9 405 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Installation av FTX-aggregat
6st tilluftdon och 3st frånluft.
Tilluftdonen är av denna typen: http://www.ventbutiken.se/ventilationskanaler/tilluftsdon/tilluftsdon-vst
Jag är lite osäker på vad dem menar med att den kan förses luftriktare, det finns inte i mina. Dem donen jag har är från när huset är byggt -90.
Tror du att man kan förbättra flödet genom att byta donen?
Enligt konstruktionsritningar på husets ventilation så föreskrivs det b.la 11-12 l/s i vardagsrummet, är det till fördel att ställa ett högre flöde för att helt enkelt få in så mycket friskluft som möjligt?
Tilluftdonen är av denna typen: http://www.ventbutiken.se/ventilationskanaler/tilluftsdon/tilluftsdon-vst
Jag är lite osäker på vad dem menar med att den kan förses luftriktare, det finns inte i mina. Dem donen jag har är från när huset är byggt -90.
Tror du att man kan förbättra flödet genom att byta donen?
Enligt konstruktionsritningar på husets ventilation så föreskrivs det b.la 11-12 l/s i vardagsrummet, är det till fördel att ställa ett högre flöde för att helt enkelt få in så mycket friskluft som möjligt?
Hej igen!
Nu har injusteringen blivit utförd. Allt är i sin ordning men ljudet är hemskt!
Stammen på vinden är 125mm till donen som är 100mm. Aggregatet är som bekant ett HERU 100 S EC.
Aggregatet är nu inställt på 50% tilluft och 65% frånluft för att få rätt flöde, känns det inte hårt med tanke på att aggregatet ska vara överdimensionerat (-170m2) till vår boyta på 120m2?
Ska jag verkligen behöva lägga om stammen till 160mm spirorör för att bli av med oljudet?
Alternativet är att sätta veckouret på aggregatet så den går ner i varv på kvällar och nätter, men det känns inte helt optimalt? Det finns ju en mening med dem föreskrivna flödena...
Ställer vi de i relation till villor som har en boyta på vårt och de dubbla så skulle dem aldrig klarat sig på en 160mm stam?
Hur gör dem då egentligen? Och hur tycker ni jag ska göra?
Nu har injusteringen blivit utförd. Allt är i sin ordning men ljudet är hemskt!
Stammen på vinden är 125mm till donen som är 100mm. Aggregatet är som bekant ett HERU 100 S EC.
Aggregatet är nu inställt på 50% tilluft och 65% frånluft för att få rätt flöde, känns det inte hårt med tanke på att aggregatet ska vara överdimensionerat (-170m2) till vår boyta på 120m2?
Ska jag verkligen behöva lägga om stammen till 160mm spirorör för att bli av med oljudet?
Alternativet är att sätta veckouret på aggregatet så den går ner i varv på kvällar och nätter, men det känns inte helt optimalt? Det finns ju en mening med dem föreskrivna flödena...
Ställer vi de i relation till villor som har en boyta på vårt och de dubbla så skulle dem aldrig klarat sig på en 160mm stam?
Hur gör dem då egentligen? Och hur tycker ni jag ska göra?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Oj, en stor på till och frånluft närmast aggregatet är väl mer eller mindre standard
Nu när jag söker på ljuddämparna så upptäcker jag snabbt att det tidigare har suttit ljuddämpare på systemet, i form av isolerad flexslang. Jag trodde däremot att flexslangen enbart var isolerad men nu vet jag.
Det förklarar förhoppningsvis anledningen till oljudet - hoppas det!
Jag läser lite olika dock. Vissa förordar att ha en ljuddämpare efter varje don, behöver jag det också?
En fundering till så att vi inte missförstår varandra fullständigt..
Det är ju erkänt inte lätt att beskriva hur ett oljud låter, men detta jag pratar om handlar om "luft-ljud" som begränsas alt. ökar med luftflödet.
Så det är m.a.o inte något "motorljud" från aggregatet som är oljudet.
Men så att jag har förstått sakerna rätt så är det "luftljudet" som ljuddämparna tar hand om?
Hoppas ni förstår vad jag menar, skulle någon tänka sig besväret att hjälpa mig välja ut vilken typ av ljuddämpare ni rekommenderar, och även längden på ljuddämparen vore jag väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med.
Det förklarar förhoppningsvis anledningen till oljudet - hoppas det!
Jag läser lite olika dock. Vissa förordar att ha en ljuddämpare efter varje don, behöver jag det också?
En fundering till så att vi inte missförstår varandra fullständigt..
Det är ju erkänt inte lätt att beskriva hur ett oljud låter, men detta jag pratar om handlar om "luft-ljud" som begränsas alt. ökar med luftflödet.
