Hej,
Ska installera FTX dels pga radon men också för ventilations skull i huset. Går inte att vara på övervåningen på sommaren.

Jag har fått offert och de ska komma i september/oktober och installera.

Men, vårt hus har extremt dåligt med förvaring så vi nyttjar vinden till det, kallvind. Inga problem med fukt eller annat men, isoleringen ser för jävlig ut.

Är jag helt galen som vill riva ut all isolering och börja om? tittat på hunton träfiberskivor men gissar att jag har en "tät" ångspärr. Så vanliga mineralullsskivor är lika bra?
Ser ut som jag var 190-200mm isoleringen så tänkte man kanske bör lägga 3-400? Sen lägga ett ordentligt golv längs hela mittendelen. Känns som att man ska göra nåt innan de installerar ftx.

Bifogar bilder på den fantastiska isoleringen.

• 20260717_164847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260717_164811.jpg
    Skapa konto
  • 20260717_164815.jpg
    Skapa konto
  • 20260717_164827.jpg
    Skapa konto
  • 20260717_164832.jpg
    Skapa konto
  • 20260717_164842.jpg
    Skapa konto
  • 20260717_163421.jpg
    Skapa konto
  • 20260717_163418.jpg
    Skapa konto
Lägg isolering ovanpå!
Ingen vits med att riva ut det som redan ligger.

Och lägg in luft till FTX från både syd och nordsidan. Välj vilken du vill ha efter årstiden med en vanlig kanalventil.

Från norra sidan på sommaren. Från sydsidan kalla årstiden.

Typ svalare resp gratis solvärme uppefter en vägg.

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Fellow88 Fellow88 skrev:
Hej,
Ska installera FTX dels pga radon men också för ventilations skull i huset. Går inte att vara på övervåningen på sommaren.

Jag har fått offert och de ska komma i september/oktober och installera.

Men, vårt hus har extremt dåligt med förvaring så vi nyttjar vinden till det, kallvind. Inga problem med fukt eller annat men, isoleringen ser för jävlig ut.

Är jag helt galen som vill riva ut all isolering och börja om? tittat på hunton träfiberskivor men gissar att jag har en "tät" ångspärr. Så vanliga mineralullsskivor är lika bra?
Ser ut som jag var 190-200mm isoleringen så tänkte man kanske bör lägga 3-400? Sen lägga ett ordentligt golv längs hela mittendelen. Känns som att man ska göra nåt innan de installerar ftx.

Bifogar bilder på den fantastiska isoleringen.
Du kan titta på någon genomföring idag, typ imkanal, lucka eller dyl. om du ser nån plast i håltagningen.

Har du ej ångspärr så är nog tipset att lägga en cellulosa 100-150mm som tar upp en del fukttilskottfrån från undervåning. Den ger dessutom en möjlighet att en del spillvärme fortsättningsvis värmer upp vinden Några grader på vinter för att hålla fukten på lämplig ivå.

Har du ångspärr så är det den konventionella varianten med glasfiber 300-400mm som gäller, du får inget fukt tillskott från undervåning utan bara utifrån via ventiler. Skulle nog även begränsa ventilationen på vinden mer än nu.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Är huset från 79 finns där garanterat en ångspärr. Mer eller mindre tät om exvis du eller tidigare ägare satt upp en massa spotlights eller gjort andra hål. Men om taket är i stort sett opåverkat är också plasten ok. Den var åldringsbeständig även på den tiden. I så fall och som sagts ovan - lägg bara på lite extra glas-/minull ovanpå. Sen råspont el golvspån så att det går att röra sig på vinden.

Sedan kommer inte ventilationen sänka temperaturen nämnvärt ens på full fart. Om din ftx inte har kylpaket förstås (det brukar de inte). Då behövs separat ac (dvs luftvärmepump med kyla). Billigare med markiser och att vädra på rätt tid på dygnet (se till att inte solen kommer in, stäng fönstren på dagen, öppna på kväll/natt/tidig morgon.

