Walle85 Walle85 skrev:
Jag funderar på hur man på bästa sätt kan få till en behaglig innomhustemperatur nu på sommarhalvåret.
Min tanke är att nyttja frikyla från vår energibrunn (ca 160m djup) genom att installera fläktkonvektorer i våra sovrum. Det jag funderar på är om någon här som har bra koll på kyleffekt kontra yta kan ge mig lite tips på vad jag bör titta på för enheter? Jag har tittat på en Skystar SK32 att sätta i taket i det stora sovrummet samt någon mindre vägghängd enhet att sätta i de andra två sovrummen, oklart vilken enhet dock.
Ett alternativ skulle kunna vara att ha en större Skystar och sedan bara dra luftkanaler från denna till de mindre sovrummen, men då tappar man den individuella styrningen sett till temperatur rummen emellan.

Sovrummen ligger på övervånigen i ett suterränghus och hela övervåningen är uppvärmd med golvvärme, så det är endast kyla som är av intresse, så det ska räcka med 2 rörs konvektorer tänker jag. Har markerat ut vart jag tänker mig att dessa enheter ska sitta i bilden.

Har någon någon input på vilka enheter jag bör införskaffa samt om detta rent generellt är en vettig setup? Samt hur det bäst kopplas in nere i pannrummet, behövs det någon fördelare ifall man har flera konvektorer eller hur hanteras det bäst? Har förstått det som att man kopplar in sig innan VP direkt till brinevätskan.
Sedan vore även bra att veta vilka möjligheter till smart styrning som finns, speciellt för en Skystar, gärna någon panel som går att koppla upp till det smarta hemmet, tips?

En annan fundering är om någon har tips på en vettig AC att sätta i vardagsrummet, tänker mig någon som klarar av att kyla vardagsrum och kök hyfsat effektivt vid behov.
Jag har markerat ut vart jag skulle kunna tänka mig att montera en vägghängd AC som inte skulle störa allt för mycket och samtigt vara hyfsat enkel att dra rör till. Är detta en ok placering?

[bild]

Hoppas att någon har tid och lust att hjälpa mig lite med detta då jag inte har så bra koll på allt när det gäller frikyla och AC i villa. Lär mig gärna mer och är inte rädd för att göra merparten av installationen själv :)
Har läst alla inlägg nu. Förstår inte varför alla ska krångla till allt när det gäller frikyla i vanliga villor. Har en Viessman 333 i villan på landet. Borrhål 225 m. Kylning på övervåning och i vinkällare. Använder en enkel Frico för kylning av övervåningen med inbyggd styrning. En mer avancerad Frico som både kyler och värmer i vinkällaren.
Nu till det enkla. En enkel cirkpump i brine kretsen med backventil.Pumpen styrs och startas av respektive Frico och går alltid på fullt när det kallas på kyla.
Inga konstiga kopplingar med extra expansionskärl eller motor ventiler eller vad man nu kan hitta på mer för tok.
När det gäller isolering finns det tydliga regler hur det ska utföras. Följ dessa regler och tänk på att isolering kostar som regel mer än vad rördragningen kostar per meter.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
Vill även påpeka att med denna enkla inkoppling av frikylan lever värmepumpen sitt eget liv oavsett om den ska producera värme eller varmvatten. På vilken sida frikylan ska kopplas in i brine kretsen kan ni nog lista ut själva.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jag håller med föregående helt. Detta gör det även lättare att I framtiden felsöka problem, samt att det är lätt att byta ut BVP utan att det påverkar frikyla.

I vårat fall så har vi gjort det så enkelt som att när brytare till till cirkulationspumpen som leder brinen till fläktarna är på, så får även BVP en signal via en hjälpkontakt som sätter den i nattsänkning (19°C eller va man nu vill) så att vi inte värmer och kyler samtidigt.

Jag jobbar som Automationsingenjör och strävar ofta för att göra en process så tekniskt enkel som möjligt för att minimera mängden komponenter som kan fela. Att använda något så opålitlig som ett shelly relä när man lägger så pa's mycket tid och pengar på ett system är banalt. Men det är bara min åsikt (jag har shellyprodukter till annat)

Men med det sagt så får ni såklart lösa det hur ni vill, och om det är roligt att göra ett system med fler funktioner så ska ni göra det. Men i slutändan är oftast den enklaste lösningen också den bästa.

