Jag har kommit fram till att spirorören behöver isoleras. Hos SMHI kan man se hur relativa luftfuktigheten varierar över året och tid på dagen för sju orter från norr till söder i Sverige. Det är genomsnittsvärden som visas så det är nödvändigt att ta höjd för upp till 100% relativ luftfuktighet.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...ativ-fuktighet-under-aret-och-dygnet-1.170576

Om luften på kallvinden en varm sommardag är drygt 30 grader och relativa luftfuktigheten är hög så kommer vatten i luften att kondensera på spirorören om dessa inte är isolerade. Om rören håller t ex 15 grader så räcker det med över 50% relativ luftfuktighet för att luft som håller 30 grader ska släppa ifrån sig fukt.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet/luftfuktighet-1.3910

På den här bilden ser det ut som att alla rör är isolerade:
https://www.eveco.se/wp-content/uploads/2023/01/Kanalanslutning_CRC-IO.pdf

https://www.luftbutiken.se/isoleringsstrumpor/10807-isolerstrumpa-pe-60-125mm-l3m-50mm.html
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
Walle85 Walle85 skrev:
Som jag nämnde i inlägget innan så kommer jag endast att ha 2 aggregat, tror du att 22mm räcker då?
Om du har ca 3kW kylbehov totalt, 5C delta T över fläktkonvektorn, och 22mm rör så kommer jag fram till att det är ca 0.5m/s hastighet i röret. Det är inga problem med 22 rör till det låga behovet.

Kan ha räknat fel, gjorde beräkningen lite snabbt på mobilen.

Jag skulle ha grenat av där det uppe på vinden.
 
Walle85
Tackar för svaren @TommyC och @BSOD, mycket uppskattat.
 
Walle85
@mikethebik vilken dimension på rör för brinevätska använde du? Samt har du någon rekommendation på cirkulationspump som är vettig?
 
Walle85 Walle85 skrev:
@mikethebik vilken dimension på rör för brinevätska använde du? Samt har du någon rekommendation på cirkulationspump som är vettig?
Jag har 3 konvektorer, stamledning 22mm kopparrör som går över till 15mm till varje konvektor.
Pumpen är en Wilo-Stratos PICO 25/1-6-130 som reglerar flöde efter hur många ventiler som är öppna.
Maxeffekten på den är 45 Watt och 1,1 M3/timme vilket räcker alldeles utmärkt, och i mitt fall om alla konvektorer går för fullt på max drar hela anläggningen 180 Watt...

Det har ännu inte skett att alla gått för full effekt, lågfart räcker bra men då har jag också markiser vilket är det bästa och billigaste sättet att hålla tempen nere varma dagar, det har funkat ganska bra under de drygt 30 år vi bott i kåken.
Markiser var bland det första jag monterade efter husköpet då kåken ligger så att den har sol från morgon till kväll.
Nu har vi efter drygt två veckors drift av frikylan blivit väldigt bortskämda med en sval och jämn temperatur inomhus på 22-23 grader, dessutom avfuktad luft som upplevs svalare.

Jag har funderat på att stresstesta systemet och ställa alla styrenheter på 18 grader för att se om det klarar detta, kanske att jag gör det...
 
  • Gilla
GalnaÄlgen
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag funderar på hur man på bästa sätt kan få till en behaglig innomhustemperatur nu på sommarhalvåret.
Min tanke är att nyttja frikyla från vår energibrunn (ca 160m djup) genom att installera fläktkonvektorer i våra sovrum. Det jag funderar på är om någon här som har bra koll på kyleffekt kontra yta kan ge mig lite tips på vad jag bör titta på för enheter? Jag har tittat på en Skystar SK32 att sätta i taket i det stora sovrummet samt någon mindre vägghängd enhet att sätta i de andra två sovrummen, oklart vilken enhet dock.
Ett alternativ skulle kunna vara att ha en större Skystar och sedan bara dra luftkanaler från denna till de mindre sovrummen, men då tappar man den individuella styrningen sett till temperatur rummen emellan.

Sovrummen ligger på övervånigen i ett suterränghus och hela övervåningen är uppvärmd med golvvärme, så det är endast kyla som är av intresse, så det ska räcka med 2 rörs konvektorer tänker jag. Har markerat ut vart jag tänker mig att dessa enheter ska sitta i bilden.