H Håbbe01 skrev:
Du kan titta på någon genomföring idag, typ imkanal, lucka eller dyl. om du ser nån plast i håltagningen.

Har du ej ångspärr så är nog tipset att lägga en cellulosa 100-150mm som tar upp en del fukttilskottfrån från undervåning. Den ger dessutom en möjlighet att en del spillvärme fortsättningsvis värmer upp vinden Några grader på vinter för att hålla fukten på lämplig ivå.

Har du ångspärr så är det den konventionella varianten med glasfiber 300-400mm som gäller, du får inget fukt tillskott från undervåning utan bara utifrån via ventiler. Skulle nog även begränsa ventilationen på vinden mer än nu.
Om man tar bort isoleringen så är allt annat än att komplettera med ångspärr helt fel. Gällande cellulosa så har det ingen magisk fuktabsorption från undervåningen. Cellulosa har fördelen att fukt kan tas upp och släppas ifrån isolering mycket enklare till skillnad från mineralull som är väldigt svår att torka, om det hela tiden tillför fukt utan att den kan torka upp så kommer det bli problem även med cellulosa. Den är helt enkelt mer förlåtande men inte immun mot fukt.

Kallvindar är en vetenskap utan helt klarlagda fakta, det finns vedertagna och rekommenderade metoder men betyder inte helt 100% att det inte blir problem. Finns många studier huruvida ventilerat eller oventilerat är bäst.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och lägg in luft till FTX från både syd och nordsidan. Välj vilken du vill ha efter årstiden med en vanlig kanalventil.

Från norra sidan på sommaren. Från sydsidan kalla årstiden.

Typ svalare resp gratis solvärme uppefter en vägg.
Ger detta verkligen någon nämnvärd skillnad i Sverige? Att ta in från norr i första hand ja, men att det skulle göra någon större skillnad att ta in luft från söder på vintern?

Har varit med och projekterat en hel del ventilation och fortfarande inte stött på någon som förespråkat detta trots aggregat uppåt 4-5 m3/s.

L Liljeros skrev:
Om man tar bort isoleringen så är allt annat än att komplettera med ångspärr helt fel. Gällande cellulosa så har det ingen magisk fuktabsorption från undervåningen. Cellulosa har fördelen att fukt kan tas upp och släppas ifrån isolering mycket enklare till skillnad från mineralull som är väldigt svår att torka, om det hela tiden tillför fukt utan att den kan torka upp så kommer det bli problem även med cellulosa. Den är helt enkelt mer förlåtande men inte immun mot fukt.

Kallvindar är en vetenskap utan helt klarlagda fakta, det finns vedertagna och rekommenderade metoder men betyder inte helt 100% att det inte blir problem. Finns många studier huruvida ventilerat eller oventilerat är bäst.
Huset har nog med största sannolikhet ångspärr vilket ts också antyder och eftersom byggnormen ändrades redan 1970 så diskussionen med cellulosa är nog överkurs i detta fall

L Liljeros skrev:
Ger detta verkligen någon nämnvärd skillnad i Sverige? Att ta in från norr i första hand ja, men att det skulle göra någon större skillnad att ta in luft från söder på vintern?

Har varit med och projekterat en hel del ventilation och fortfarande inte stött på någon som förespråkat detta trots aggregat uppåt 4-5 m3/s.
Nämnvärd? Gratis tillskott av lite värme, tycker inte jag är fel kalla årstiden.

OT.
Så LLVP - utedel, ska heller inte placeras på syd eller sydväst sidan av ett hus?

H Hybro skrev:
Nämnvärd? Gratis tillskott av lite värme, tycker inte jag är fel kalla årstiden.

OT.
Så LLVP - utedel, ska heller inte placeras på syd eller sydväst sidan av ett hus?
Jag skulle säga att placeringen av uteluftsintaget primärt styrs av vart det är lämpligt. Att ha alternativa luftintag söder och norr förutsätter ju i princip ett hus med sadeltak i nord/sydlig riktning. Det är ju inte heller gratis att dra mer kanal. Jag tror att om man skulle räkna på det så är det få kWh per år man kan spara på detta.

