20 187 läst ·
38 svar
20k läst
38 svar
Installation av Fröling flis panna.
-ap- vart tycker du att gränsen går mellan att köra ved eller flis? Min fundering baserar sig på att någon dag måste man lägga av med det tunga vedslitet.Har länge smygkikat på flis prylar men det verkar vara mest för större anläggningar.
Det är mer automatiserat med flis.Jag fäller träden på vinter/tidig vår och sen ligger de till september då de flisas.wodda skrev:
Jag flisar hela årsförbruknngen på en gång.Sedan ligger de inomhus ,med bra ventilation,och tar värme och sålunda torkar sig själv.
Sen har jag en flisficka i garaget som rymmer ca 14 dagars förbrukning och det körs dit med traktor med lastare.
En gång per dygn trycker jag på en knapp och en skruv fyller behållaren i pannrummet,sedan gör flisstokern resten själv.
Inte mycket tid och arbete som läggs ner så skippa veden!
Finns flisstokrar i alla storlekar
Är det över 300m2 tycker jag det är "värt" att elda med flis.wodda skrev:
Sen beror det ju självklart på dom yttre förutsättningarna också, går det att bygga ett förråd
för rimliga pengar eller kostar pannrummet med förråd lika mycke som pannan?
Ska man ha komfort med en vedanläggning blir dom också dyra.
Sen är det, iallafall för mig med både småbarn och sambo + en massa jobb värt mycke att slippa tänka på värmen när jag är borta.
Hepp hepp, mittåt!!
Jag anar en pajkastning bakom knuten.
Se nu till att hålla den här diskussionen på en bra nivå så moderator slipper in och rådda och banna.
Jag följer denna diskussion med stort intresse och kan mycket väl vara kund hos nån av er inom inte allt för många år, därför vill jag se konstruktivitet i stället för en låst tråd
Gott nytt år förresten!
Jag anar en pajkastning bakom knuten.
Se nu till att hålla den här diskussionen på en bra nivå så moderator slipper in och rådda och banna.
Jag följer denna diskussion med stort intresse och kan mycket väl vara kund hos nån av er inom inte allt för många år, därför vill jag se konstruktivitet i stället för en låst tråd
Gott nytt år förresten!
Jahapp, här har det försvunnit inlägg så det står härliga till, som jag befarade.
Jag som tänkte fråga vad den dära felkoden "secondary air-nånting" innebar och beror på.
Nån som har lust med ett svar?
Jag som tänkte fråga vad den dära felkoden "secondary air-nånting" innebar och beror på.
Nån som har lust med ett svar?
Jag kan svara på vad det innebär, pannan stannar.
Sen måste man dit och kvittera och starta om.
Jag har fått en nya spjällmotor då den första var lite transport skadad och jag trodde
att den kärvade rent mekaniskt, men trots ny motor är felet kvar så nu
är rätt säker på att det är en inställnings grej, problemt är bara att den mannen jag beställde pannan av inte har kunnat säga vad som är fel.
Men jag är rätt säker på att Frölings nya representant s_3 kan svara på det, han fick ju till och med igång "effekt regleringe" så nu brinner den hela tiden.
Sen måste man dit och kvittera och starta om.
Jag har fått en nya spjällmotor då den första var lite transport skadad och jag trodde
att den kärvade rent mekaniskt, men trots ny motor är felet kvar så nu
är rätt säker på att det är en inställnings grej, problemt är bara att den mannen jag beställde pannan av inte har kunnat säga vad som är fel.
Men jag är rätt säker på att Frölings nya representant s_3 kan svara på det, han fick ju till och med igång "effekt regleringe" så nu brinner den hela tiden.