Har någon någon input på vilka enheter jag bör införskaffa samt om detta rent generellt är en vettig setup? Samt hur det bäst kopplas in nere i pannrummet, behövs det någon fördelare ifall man har flera konvektorer eller hur hanteras det bäst? Har förstått det som att man kopplar in sig innan VP direkt till brinevätskan.
Sedan vore även bra att veta vilka möjligheter till smart styrning som finns, speciellt för en Skystar, gärna någon panel som går att koppla upp till det smarta hemmet, tips?

En annan fundering är om någon har tips på en vettig AC att sätta i vardagsrummet, tänker mig någon som klarar av att kyla vardagsrum och kök hyfsat effektivt vid behov.
Jag har markerat ut vart jag skulle kunna tänka mig att montera en vägghängd AC som inte skulle störa allt för mycket och samtigt vara hyfsat enkel att dra rör till. Är detta en ok placering?

[bild]

Hoppas att någon har tid och lust att hjälpa mig lite med detta då jag inte har så bra koll på allt när det gäller frikyla och AC i villa. Lär mig gärna mer och är inte rädd för att göra merparten av installationen själv :)
*
Lite inledande avskräckande fakta om frikyla.
Jag förberedde själv sådan då jag byggde mitt hus för 20 år sedan, inte för bostaden utan för matkällare invid apparatfummet för en bergvärmepump. Det visade sig senare inte behövas.

Problemet är att till rimligt pris och på säkert sätt nå fram till rumskhlare man behöver för bostadens kylbehov. Kylvattnets temperatur kommer långa tider ligga under daggpunkten vilket innebär kondensutfällning på rören om de inte kylisolerats professionellt. Likaså kommer fläktluftkylarna att fälla kondens så de måste ha kondenslednimgar till avlopp alternativt ut genom yttervägg.

Jag har varit något av pionjär på kyltak för kontor beroende på att jag hade intresse , viss kunskap och kunder som villa betala för det. Kyltak, numera ofta kallade klimattak utförs som lådor, kallade bufflar, som man hänger vid tak. I dessa strömmar kylvatten med lägsta temp 13 C. För att de skall fungera behövs även kyld tilluft som står för avfuktning så att daggpunkten inte passeras vid 13 C. I vissa fall kan kondensutfällning ske vid 13 C. Det löses genom att man mäter daggpunkten och vid behov höjer kylvattentemperaturen något med avkall på kyleffekten. Tyvärr är detta av ekeonomiskt knappast genomförbart för småhus.

Andra har skrivit på ByggHus om frågan. Ett sätt några tänkt sig är korta ledningar i form av rör i rör och diffusionströg kylisolerong på dem.
*
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag funderar på hur man på bästa sätt kan få till en behaglig innomhustemperatur nu på sommarhalvåret.
Min tanke är att nyttja frikyla från vår energibrunn (ca 160m djup) genom att installera fläktkonvektorer i våra sovrum. Det jag funderar på är om någon här som har bra koll på kyleffekt kontra yta kan ge mig lite tips på vad jag bör titta på för enheter? Jag har tittat på en Skystar SK32 att sätta i taket i det stora sovrummet samt någon mindre vägghängd enhet att sätta i de andra två sovrummen, oklart vilken enhet dock.
Ett alternativ skulle kunna vara att ha en större Skystar och sedan bara dra luftkanaler från denna till de mindre sovrummen, men då tappar man den individuella styrningen sett till temperatur rummen emellan.

Sovrummen ligger på övervånigen i ett suterränghus och hela övervåningen är uppvärmd med golvvärme, så det är endast kyla som är av intresse, så det ska räcka med 2 rörs konvektorer tänker jag. Har markerat ut vart jag tänker mig att dessa enheter ska sitta i bilden.

Har någon någon input på vilka enheter jag bör införskaffa samt om detta rent generellt är en vettig setup? Samt hur det bäst kopplas in nere i pannrummet, behövs det någon fördelare ifall man har flera konvektorer eller hur hanteras det bäst? Har förstått det som att man kopplar in sig innan VP direkt till brinevätskan.
Sedan vore även bra att veta vilka möjligheter till smart styrning som finns, speciellt för en Skystar, gärna någon panel som går att koppla upp till det smarta hemmet, tips?

