Hej
Har ett stenhus på 2 plan (105kvm) + källare (ca 65kvm). Har i dagsläget självdrag. Huset har blåbetong som ligger strax under gränsvärdet för radon. Luften upplevs som dålig i hela huset men speciellt sovrummen där det saknas ventilation helt. Öppnar man fönsterna blir luften bättre men all värme försvinner snabbt.
Det finns en öppen eldstad på plan 1.
Min tanke med ett FTX system som kommer installeras uppe på kallvinden är:
1. Ventilera ut radon (byggmaterial)
2. Förbättra inomhusmiljön med bättre luft utan att det drar kallt.
Jag har haft en ventilationsfirma som gett offert på runt 150 000:- efter rot vilket jag finner lite väl saltat.
Tittade lite på nya Östbergs Heru 100 och 160 aggregat. (Mellanmodellen verkar ha försvunnit?)
Heru 100 verkar vara upp till 180 kvm medan 160 är upp mot 320 kvm.
180 kvm till en yta på 170 är kanske lite underdimensionerat? Kommer fläktarna gå högt?
Har tittat lite på en lösning med kanaler och kommer själva dra dessa, ta hål mellan plan och återanvända 2 kanaler i murstocken.
Det är enligt mig fördelaktigt med större. Både ljud och driveffekt kommer bli betydligt lägre.
Ställ in rätt flöde för ditt hus och lämpligt tryck så ser du på Östbergs hemsida både ljud och effekt. Varvtalet på fläktarna blir ju också lägre vilket borde göra att de håller längre.