Hej,

Jag har köpt en Flos Foscarini lampa. Installation och uppsättning av detsamma visades sig vara svårare än vad jag trodde.Jag har tagit några kort, se bifogat.

Notera att jag (även om bilderna visar tvärtom) även provat N och L i splinten utan framgång. Någon som har några tips vad jag kan göra härnäst eller har erfarenhet av aktuell lampa? Vill kunna dimma lampan.

Tack på förhand

• IMG_0439.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0436.jpeg
    Skapa konto
tommib
Du har kopplat fas och nolla till DA+/-? Det var ju inte optimalt...

Lampan kopplas med nolla till N och fas till L. Den kan sedan dimmas med Dali, vilket kopplas in på DA +/-. Dali är ett ljusstyrningssystem med en kontroller och en buss (DA+/-) där styrsignalerna skickas. Ditt drivdon kan ta emot sådana styrsignaler. När jag zoomar in på bilden så verkar drivdonet också vara dimbart med pushdim, den kopplas i så fall in enligt manualen, som jag inte orkar googla fram. Det som är bra med det är att ingången för Dali-bussen används även för detta och då är den nog 230 V tolerant och du har förhoppningsvis inte bränt ditt drivdon. Givet att drivdonet har bägge de styrsätten gissar jag att det inte går att primärdimma, dvs du kan inte köpa en "vanlig" dimmer och tro att det ska fungera.

Utöver detta så är blå ledare skadad och måste bytas/kortas av. Ledarna ska gå genom hålet som man ser kl 7 om anslutningsplinten, inte över en vass metallkant. De bör skyddas med slang när de går igenom där.

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du har kopplat fas och nolla till DA+/-? Det var ju inte optimalt...

Lampan kopplas med nolla till N och fas till L. Den kan sedan dimmas med Dali, vilket kopplas in på DA +/-. Dali är ett ljusstyrningssystem med en kontroller och en buss (DA+/-) där styrsignalerna skickas. Ditt drivdon kan ta emot sådana styrsignaler. När jag zoomar in på bilden så verkar drivdonet också vara dimbart med pushdim, den kopplas i så fall in enligt manualen, som jag inte orkar googla fram. Det som är bra med det är att ingången för Dali-bussen används även för detta och då är den nog 230 V tolerant och du har förhoppningsvis inte bränt ditt drivdon. Givet att drivdonet har bägge de styrsätten gissar jag att det inte går att primärdimma, dvs du kan inte köpa en "vanlig" dimmer och tro att det ska fungera.

Utöver detta så är blå ledare skadad och måste bytas/kortas av. Ledarna ska gå genom hålet som man ser kl 7 om anslutningsplinten, inte över en vass metallkant. De bör skyddas med slang när de går igenom där.
Stort tack för svar. Även om inte bilden visar det har jag provat att koppla nolla till N och fas till L men fungerar fortfarande inte. Har du några ytterligare tips? Finns även en till kabel bakom ”lampan”. Borde jag använda den? Dock var det eltejp på den så gissar att jag därför inte ska använda den.

Vänligen
Kevin

Fairlane
J Jkvon skrev:
Stort tack för svar. Även om inte bilden visar det har jag provat att koppla nolla till N och fas till L men fungerar fortfarande inte. Har du några ytterligare tips? Finns även en till kabel bakom ”lampan”. Borde jag använda den? Dock var det eltejp på den så gissar att jag därför inte ska använda den.

Vänligen
Kevin
Den med eltejp, är den gröngul möjligen?

Har det suttit en lampa där innan så att du vet att det finns spänning?
Har du något att mäta med?

Det är viktigt att man förstår vad man gör och vilken funktion olika delar har när man gör detta och inte bara provar sig fram.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
J Jkvon skrev:

Vänligen
Kevin
Vilket sätt provade du först? Som det ser ut på bilden eller rätt? Risken är som Tommib skrev att du blåste drivdonet, och då lyser det inte sen när det är rätt. Har du kollat att det är ström fram nu, så att det inte är någon trappkoppling (en brytare till på andra sidan rummet) eller kronkoppling (2 knappar)?

Fairlane Fairlane skrev:
Den med eltejp, är den gröngul möjligen?

Har det suttit en lampa där innan så att du vet att det finns spänning?
Har du något att mäta med?

Det är viktigt att man förstår vad man gör och vilken funktion olika delar har när man gör detta och inte bara provar sig fram.
Tack håller med. Nej inte grönkul. Vill minnas att den kabeln också är brun .