En annan fundering är om någon har tips på en vettig AC att sätta i vardagsrummet, tänker mig någon som klarar av att kyla vardagsrum och kök hyfsat effektivt vid behov.
Jag har markerat ut vart jag skulle kunna tänka mig att montera en vägghängd AC som inte skulle störa allt för mycket och samtigt vara hyfsat enkel att dra rör till. Är detta en ok placering?

[bild]

Hoppas att någon har tid och lust att hjälpa mig lite med detta då jag inte har så bra koll på allt när det gäller frikyla och AC i villa. Lär mig gärna mer och är inte rädd för att göra merparten av installationen själv :)
*
Kylinatallationers problem
Först, låt oss vara överens om vad en konvektor är. Det är en rumsvärmare /kylare med rör som har ytförstorande flänsar. Kan jämföras med en liggande kylare på en bil.

Konvektorer och ledningar för borrhålsvatten kommer tidvis ha yttemperatur som ligger under luftens daggpunkt. Det innebär att kondens kommer fällas ut. Ledningarna med t-rör och ventiler behöver vara professionellt kylisolerde med diffusionströg isolering (svart cellgummi) med skarvar tejpade med kyltejp. Konvektorer och andra luftkylare måste ha kondensisolering till avlopp eller ut genom yttervägg. För att minska kondensrisken bör pump och ventiler placeras i den varmaste ledningen, returen från rumskylarna.
*
 
Walle85
J Jochi skrev:
*
Kylinatallationers problem
Först, låt oss vara överens om vad en konvektor är. Det är en rumsvärmare /kylare med rör som har ytförstorande flänsar. Kan jämföras med en liggande kylare på en bil.

Konvektorer och ledningar för borrhålsvatten kommer tidvis ha yttemperatur som ligger under luftens daggpunkt. Det innebär att kondens kommer fällas ut. Ledningarna med t-rör och ventiler behöver vara professionellt kylisolerde med diffusionströg isolering (svart cellgummi) med skarvar tejpade med kyltejp. Konvektorer och andra luftkylare måste ha kondensisolering till avlopp eller ut genom yttervägg. För att minska kondensrisken bör pump och ventiler placeras i den varmaste ledningen, returen från rumskylarna.
*
Tackar för informationen, det kommer att bli kopparrör med armaflex isolering, kommer mest sannolikt kunna installera merparten av sträckan med hel isolering utan skarv (trä över röret). Kommer att ha ett naturligt fall ner till en brunn i pannrummet för kondensen som fälls från konvektorn.

Bra tips angående placering av pump och ventiler.
Ventilerna, kan man på vintern stänga dem helt för att inte pumpa vätskan till konvektorn eller bör man ha någon ballofix för detta?
 
Walle85
mikethebik mikethebik skrev:
Jag har 3 konvektorer, stamledning 22mm kopparrör som går över till 15mm till varje konvektor.
Pumpen är en Wilo-Stratos PICO 25/1-6-130 som reglerar flöde efter hur många ventiler som är öppna.
Maxeffekten på den är 45 Watt och 1,1 M3/timme vilket räcker alldeles utmärkt, och i mitt fall om alla konvektorer går för fullt på max drar hela anläggningen 180 Watt...
Hur styrs ventilerna?
 
Walle85
anders07 anders07 skrev:
Kanske lite tips här [länk]
Tackar, mycket intressant läsning.
Om jag skulle komma på någon specifik fråga som jag tror att du skulle kunna ha svaret på, är det ok om jag skickar dm till dig då?
 
Walle85
mikethebik mikethebik skrev:
Mina konvektorer styrs av denna, [länk]
en per konvektor, jag köpte Evecos produkter, funkar utmärkt.
Jag är lite kluven kring styrningen, vill gärna ha möjlighet att styra lokalt och remote utan att de motarbetar varandra. Oklart vad man ska göra/köpa då? Kanske får bli en lokal styrning med alla inställningar och en remote som bara slår av/på allt.
 
B
Tror en egenknåpad homeassistant lösning är rimlig om man vill ha både lokal och remote möjlighet.

Om remote delen räcker med bara on/off så kan man skippa homeassistant och bara köra på t.ex. en shelly, för lägre kostnad och mindre komplexitet.
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.