Lossa dom 4 M6 bultarna som håller locket till sekundärluftspjället, tag ut hela spjällpaketet. Kontrollera att det inte finns någon svetsloppa ivägen där spjället löper, fila av eventuella vassa kanter. Se till att axeln löper lätt i den fjäderbelastade fattningen mellan axel och spjäll. Om ej lossa och fila bort eventuell klämmande kant. Se till att locket är centrerar med motsvarande hål i eldstaden och att spjället går att trycka in och fjädrar ut automatiskt samt att det går att vrida akeln lätt med fingrarna. Återmontera spjällmotorn med spjället vridet max moturs samt motorn vriden max moturs. Efter denna översyn kommer aldrig felet att uppträda igen.bax skrev:
Största sannolikheten är att locket inte är 100% centrerat jämfört med hålet innanför vilket gör att spjället nyper i vissa lägen.
Motionera och kontrollera både primär och sekundärluftspjäll då och då.
Motorn har elektrisk återkoppling, för att inte felförbränna om något fastnar larmar den istället och vill ha hjälp.
Värmen kan göra att materialet rör på sig och kan behöva efterjusteras efter en tids drift.
Sekundärluftspjällets funktion är att tillsätta mer förbränningsluft om avgasernas restsyrehalt sjunker under det förinställda börvärdet. Lamdasonden mäter restsyrehalten och styrsystemet lägger vid behov ut en 0-10V signal till spjällmotorn beroende på hur mycket den ska öppna. En återsignal talar om positionen på spjällmotorn och om den inte lyckas komma dit den ska får man just detta felmeddelande på pannans display. Alltså inget elektriskt fel utan förmodligen en mekanisk justeringssak.s_3 skrev:Lossa dom 4 M6 bultarna som håller locket till sekundärluftspjället, tag ut hela spjällpaketet. Kontrollera att det inte finns någon svetsloppa ivägen där spjället löper, fila av eventuella vassa kanter. Se till att axeln löper lätt i den fjäderbelastade fattningen mellan axel och spjäll. Om ej lossa och fila bort eventuell klämmande kant. Se till att locket är centrerar med motsvarande hål i eldstaden och att spjället går att trycka in och fjädrar ut automatiskt samt att det går att vrida akeln lätt med fingrarna. Återmontera spjällmotorn med spjället vridet max moturs samt motorn vriden max moturs. Efter denna översyn kommer aldrig felet att uppträda igen.
Största sannolikheten är att locket inte är 100% centrerat jämfört med hålet innanför vilket gör att spjället nyper i vissa lägen.
Motionera och kontrollera både primär och sekundärluftspjäll då och då.
Motorn har elektrisk återkoppling, för att inte felförbränna om något fastnar larmar den istället och vill ha hjälp.
Värmen kan göra att materialet rör på sig och kan behöva efterjusteras efter en tids drift.
har kollat spjället både 1, 2 och 3 gånger, det går "lätt"
Undrar däremot vad "arbetsområdet" på sekundär spjället ska vara.
Ex. spjällposition vid 0% = 2%
spjällposition vid 100% = 65%
Är dess värden korrekt eller ska man använda sig av 18% respektive 75% som
det står i manualen?
Felet inträffar oftast på full effekt.
Undrar däremot vad "arbetsområdet" på sekundär spjället ska vara.
Ex. spjällposition vid 0% = 2%
spjällposition vid 100% = 65%
Är dess värden korrekt eller ska man använda sig av 18% respektive 75% som
det står i manualen?
Felet inträffar oftast på full effekt.
_ap_ det skulle vara intressant att höra vilka andra driftstörningar du har råkat ut för med Frölingpannan. Och vad dessa beror på.
Jag skulle även vilja veta vilka driftstörningar som inträffar med ETA-pannan, även om du inte hunnit haft din panna så länge än så har du säkert hört från nån annan ägare.
Jag skulle även vilja veta vilka driftstörningar som inträffar med ETA-pannan, även om du inte hunnit haft din panna så länge än så har du säkert hört från nån annan ägare.
