Har dom varit så så kan du ju koppla så, men enl figuren på baksidan om din brytare så är de två blåa ritade på varsin utgående pil från denna och växlar därmed den inkommande spänningen från den bruna mellan sig, dvs när brytaren är uppe så går strömmen(spänningen) mot den ena blåa och när brytaren är nere så går strömmen mot den andra blåa!

Om det var så innan du kopplade in nuvarande brytare så kan du säkert koppla så igen på dimmern.

Rent allmänt blir jag lite rädd när jag ser sådana här "friskt kopplat, hälften ..." kopplingar.

I just det här fallet kunde troligen inget bli farligt, men VISSTE du med absolut säkerhet att din omkoppling inte kunde bli farlig?

Det är en näst intill helig regel att man kopplar aldrig in en tråd på någonting överhuvudtaget om man inte med absolut säkerhet vet vart den går, varför den skall kopplas in där jag tänker koppla den, och sedan skall man tvivla och fundera en gång till, "vad är det som gör att jag tror att jag är säker på att det här är rätt". Finns det då minsta tvekan så låter man bli att koppla, tills man antingen kan skaffa sig absolut säkerhet, eller låter ngn. annan som verkligen vet, koppla.

Även med detta förhållningssätt kan det bli fel ibland.

Går det fler trådar rakt igenom dosan ner till vägguttaget?

//Patrik

De två blå trådarna, går de ut ur dosan i samma rör eller går en upp och en ned?

Edit: Zoomade lite på bilden och såg att båda går ut uppåt...

Har du kollat var den bruna kommer från? Kanske lånad fas från uttaget under.
Den gråa tråden du säger kanske egentligen är "svart", som troligtvis är obruten fas till uttaget under. Skruva loss uttaget nedanför och kolla om brun är vidarekopplad från svart i uttaget. Då blir de två blåa trådarna tändtrådar, vilket i sig inte är bra.. men det är en annan sak.

Har du 2 eller 3 hål i lamputtaget?

Redigerat:
Det luktar hempul av detta, tycker jag.

//Patrik

C
Eftersom många inte vet det så tänkte jag bara nämna det faktum att det inte är tillåtet att byta en strömbrytare till en dimmer själv, utan det ska göras av behörig elektriker.

Inte sagt att du inte klarar av det, det går säkert jättebra. Jag ville bara nämna det.

cheetah1 skrev:
Eftersom många inte vet det så tänkte jag bara nämna det faktum att det inte är tillåtet att byta en strömbrytare till en dimmer själv, utan det ska göras av behörig elektriker.

Inte sagt att du inte klarar av det, det går säkert jättebra. Jag ville bara nämna det.

Varför skulle man inte få byta till en dimmer själv om man har nödig kännedom?
Dimmer räknas väl som en strömbrytare det med...?

Akzid skrev:
Varför skulle man inte få byta till en dimmer själv om man har nödig kännedom?
Dimmer räknas väl som en strömbrytare det med...?
Jag har faktiskt också för mig att en elektriker krävs för att installera dimmer, men det kanske är helt felaktigt.

//Patrik

C
Nej, det står i ellagen. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, det är nån månad sen jag läste det, men byta till en annan brytare är okej, medan det krävs behörighet för att byta en brytare till dimmer.

Gissningsvis för problematiken med lysrör och transformatorer osv, man anses nog inte kunna sånt som lekman. Med tanke på att det är ens egen bedömning om man har nödig kännedom som avgör om man påbörjar arbetet är det kanske inte så konstigt, jag menar, att plocka ut två trådar ur en brytare och stoppa i dom på i princip samma sätt i en nästintill likadan brytare är inte så komplicerat, och det värsta som kan hända (sålänge man inte sätter fingrarna mot nåt strömförande förstås) är att lampan inte lyser, alternativt alltid lyser, till skillnad från att byta brytaren mot en dimmer, där man kan ha sönder en hel del dyr utrustning genom att köpa fel pryl på clas ohlsson.

Patrik_Hed skrev:
Jag har faktiskt också för mig att en elektriker krävs för att installera dimmer, men det kanske är helt felaktigt.

//Patrik
Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
5. Tillfällig losskoppling eller anslutning av maskin, apparat, bruks-föremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Så står det... kolla punkt ett, varför skulle du inte få byta från en trappbrytare till dimmer?

C
Eftersom vi tydligen skulle dra vidare på det och inte tro på vad jag och Patrik_Hed sa, så fick jag förstås leta rätt på vad jag hade läst, vilket tog en stund:

http://elsakerhetsverket.se/sv/Din-...-for-elen/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/

Edit: I publikationen du citerar (ELSÄK-FS 2007:2) står det att man får byta en elkopplare, inte att man får byta till en annan typ av elkopplare. I nästa paragraf står det:

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
[.....]
Jag tolkar det som en ändring om man tar bort en brytare och sätter en dimmer istället, tydligen menar Elsäkerhetsverket samma sak, med tanke på uttalandet på deras hemsida.

Jag dömer dock ingen, sålänge man vet vad man håller på med tycker jag att det kan vara okej.

Märk väl: Ingenstans i dessa lagar finns begreppet "nödig kännedom" med.

Redigerat av moderator:
cheetah1 skrev:
Eftersom vi tydligen skulle dra vidare på det och inte tro på vad jag och Patrik_Hed sa, så fick jag förstås leta rätt på vad jag hade läst, vilket tog en stund:

[länk]

Edit: I publikationen du citerar (ELSÄK-FS 2007:2) står det att man får byta en elkopplare, inte att man får byta till en annan typ av elkopplare. I nästa paragraf står det:

Jag tolkar det som en ändring om man tar bort en brytare och sätter en dimmer istället, tydligen menar Elsäkerhetsverket samma sak, med tanke på uttalandet på deras hemsida.

Jag dömer dock ingen, sålänge man vet vad man håller på med tycker jag att det kan vara okej.

Märk väl: Ingenstans i dessa lagar finns begreppet "nödig kännedom" med.
Jo dom skriver det... Men som vanligt är det en tolkningsfråga...
"nödig kännedom" utrycket försvann för ett par föreskrifter sedan..

Mikael_L
Akzid skrev:
Jo dom skriver det... Men som vanligt är det en tolkningsfråga...
"nödig kännedom" utrycket försvann för ett par föreskrifter sedan..
1990 försvann den lydelsen, såvitt jag vet.
http://www.byggahus.se/wiki/Nödig_kännedom

Kör inte sönder tråden med det där nu...

Mikael_L
Är det inte så att det tidigare satt en kronbrytare. Dvs en med två st vippor på?

Sen när du bytte satte du dit en brytare med en vippa, som då egentligen blev felkopplad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.