Fairlane
Då kan det ju vara så enkelt att du tagit "fel" brun som tändtråd, men som sagt, mäta och kontrollera vilken ledare som är vad är en bra start, att prova är det inte.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Enligt manualen ska den kunna styras med 230 Volt på Dali-ingången, så den borde inte gått sönder iallafall...

Kan det vara så enkelt att den startar avstängd och behöver en puls (eller Dalistyrsignal) för att tändas?

Screenshot_20260817-131412.png
Skapa konto

tommib
Så kan det absolut vara. Detta är ju lätt att testa.

Om det finns en till ledare i taket (totalt fyra då, den gulgröna syns till höger i bild) så är det inte så långsökt att tänka att det är en extra tändtråd för att få krontändning. TS, ta bild på lampknappen och montera gärna ut den ur väggen för att visa hur det är kopplat. Bilden som useless visar är inkopplingen för push-dim, vilket jag gissar är det rimliga alternativet för dig. Det kan vara rimligt att montera ner lampan och tästa på "labbänk" först för att se att den funkar som tänkt. Du behöver då en impulsknapp, en stickpropp och ett antal meter FK. Denna koppling görs ytterst försiktigt och med medvetenhet om riskerna.

Om allt detta känns som grekiska, kontakta elektriker (eller en elkunnig kompis).

tommib tommib skrev:
Så kan det absolut vara. Detta är ju lätt att testa.

Om det finns en till ledare i taket (totalt fyra då, den gulgröna syns till höger i bild) så är det inte så långsökt att tänka att det är en extra tändtråd för att få krontändning. TS, ta bild på lampknappen och montera gärna ut den ur väggen för att visa hur det är kopplat. Bilden som useless visar är inkopplingen för push-dim, vilket jag gissar är det rimliga alternativet för dig. Det kan vara rimligt att montera ner lampan och tästa på "labbänk" först för att se att den funkar som tänkt. Du behöver då en impulsknapp, en stickpropp och ett antal meter FK. Denna koppling görs ytterst försiktigt och med medvetenhet om riskerna.

Om allt detta känns som grekiska, kontakta elektriker (eller en elkunnig kompis).
Tack. Hittade, se bifogat, denna del när jag städade som tillhör lampan. Vet du vad den bör kopplas in nånstans och är det skälet till att lampan inte fungerar tro?

• IMG_0447.png
    Skapa konto
J Jkvon skrev:
Tack. Hittade, se bifogat, denna del när jag städade som tillhör lampan. Vet du vad den bör kopplas in nånstans och är det skälet till att lampan inte fungerar tro?
Det där ser ut att vara en del till dragavlastningen för någon kabel. Ska möjligen sitta här:

1787136972968.png
Skapa konto

• Gilla
breakman
  • Laddar…
tommib
Nej, jag tror absolut inte att den har något att göra med att det inte fungerar.

Ovanligt med en dragavlastning i metall, ser inte heller vad den skulle göra för nytta där på klenspänningssidan som MathiasS visar på bilden.

TS, har du provat att ta ner lampan och testa den på "bänk"? Det är som sagt ett drivdon med antingen push-dim eller Dalistyrning. Det kan vara så att den inte tänder bara för att du kopplar in den utan att den väntar på impuls som useless skrev.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jkvon skrev:
Hej,

Jag har köpt en Flos Foscarini lampa. Installation och uppsättning av detsamma visades sig vara svårare än vad jag trodde.Jag har tagit några kort, se bifogat.

Notera att jag (även om bilderna visar tvärtom) även provat N och L i splinten utan framgång. Någon som har några tips vad jag kan göra härnäst eller har erfarenhet av aktuell lampa? Vill kunna dimma lampan.

Tack på förhand
Det ser ut att vara en Caboche från Foscarini.

På Foscarinis egen produktsida kan du välja rätt version av lampan och ladda ner monteringsanvisningen under “Download area”:
https://www.foscarini.com/product/caboche-plus-std-s/

Jag skulle börja med att jämföra inkopplingen med monteringsanvisningen för just din modell, särskilt eftersom du vill kunna dimra den. Det finns flera versioner av Caboche med olika ljuskällor och dimringslösningar, så det är viktigt att utgå från rätt variant.

tommib
Inkopplingsanvisningen framgår av TS drivdon och den är redan postad. Om man saknar förmåga att tolka den måste man nog ta in någon som gör det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag faller tillbaka på de två frågorna, om det suttit någon lampa där tidigare och om TS har något att mäta med.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.