Det har inte varit några andra "fel" än stopp i stupet samt detta fenomen med sekundär motorn, hade pannan varit utrustad med G50 skruv samt brandklaff hade nog stoppen gått att räkna på ena handen, men då hade jag inte kunnat elda spån i kombination med flis.
Några gånger har den "baktänt" när den ska starta vilket resulterar i en massa aska utanför asklådan, den fortsätter dock uppstarten som vanligt.
Kanske också en justerings sak..
Som Simon sa i ett raderat inlägg så beror dom flesta stoppen på yttre faktorer som bränsle och inställningar.
Vi har från maj-juni till utgången av 2009 sålt 21 ETA flispannor, dom hade 091231 en gemensam gångtid på ca 18,000timmar och under den tiden har det varit 5st stopp.
1 stopp pga en sten kilat fast tipprostret så det inte nådde gränsläget.
2 stopp pga sten i askskruven, askskruvens motorskydd löser ut.
1 stopp pga lång (17cm) sticka som blockerat fallschaktet.
1 stopp pga överfull asklåda, en brytare känner när lådan åker ur position.
Båda över stoppen är samma panna, han eldar sånt man slänger i "Trä" containern på tippen som sedan krossas.. Skit flis..
En av pannorna går på dålig flis(ca 44%fukt) så den var lite besvärlig att starta första gången då allt är kallt, men då ETA:n lämnar kvar bränslet i stoker skruven "mellan" eldningarna hinner det torka lite grand och efter den första starten har det gått utan problem.
Det är de som har hänt som jag klassar som "fel", flera pannor styr även shuntar till olika byggnader och på dom har vi fått justera "kurvorna" för att det har varit för varmt eller kallt.
Några gånger har den "baktänt" när den ska starta vilket resulterar i en massa aska utanför asklådan, den fortsätter dock uppstarten som vanligt.
Kanske också en justerings sak..
Som Simon sa i ett raderat inlägg så beror dom flesta stoppen på yttre faktorer som bränsle och inställningar.
Vi har från maj-juni till utgången av 2009 sålt 21 ETA flispannor, dom hade 091231 en gemensam gångtid på ca 18,000timmar och under den tiden har det varit 5st stopp.
1 stopp pga en sten kilat fast tipprostret så det inte nådde gränsläget.
2 stopp pga sten i askskruven, askskruvens motorskydd löser ut.
1 stopp pga lång (17cm) sticka som blockerat fallschaktet.
1 stopp pga överfull asklåda, en brytare känner när lådan åker ur position.
Båda över stoppen är samma panna, han eldar sånt man slänger i "Trä" containern på tippen som sedan krossas.. Skit flis..
En av pannorna går på dålig flis(ca 44%fukt) så den var lite besvärlig att starta första gången då allt är kallt, men då ETA:n lämnar kvar bränslet i stoker skruven "mellan" eldningarna hinner det torka lite grand och efter den första starten har det gått utan problem.
Det är de som har hänt som jag klassar som "fel", flera pannor styr även shuntar till olika byggnader och på dom har vi fått justera "kurvorna" för att det har varit för varmt eller kallt.
När värmebehovet är uppnått slutar stokerskruven att mata bränsle och fläkten fortsätter gå tills syrehalten är över 19% då har elden brunnit ut.
Om pannan fram till släckningen har matat in över en inställd mängd bränsle kommer
den även att tippa rostret och sota konvektionsdelen samt skruva ut askan till asklådan.
Om pannan fram till släckningen har matat in över en inställd mängd bränsle kommer
den även att tippa rostret och sota konvektionsdelen samt skruva ut askan till asklådan.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
så det som talar för en Eta mot en Fröling i grundutförande är större inmatningskruv G50 som standard,den patenterade cellslussen, styrningen stokerskruven som drar tillbaka bränslet. 2 inbyggda laddomater i pannan som standard. finns det fler skillnader fördelar? skillnad i omrörare askhantering sotning etc.?