Walle85 Walle85 skrev:
Tackar, mycket intressant läsning.
Om jag skulle komma på någon specifik fråga som jag tror att du skulle kunna ha svaret på, är det ok om jag skickar dm till dig då?
Absolut, bara att fråga på...
 
Walle85 Walle85 skrev:
Tackar, mycket intressant läsning.
Om jag skulle komma på någon specifik fråga som jag tror att du skulle kunna ha svaret på, är det ok om jag skickar dm till dig då?
Vi andra är också intresserade
 
Walle85
Inga problem, ska få med detaljer och resultatet i tråden. Tänker på saker som är pratiga som sedan kan sammanfattas som ett större inlägg i tråden.
 
Walle85
Har haft en paus med frikyleprojektet under vintern, men tänkte försöka färdigställa det nu innan/under sommaren. Har skissat på hur jag tänker att det kanske ska lösas sett till inkoppling av brine för fläktkonvektorerna. Har dragit alla rör från konvektorerna till pannrummet, men har inte börjat koppla något till VP/borrhål då det fram tills nyligen har funnits behov av att värma huset på natten.

Så min fråga till er på forumet är ifall ni ser något i min skiss som jag bör ändra på? Tänker då specifikt på den del som är inringad i rött då detta ännu inte är på plats. Idag ser det ut som på bilden, dvs. endast en behållare för påfyllning av brine (högsta punkten just nu) samt direkt koppling in i VP från borrhål. Rören som kommer från konvektorerna är precis utanför bild (ovanför påfyllningsbehållaren för brine).

Tänker att jag sätter en cirkulationspump specifikt för konvektorerna, så kan jag öppna kulventilen och starta cirkulationspumpen när det finns kylbehov och cirkulationspumpen i VP kan då få köra när det finns behov för varmvatten. Sett till denna tanke har jag därför även funderat på om man ska ha kopplingen med backventil inritat i rött för att kunna köra frikylan utan att behöva gå igenom en potentiellt avstängd cirkulationspump i VP (när det inte finns varmvatten behov). Tänker jag rätt här?

Så min inköpslista ser för tillfället ut som följande:
* Tryckkärl
* Cirkulationspump (Wilo 25/1-8, räcker det med denna?)
* Backventiler
* Manometer
* Säkerhetsventil
* Kopparrör och kopplingar

Teknisk skiss av ett frikylesystem med markerat område i rött för potentiella ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rörisolering, tryckkärl och kopplingar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Är detta något man kan fortsätta att använda som tryckkärl om man koppleterar med en manometer samt vettig säkerhetsventil? Denna sitter just nu på högsta punkten, men kommer efter att frikylan kopplas in inte längre vara på högsta punkten.
Tryckkärl monterat på vägg med ansluten slang och fittings, överväger användning med manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man behöver ett riktigt rött tryckkärl med gummibälg i. Frikylan hamnar flera meter ovanför själva värmepumpen.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Walle85
J Josth skrev:
Man behöver ett riktigt rött tryckkärl med gummibälg i. Frikylan hamnar flera meter ovanför själva värmepumpen.
Är alla "röda" tryckkärl likvärdiga, sett till att det är alkohol i vätskan och inte bara vatten? Har du förslag på något som skulle passa bra i detta fall, tänker på storlek osv... ?

Har du några synpunkter i övrigt på min skiss? 🙃
 
Har tyvärr inte frikyla själv och är inte insatt i alla dess detaljer så det får någon annan svara på.
 
Alla tryckexpansionkärl för värmen fungerar på samma sätt. Enda som skiljer är som allt annat som säljs.. kvaliten. Jag röstar också på att sätta in ett sådant . Hos mig så blir det att när fläktelementet får signal från givaren att starta kyla så skickar den ner en signal ner till motorventilen å cirkpump att starta å när fläktelementet stannar så får motorventil å cirkpump ingen ström å stannar. Då behöver man inte fundera på om ventiler är öppen eller stängd. Tänk på att gå på en storlek större på backventilen, förmodar du har cu 28 så en storlek större då
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har satt ett vanligt tryckkärl på min frikyla, frågade grossist när jag köpte om det skulle vara ett speciellt för spritens skull, men ett vanligt dög enligt dem.
Skrivet just nu med AC:n jobbande i huset och en sval bris inne från konvektorerna...
Igår tyckte hustrun att det var kallt inne, håhåjaja, aldrig blir de nöjda😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Walle85
18 räcker ... ja den som är närmast vp
 
Walle85
V Vector skrev:
18 räcker ... ja den som är närmast vp
Tackar! Då ska jag dubbelkolla tjocklek på rören och välja en större backventil. Tror också att det är 28 på de som går mellan borrhål och VP just nu.
 
Walle85
Finns det något speciellt man måste tänka på sett till tryckkärl samt cirkulationspump när det kommer till isolering?
Samt någon skillnad på Wilo, HST och Grundfos sett till kvalité?
 
Redigerat:
Angående styrning som nämndes för några inlägg sedan. Jag skippade helt styrningsmodul från Eveco eftersom jag ville kunna integrera med Homeassistant. Det blev en 0-10V dimmer med 230-utgång (Sunricher). Med den styr jag EC-motorn steglöst och när motorn går så driver 230-utgången cirkulationspumpen. Som komplement har jag en Shelly Uni med två DS18b20-sensorer för att mäta brine på ingående och utgående. Än så länge har jag ingen automation för att starta frikyla utan startar den vid behov, men att kunna starta den vid behov har visat sig väldigt värdefullt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.