Hej!
Rakt på sak:
Har en bänkskiva 20mm med ugnen HOI630MF med bifogad installationsschema.
Försöker få klarhet i hur avståndet mellan häll och ovansida ugn egentligen behöver vara.
Enl. electrolux på telefon som bara läste rakt av manual kom fram till att det behöver vara 60mm mellan ovansida av ugn och ovansida av bänkskiva. Det låter ju otroligt mycket, oavsett tjocklek på bänkskiva.
Jämför jag med installationsscheman från te x. Bosch som är mycket utförligare (https://media3.bosch-home.com/Documents/9001703345_B.pdf) är det snarlikt men då är det olika mått beroende på om det är en låda under eller ugn.
Är det en låda vill de ha 65mm från ovansida bänkskiva till ovansida låda vilket är jämförbart med min Electrolux.
Är det en ugn skall det vara 30mm från ovansida bänkskiva till ugns fronts ovansida samt 5mm luftspalt (vilket är betydligt mindre och låter mer rimligt än Electrolux som jag har).
Jag är såklart ute efter att ha så litet mellanrum ovan ugn och häll, men självklart inte att det ska bli överhettat utan fungera som det skall.
Borde givetvist läst igenom manual innan köp, men är något chockad över att Electrolux har så extremt icke-utförliga beskrivningar i jmf. med konkurrenternas.
Tacksam för hjälp och tankar,
Rakt på sak:
Har en bänkskiva 20mm med ugnen HOI630MF med bifogad installationsschema.
Försöker få klarhet i hur avståndet mellan häll och ovansida ugn egentligen behöver vara.
Enl. electrolux på telefon som bara läste rakt av manual kom fram till att det behöver vara 60mm mellan ovansida av ugn och ovansida av bänkskiva. Det låter ju otroligt mycket, oavsett tjocklek på bänkskiva.
Jämför jag med installationsscheman från te x. Bosch som är mycket utförligare (https://media3.bosch-home.com/Documents/9001703345_B.pdf) är det snarlikt men då är det olika mått beroende på om det är en låda under eller ugn.
Är det en låda vill de ha 65mm från ovansida bänkskiva till ovansida låda vilket är jämförbart med min Electrolux.
Är det en ugn skall det vara 30mm från ovansida bänkskiva till ugns fronts ovansida samt 5mm luftspalt (vilket är betydligt mindre och låter mer rimligt än Electrolux som jag har).
Jag är såklart ute efter att ha så litet mellanrum ovan ugn och häll, men självklart inte att det ska bli överhettat utan fungera som det skall.
Borde givetvist läst igenom manual innan köp, men är något chockad över att Electrolux har så extremt icke-utförliga beskrivningar i jmf. med konkurrenternas.
Tacksam för hjälp och tankar,
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tacksam för kommentaren!Demmpa skrev:
Den hänvisar dessvärre endast till hällens installationsguide.. Se bifogad bild.
Just nu har jag hängt upp ugnen så det är en luftspalt på 15mm och på en liten del 10mm i fram. Men hade ju velat få upp den 5mm till egentligen.J jonaserik skrev:
Induktionshällen har fläktar baktill där det är ännu mer utrymme, nästan exakt där hällens fläktar är placerade går ugnen ner ytterligare 20mm i höjd.
Ovanför ugnen i framkant är det säkert ett galler som det blåser från, samt under den. Går det inte att sänka ugnen då, beror på vad ni har under, en stor låda ? som det brukar vara. Det kommer säkert att fungera med att hänga den i skivan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden