Jag har byggt på en tillbyggnad till min 50-tals villa och ska installera 5 st nya radiatorer på ett befintligt vattenburet system. Tanken är att jag ska gå in i en av huvudledningarna nere i källaren (se bild vänster röd ledning) som löper ut i källarfönstret under krypgrunden till tillbyggnaden. Jag ska även koppla på tappvatten på samma sätt. Värmesystemet drivs av ny 2024-version av Bosch i7800 (IVT) bergvärmepump.

Hur bär jag mig åt?

Värme:
Nuvarande plan:
1. Stänga av pumpen (Hur gör jag detta - bara att bryta strömmen eller via disply? Något att tänka på här?)
2. Tömma systemet - var gör jag detta - vid det övre tryckkärlet? (se bild)?
3. Ta mig in i på huvudledningen genom att kapa röret? Hur görs detta smidigast och vilka verktyg behövs?
4. Koppla på ledningen
5. Öppna tappningsratten med kallvatten in i värmesystemet (tills trycket är 1-1,5 bar?)

Vatten:
1. Stänga av inkommande kallvatten
2. Stänga av pumpen
3. Tömma alla kranar
4. Koppla på mig på närmsta ledning
5. Slå på vatten och pump igen

Det är minusgrader utomhus och naturligtvis inte optimalt att göra denna just nu men tänker att jag ställer in ett par elelement under tiden.

Ge mig tips och trix på hur jag löser detta bäst - mest nervös för hur jag stänger av/tappar ut systemet korrekt och tar mig in på huvudledningen för värme i ett gammalt järnrör.

Stort tack!

• Rörinstallation i källare med synliga ledningar markerade i rött och blått, samt radiator mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör och ventiler monterade i en vägg fylld med isolerande skum, bredvid en kopparledning som ansluter till vattenburet värmesystem.
    Skapa konto
  • Vit Bosch bergvärmepump med rördragning i källare, två röda expansionskärl monterade på väggen, betongtak och golv med fuktfläckar.
    Skapa konto
  • Rörledningssystem med tryckmätare och ventil, röd expansionskärl och del av värmepump i källare. Texter pekar ut var man tappar ut systemet och fyller på kallvatten.
    Skapa konto
Du missade bilderna.
Vilka verktyg som behövs beror på vad det är för rör mm, dels befintliga dels nya.

Det gäller att välja rätt storlek på nya radiatorerna samt rörsystem.

Allt det ny går att montera så att man bara har inkopplingen kvar, då blir inte stilleståndet i värmen så länge.

Hur mycket som behöver tömmas beror på om det går att avgränsa och hur mycket i så fall.
Beror även på om det gör något om det kommer en del svart vatten där befintliga rören kapas.

Ser jag rätt.. 15mm pex för värmen?

V Vector skrev:
Ser jag rätt.. 15mm pex för värmen?
Nej 22mm pex är det, har du några bidrag till min fråga? 😊

Demmpa Demmpa skrev:
Du missade bilderna.
Vilka verktyg som behövs beror på vad det är för rör mm, dels befintliga dels nya.

Det gäller att välja rätt storlek på nya radiatorerna samt rörsystem.

Allt det ny går att montera så att man bara har inkopplingen kvar, då blir inte stilleståndet i värmen så länge.

Hur mycket som behöver tömmas beror på om det går att avgränsa och hur mycket i så fall.
Beror även på om det gör något om det kommer en del svart vatten där befintliga rören kapas.
Bilderna är på plast 😊

Radiatorerna är redan dimensionerade och installerade i varje rum, all rördragning är klar från ingången i källaren under krypgrunden upp till varje radiator. Så det sista är att koppla in i befintligt system. Frågan är nu hur jag ska göra det.

hur går jag enklast in här? Finns det något sätt att gå in utan att tömma hela systemet? Vad är det för typ av rör? Kan jag återanvända gängorna eller behöver jag kapa och skapa nya? Hur skulle ni gjort? Tack!

• Rörinstallation i tak med synliga gängor och kopplingar, eventuellt en del av ett VVS-system i behov av underhåll eller renovering.
    Skapa konto
  • Grått plaströr och flera metallrör i en källare, fastsatta i väggen med skumisolering, ovanför en radiator.
    Skapa konto
Finns ju Notap som man kan koppla in direkt på stammen, de är rätt dyra men funkar bra.

Snyggt, vilken smart lösning. Varför har man inte hört mer om denna innovation? Tack!

Du har möjligtvis inte en Notap tigerconnect eller tigerlight verktygsväska att hyra ut?

Tömma hela systemet eller inte går inte att svara på utan att se systemet. Finns ventiler på stammarna kan man stänga dem.

Jag skulle tagit bort mer isolering åt båda håll för att bedöma om det kan vara rimligt att gänga in nya stålrörsdelar på befintliga gängor eller om man behöver kapa och använda mma stålrörskoppling, betydligt dyrare.
Kanske behöver man göra om anslutning till befintlig radde om det blir för trångt med avgreningen.
Kanske sitter det en gängad böj upp i taket som går att ersätta med ett T, det blir den snyggaste varianten. Ska man sedsn bygga vidare åt vänster behövs skarvrör som man kan montera mitt på när man inte har plats åt något håll.

En fördel är också att vara bra på att lina rör, det är inte kul att skruva ihop allt, trycksätta och så läcker det och det är bara att riva isär igen.

JoRoT JoRoT skrev:
Snyggt, vilken smart lösning. Varför har man inte hört mer om denna innovation? Tack!

Du har möjligtvis inte en Notap tigerconnect eller tigerlight verktygsväska att hyra ut?
Eftersom det är en lösning som används bara när kostnaderna för att stänga av är mycket höga. I ditt fall skulle kostnaden per anslutning vara 3000-5000 kr med ventiler, så det får du ta gånger 2. Sedan kostar verktygen över 50 000 kr.

JoRoT JoRoT skrev:
hur går jag enklast in här? Finns det något sätt att gå in utan att tömma hela systemet? Vad är det för typ av rör? Kan jag återanvända gängorna eller behöver jag kapa och skapa nya? Hur skulle ni gjort? Tack!
Jag gick på mitt system med en extra slinga förra veckan. Stänger av så mkt jag kan, stänger alla befintliga raddar, släpper trycket i systemet och gick på. Vattnet brukar "hänga sig" om du inte har öppet någonstans. Jag fick ut några liter, kanske 5, sen kopplade jag på det nya. Jag har som amatör gjort detta förut fler gånger då jag själv dragit system i två hus men som sagts i tråden, det går inte att avgöra om man inte ser hela systemet i detalj. I din sits skulle jag nog låta ett proffs göra det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.