Själv gillar jag komplexa lösningar på simpla problem mest för sportens skull. Se klippet 😏💪
Ergonomisk kontorsstol i beige färg framför en hylla med verktyg och elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Walle85
För min del blir det så att när VP går in i sommarläge så får frikylan ta vid, så att de konkurrerar med varandra blir inget problem.
Sett till enklaste setup jag kan tänka mig är att öppna ventilerna, slå på cirkulationspump för KB och fläkten på konvektorn på max. Sedan köra tills det blir behagligt och slå av allt. Därifrån kan man sedan göra finjusteringar om man så önskar och orkar.
Att det är Shelly eller något annat som styr allt ser jag inte några problem med, fördelen för egen del var att egen styrning med Shelly var betydligt billigare än Evecos egna.
 
Walle85 Walle85 skrev:
För min del blir det så att när VP går in i sommarläge så får frikylan ta vid, så att de konkurrerar med varandra blir inget problem.
Sett till enklaste setup jag kan tänka mig är att öppna ventilerna, slå på cirkulationspump för KB och fläkten på konvektorn på max. Sedan köra tills det blir behagligt och slå av allt. Därifrån kan man sedan göra finjusteringar om man så önskar och orkar.
Att det är Shelly eller något annat som styr allt ser jag inte några problem med, fördelen för egen del var att egen styrning med Shelly var betydligt billigare än Evecos egna.
Det låter rimligt. Dock vore det bra med en fläktluftkylare som reglerar fläkten och en inbygd trevägsventil (reglerventil) baserat på Är/Börvärde. I vårt fall så har vi en fjärrkontroll där vi väljer börvärde, så reglerar fläktluftkylaren baserat på en tempgivare vid insuget. Detta är något som många redan har inbyggt.




Trevägsventilen inbyggd i fläktluftkylaren gör att cirkulationenspumpen kan köra oavsätt om det finns behov av kyla eller ej då brinen bara leds tillbaka
 
Om ni ursäktar en okunnig person: varför måste cirkpumpen och ventilerna sitta där man gör avstick från brine-ledningen i källaren? Varför kan det inte sitta vid fläktkonvektorn på övervåningen så att man har allt samlat på ett ställe? Spelar det roll var du stänger av flödet med en ventil?
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Om ni ursäktar en okunnig person: varför måste cirkpumpen och ventilerna sitta där man gör avstick från brine-ledningen i källaren? Varför kan det inte sitta vid fläktkonvektorn på övervåningen så att man har allt samlat på ett ställe? Spelar det roll var du stänger av flödet med en ventil?
I mitt fall sitter cirkulationspumpen i pannrummet i källaren och ventilen som styr flödet vid konvektorn på vinden. Sen har jag även kulventiler på avsticken nere i källaren för att helt kunna isolera/strypa ledningen till vinden. När det inte är säsong så stänger jag en av dem för att undvika flöde genom frikyleslingen, men möjliggöra eventuella volymändringar pga temperatur.
 
Walle85
F Fred vom Jupiter skrev:
Om ni ursäktar en okunnig person: varför måste cirkpumpen och ventilerna sitta där man gör avstick från brine-ledningen i källaren? Varför kan det inte sitta vid fläktkonvektorn på övervåningen så att man har allt samlat på ett ställe? Spelar det roll var du stänger av flödet med en ventil?
Det beror helt på vart du anser att samla på samma ställe innebär. Samla allt på en trång vind som på sommaren är olidligt varm och på vintern isande kall eller nere pannrummet där det är jämn stabil temperatur året om och massor med plats att arbeta på. Personligen väljer jag det senare. Men har man en isolerad vind med ståhöjd kanske tankarna går lite annorlunda 😉
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Walle85 Walle85 skrev:
Är ett magnetitfilter en vettig uppgradering för KB kretsen? Tänker främst på om det kan minska flödet för mycket (ge onödig resistens i systemet)?

Tänker mig att om man installerar en så blir det en dimension större än nuvarande 28 mm rör.

[länk]
Magnetfilter behöver man bara om det finns järnhaltiga grejer i kretsen, typiskt är det då element och järnrör.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Walle85
Ok, så inte värt att lägga till när man ändå håller på?
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Om ni ursäktar en okunnig person: varför måste cirkpumpen och ventilerna sitta där man gör avstick från brine-ledningen i källaren? Varför kan det inte sitta vid fläktkonvektorn på övervåningen så att man har allt samlat på ett ställe? Spelar det roll var du stänger av flödet med en ventil?
Jag har cirkulationspumpen i pannrummet och styrda ventiler ute vid respektive konvektor. Det hade varit mycket rimligare att sätta ventilerna där det grenar av i pannrummet istället för att bygga in dem i innertaket som det blir nu. Det var inte jag som valde den här placeringen.
 
