2 544 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Installation av dubbeltrapp koppling – hur?
Utveckla gärna ditt svar så att även icke yrkespersoner förstår varför denna koppling är ett stort nej nu.pacman42 skrev:
Det här är ju ett konsumentforum och vi vill ju inte att det ska utföras felaktiga installationer av personer som inte har tillräckligt med kunskap
När du stänger av brytaren så har du ibland spänning på tåndtrådarna i lamputtagen. Detta eftersom man när den är släckt har antingen fas eller nolla på bägge trådarna och när den är tänd har spänning på någon av trodarna och nolla på den andra. Trådarna byter funktion utifrån hur brytarna står. Personligen skulle jag aldrig lita på en strömbrytare då jag sett dessa bryta nollan till en lampa också, men om någon gör det så...U Uffe A skrev:
Jag skulle nog undvikit dubbeltrapp rent generellt, eftersom en trappomkopplare kommer att byta lägen för av och på beroende på hur den andra strömbrytaren står. Så det är 50% chans att knapparna i en dubbeltrapp ska stå i motsatta lägen för att båda kretsarna ska vara avslagna vilket åtminstone jag skulle störa mig på.S Sarpie skrev:
Bra alternativ är att använda fjädrande strömbrytare och impulsreläer, eller ta upp en ny brunn bredvid så du har två vanliga trappbrytare vilket inte blir lika störande om de står i motsatta lägen.
Det finns en icke uppenbar fara med att ha en strömbrytare som har L och N in på en växlande kontakt, och det är risken att strömbrytare inte lyckas bryta strömmen innan den gör kontakt i det nya läget.snaggletooth skrev:
Detta är ett problem som man inte syns i schemat, men i verkligheten så kan dels brytaren gå sönder och skapa kontakt, dels så kan man i fallet induktiva laster (fläktmotor?) få en ljusbåge som är tänd så länge att strömbrytaren hinner göra kontakt med det nya läget innan ljusbågen slocknat. I verkligheten är nog få vanliga väggströmbrytare så snabba, men med reläer så har jag sett detta hända, dock med mer induktiva laster än vi pratar om här.
Om något av detta inträffar löser förhoppningsvis gruppsäkringen ut och undviker drama..
Klicka här för att svara