Har man tex en grill i söderläge som nyttjas är ju det en olämplig placering.

En LLVP placeras där det är lämpligt, inte baserar man väl placeringen på väderstreck? Innedelens placering är ju styrande, sen försöker man hitta ett lämpligt läge så nära som möjligt. Jag skulle säga att avstånd till tex sovrum eller vart man har uteplats är mer styrande faktorer än vart man delar av året kan få ut några få % extra verkningsgrad.

Tack för många intressanta svar. Jag tolkar det som att vanlig mineralull är de jag ska satsa på.

Jag förstår att det kan vara "onödigt" arbete för att jag inte vinner mycket. Men jag ser till möjligheten att kontrollera spärren, täta den där den är skadad, få en tätare isolering då den gamla är helt söndertrampad på många ställen. Men jag förstår att jag då behöver lägga dubbla isoleringen i mängd vilket skickar upp kostnaden ca 10 000kr till. Arbetet har jag inga problem att göra.
Jag gillar att göra saker ordentligt och jag planerar bo i huset tills jag dör.

Lösull är ju ett alternativ men de pratar om o lägga 40-50 cm ovanpå de gamla. Då försvinner massor med utrymme och jag gissar att de behövs en del plats för ftx installationen.

L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att placeringen av uteluftsintaget primärt styrs av vart det är lämpligt. Att ha alternativa luftintag söder och norr förutsätter ju i princip ett hus med sadeltak i nord/sydlig riktning. Det är ju inte heller gratis att dra mer kanal. Jag tror att om man skulle räkna på det så är det få kWh per år man kan spara på detta.

Har man tex en grill i söderläge som nyttjas är ju det en olämplig placering.

En LLVP placeras där det är lämpligt, inte baserar man väl placeringen på väderstreck? Innedelens placering är ju styrande, sen försöker man hitta ett lämpligt läge så nära som möjligt. Jag skulle säga att avstånd till tex sovrum eller vart man har uteplats är mer styrande faktorer än vart man delar av året kan få ut några få % extra verkningsgrad.
Nej, just det... En vinterdag med -10 på norra sidan huset och typ 10 grader utefter väggen på sydsidan, är inget man ska reflektera över?

Inte ens när det är 45 grader en sommardag efter sydväggen och 15 grader på norra sidan, är inget att lägga ned nåt krut på?
Kör en AC i stället?

H Hybro skrev:
Nej, just det... En vinterdag med -10 på norra sidan huset och typ 10 grader utefter väggen på sydsidan, är inget man ska reflektera över?

Inte ens när det är 45 grader en sommardag efter sydväggen och 15 grader på norra sidan, är inget att lägga ned nåt krut på?
Kör en AC i stället?
Förutsatt att man har ett hus med förutsättningar att göra enligt den principen så är nog fortfarande energibesparingarna minimala. Ett FTX återvinner både kylan och värmen i inomhusluften. Är skillnaden mätbar, definitivt, gör den någon större skillnad på energikostnader eller faktisk inomhustemperatur? Inte nämnvärt, det rör sig om ganska få dagar per år där mer extrema skillnader kan uppmätas, och dessa endast under ett par timmar per dag. På sommaren är ju dessutom en norrvägg normalt ganska exponerad för sol vilket gör att på kvällen när man kanske som mest vill ha in kyla så tar man in varm luft. Vill man ha det kallt inne på sommaren är nästan aktiv kyla enda lösningen, luft är helt enkelt en för dålig energibärare där ett FTX på full gas i en villa knappt kan kompensera för värmetillskottet från ett fönster med solinstrålning.

Något som faktiskt tillämpas är nattkyla vilket är ganska effektivt då temperaturerna i Sverige ofta är ganska markant lägre på natten, man får då dels ganska många timmar men även så pass höga temperaturerskillnader att det går att få med sig lite energi. Framförallt skolor som ju sällan har verksamhet när det är som varmast på sommaren kan ofta klara sig med detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.