Walle85
Det har gått lite trögt på sistone, men i helgen tänkte jag göra ett litet ryck och påbörja sista delen.

Har några funderingar kring vad som är bästa sättet att grena av från KB in till VP. Har en sektion på 2x40 cm som jag kan grena av ifrån. Men undrar vad jag ska använda mig av. Har införskaffat en klaffbackventil (R32 PN16) som jag tänkte ha mellan avsticken till frikylan. Har tidigare försökt att löda ihop så mycket som möjligt på det jag gjort för frikylan, men en del saker har krävt klämringskoppling (t.ex. backventiler samt kulventiler och avluftning). Sett till att löda på KB in till VP (28 mm kopparrör) så är jag lite kluven då jag inte kommer vilja tömma ur hela systemet på KB utan bara den övre delen där jag vill koppla in mig, lutar då åt att köra klämringskoppling på dessa T-kors för att inte ha värme/öppen låga på rör med KB i som är lättantändligt.

Vilka delar skulle jag behöva komplettera med mer än cirkulationspumpen med anslutning samt klaffbackventilen jag införskaffat? Tänker på T-kors samt förminskning från klaffback R32/PN16 till T-kors och 28 mm kopparrör? Samt kommer jag få plats med allt på en av dessa 40 cm sektioner eller blir det ett T-kors per sådan 40 cm sektion?

KB in: 28 mm kopparrör
KB till frikyla: 22 mm kopparrör
Cirkulationspump: 22 mm klämringskoppling
Klaffbackventil: R32/PN16

Någon som har någon bra input på detta?

Cirkulationspump, klaffbackventil och kopplingar liggande på en kartong med papper och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mans hand håller en mätskala mot en klaffbackventil märkt "Made in Italy" inuti en plastpåse. Ventilen skall användas vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller linjal bredvid isolerat kopparrör i ett pannrum med en röd expansionskärl och en tryckmätare i bakgrunden. Rörmokeriverktyg på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand mäter ett avstånd om cirka 40 cm mellan två kopparrör med hjälp av ett måttband. Bilden visar även kylrör och en expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på rörsystem med markeringar: 28 mm kopparrör, 22 mm kopparrör, klaffbackventil R32/PN16. Sektioner och komponenter i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej,
Så här har jag gjort om det kan hjälpa. Har ett borrhål på 200m. Kyler övervåningen i huset med en Frico med styrning som startar pumpen till frikylan vid kylbehov oavsett vad vp gör. Kyler (och värmer) även vinkällare med en Frico med separat reglering som också startar pumpen till frikylan vid behov. Huset är på 100 kvm markplan och 100 kvm källare i soligt västläge på Värmdö. Det är svalt i hela huset även idag när det är 30° i skuggan tack vare den lilla Frico jag satt in istället för en radiator i vardagsrummet. Bytte övriga radiatorer till såna med mer effekt.
Varför har du så stora dimensioner på rör och pump? Måste vare en jättelik du ska kyla. Min lilla pump drar 22 W.
Bifogar några bilder på inkopplingar, pump, förgreningar och Frico.
 
  • Inkopplingar av en Frico-pump med gröna vred, kopparrör och en röd vattentank mot en vit vägg i en källare på Värmdö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med förgreningar och ventiler i en källare. Ett rör är isolerat och en Frico-enhet och en Wilo-pump är installerade på vattenledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta isolerade rör under ett träbeklätt tak, en del av ett hemmabygge för kylningssystemet som visas upp i ett diskussionsforum om byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit Frico-värmepump monterad på väggen med koppar- och svartisolerade rör, temperaturregulator och elkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit Frico fläktkonvektor installerad bakom en soffa, under en fönsterbräda med flera växter och glasburkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walle85
E Edslos skrev:
Varför har du så stora dimensioner på rör och pump? Måste vare en jättelik du ska kyla. Min lilla pump drar 22 W.
Det är två Eveco fläktkonvektorer som sitter på kallvinden. Har dragit 22 mm rör upp till vinden för att där grena av med 15 mm rör till respektive konvektor.
Tog en "prisvärd" pump som skulle klara av att dra runt allt enligt de rekommendationer jag fått.
Eller syftar du på något annat när du säger att det är stora dimensioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.