Passad 00 fläkt, visar anslutningar med huvudbrytare för installation med 230V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du måste du ändra elinstallationen också. Finns 2-polig strömbrytare som PAX tillbehör. Monteras i fläkten om det räcker så. Eller menar du att fläkten ska gå enbart när man har lyset påslaget och inget mer?

J Josth skrev:
Men du måste du ändra elinstallationen också. Finns 2-polig strömbrytare som PAX tillbehör. Monteras i fläkten om det räcker så.
Vi vill inte stänga av fläkten på fläkten utan på en vanlig vägg strömbrytare (2-polig).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.