Så det är m.a.o inte något "motorljud" från aggregatet som är oljudet.
Men så att jag har förstått sakerna rätt så är det "luftljudet" som ljuddämparna tar hand om?
Hoppas ni förstår vad jag menar, skulle någon tänka sig besväret att hjälpa mig välja ut vilken typ av ljuddämpare ni rekommenderar, och även längden på ljuddämparen vore jag väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
En flexdämpare precis före varje tilluftsdon och en större dämpare nära aggregatet gjorde susen hos mig, vet inte om det är standard men det var flera som sade att det är bra!
Ljud som uppstår när luften lämnar donet är ju svåra att dämpa, fick injusteraren strypa mycket i donen?
Ljud som uppstår när luften lämnar donet är ju svåra att dämpa, fick injusteraren strypa mycket i donen?
Jag har ett Heru 130, jag hade från början bara en stor dämpare (200mm) på tilluft och en flexdämpare (200mm) på frånluften.
Fick ganska omgående sätta flexdämpare på de 2 tilluftsdonen närmast agg.
Men har stört med länge på att det lät för mycket i matrummen, så för någon vecka sedan så monterade jag dit en flexdämpare (200mm) till direkt efter den redan tidigare dämparen på tilluften. (Den sitter helt rakt, men fick inte plats med en "riktig" dämpare).
Med den nu sista dämparen så blev det en jätteskillnad, låter typ inget alls i matrummet.
Ja, jag behöver nog göra en ny injustering, men någon större skillnad tror jag inte det blivit, eller blir efter ny injustering.
//Niklas
Fick ganska omgående sätta flexdämpare på de 2 tilluftsdonen närmast agg.
Men har stört med länge på att det lät för mycket i matrummen, så för någon vecka sedan så monterade jag dit en flexdämpare (200mm) till direkt efter den redan tidigare dämparen på tilluften. (Den sitter helt rakt, men fick inte plats med en "riktig" dämpare).
Med den nu sista dämparen så blev det en jätteskillnad, låter typ inget alls i matrummet.
Ja, jag behöver nog göra en ny injustering, men någon större skillnad tror jag inte det blivit, eller blir efter ny injustering.
//Niklas
Vad innebär stor och små ljuddämpare. Dem ljuddämparna jag har finns i 300, 500, 600 och 900mm... borde innebära att ju större desto bättre effekt?
Hur som helst så valde jag två st 600mm dämpare på tilluft och en 600mm på frånluften pga platsbrist så får vi se vilken nytta dem gör...
Hur som helst så valde jag två st 600mm dämpare på tilluft och en 600mm på frånluften pga platsbrist så får vi se vilken nytta dem gör...
Även jag har installerat fasta ljuddämpare efter aggregat och flexdämpare vid don.Patrik Lidstedt skrev:
Jag löste ljud över don hemma genom att gå upp lite i kanaldimension och då oxå i don-storlek för att få ner lufthastigheten över donen och kanaler för att minimera ljud. Jag har även flexdämpare vid varje tilluftdon. Nackdelen kan bli att man får mindre "kastavstånd" på luften och det riskerar att luften hellre bara faller rakt ner. I mitt fall så var det en helt OK tradeoff då jag är känslig för ljud. Mina tilluftdon i sovrum är i princip helt ljudlösa, står jag rakt under dem med örat 2 dm ifrån dem så kan jag, i ett helt snortyst hus mitt i natten, ana ett visst luftljud hummandes, men kliver jag en meter åt sidan ifrån takdonet är det helt tyst.
Beroende på hur enkel åtkomst du har till don så kan något av de förslagen hjälpa dig kanske?
Känns aktuellt att ge er en uppdatering.
Monterade 2x 600 dämpare på tilluften direkt efter aggregatet och de gjorde susen!
Monterade däremot enbart en 600 dämpare på frånluften på grund av platsbristen precis intill aggregatet men eftersom frånluftens "flöde" går lite hårdare så dämpar den inte lika bra.
Frånluften är förvisso bara i våtutrymmena och köket vilket inte stör oss så mycket, men jag tror jag ska komplettera med ytterligare en dämpare lite senare.
Tack för all hjälp från er! Uppskattas!
Monterade 2x 600 dämpare på tilluften direkt efter aggregatet och de gjorde susen!
Monterade däremot enbart en 600 dämpare på frånluften på grund av platsbristen precis intill aggregatet men eftersom frånluftens "flöde" går lite hårdare så dämpar den inte lika bra.
Frånluften är förvisso bara i våtutrymmena och köket vilket inte stör oss så mycket, men jag tror jag ska komplettera med ytterligare en dämpare lite senare.
Tack för all hjälp från er! Uppskattas!